Kasvimaan perustaminen for dummies HELP!
Me ostettiin mummonmökki.
Piha on ihan pusikoitunut ja luonnontilassa. Jahka se on raivattu, ajattelin perustaa sinne jonnekin kasvimaan.
MUTTA. En tiedä kasvimaan perustamisesta yhtään mitään ja kun googlettelin, sain tuloksiksi vaan jotain ihmeellistä maan ph-arvojen mittaamisesta, katteista yma. jotka ovat mulle, sisäkasvinsakin tappavalle kaupunkilaiselle, aivan hepreaa. En tiedä mistä mun pitäisi aloittaa ja tarvisin todella selkeitä ja rautalangasta väännettyjä ohjeita.
Olisiko siis suositella jotain nämä ehdot täyttävää kirjaa/blogia/nettisivustoa?
Tai ylipäätään, jos joku vaivautuu kirjoittamaan tähän suoraan jotakin ohjetta jostakin kasvimaan laittoon liittyvästä, rautalangasta vääntäen, olisin kiitollinen siitäkin :)
(ja joo, sen verran tiedän, ettei nyt syksyllä kannata varmaan porkkanaa ja salaattia maahan istuttaa... kyselen vaan vinkkejä hyvissä ajoin ;) )
Kommentit (11)
en tiedä onko niitä suomennettu mutta Alan Titchmarshin kirjat on kivoja, niitä lukee ihan mielikseen.
Nyt ennen talven tuloa on paras aika tehdä perustyö. Rajaa haluamasi alue ja kaiva se lapiolla ympäri niin että sinulla on puhdasta, kuohkeaa multaa. (Rankkaa puuhaa!) Maan laatua kannattaa parantaa niin että multa näyttää hyvältä, esim savimaahan kannattaa sekottaa vaikka haketta tai lehtikompostia tai hiekkaa. Poista rikkaruohot.
Sitten voit talven yli haaveilla ja suunnitella, keväällä kylvä esikasvatettavat siemenet ruukkuihin ja kaiva maa vielä kerran ympäri, poistaen rikkaruohot.
Siemenpussin kyljessä lukee miten taimet kasvatetaan.
Muutimme omakotitaloon, jonka pihamaalla ei ollut kasvimaata. Mieheni teki kestopuusta isot laatikot,(kehikot vain), joiden pohjalle laitettiin suodatinkangas. Siihen päälle hyvää multaa lähes reunoihin saakka. Laatikoiden korkeus on n. 30cm; riittävä syvyys salaatille, ruohosipulille,mansikalle, kesäkurpitsalle yms. Peruna tarvitsisi syvemmän multamäärän, joten niitä emme ole kasvattaneet. Keväisin lisäämme uutta multaa ja kompostia hyvin sekoittaen.
Ja mistä mä tiedän minkälaista maa on, ja mitä se kaipaa?
Saa nauraa, mut mä en oikeesti tiedä... :D
ap
ei kaikkea voi tietää "valmiiksi". Uuden oppiminen on kivaa :)
Kysy mökkinaapureilta suosituksia. Kaikkea saa ostaa ihan kaupallisestikin (googlaa vaikka maanparannus)(lisäksi paikallislehdissä on usein ilmoituksia) mutta usein pääsee halvemmalla jos vaan kyselee ympäriinsä.
tai sit jos sulla on leikkuuta kaipaava pensasaita niin silppua se oksasilppurilla.
lehtikompostia saat kompostoimalla pihasi lehdet. Jos ja kun sulla ei vielä oleniin soita jollekin lähiseudun eläintenkasvattajalle ja tarjoudu ostamaan lantakompostia. On tujumpaakin tavaraa, ei tarvi niin paljon y-lannoitetta.
Hiekkaa saa tilattua useimpien kuorma-autoilijoiden tai maansiirtofirmojen kautta.
Sä näet, mitä maa kaipaa kun katsot sitä: jos se on n yt pelkkää hiekkaa, sekoita sihen savea ja kompostia,e ttä se saa vähän lisää volyymiä. Jos se on nyt pelkkää savea, sekoita siihen hiekkaa että se saa vähän ilmavuutta. Koska sun kasvimaanpaikkasi on ollut nurmea tai heinikkoa varsin pitkään, voidaan suht huoletta olettaa, että se kaipa kaikkia mahdollisia ravinneaineita - siksi se y-lannos on hyvä - jos et siis ryhdy tuohon kateviljelyyn.
Muista myös kalkita.
käännät sen maan tai pyydät naapurin farmaria kyntämään näin syksyllä, jos naapurilla on siis pieni traktori, nykyiset maatalouskoneet tahtoo olla niin suuria ettei pientä kasvimaata niillä kynnetä.
Jokaisella maalaisella nykyisin tahtoo olla hevoskasvattaja naapurina siispä tuttavuutta tekemään josko saisit hevonkakkaa, ammatikseen muita eläimiä kasvattavat tahtovat tehdä lietelantaa ja kyntävät sen omaan peltoon. Ainakin meidän naapuri antaa mielellään hevonkakat meidän kasvimaalle.
Minä en ainakaan mitään hiekkaa lähtisi kasvimaahan ostamaan.
Keväällä sitten hienonnat maan, puutarhatraktori on hyvä, ainakaan minä en millään kuokalla jaksa peltoa möyriä ja lisää hevonkakkaa, sinne tökit siemenet ja taimet.
Minä kyllä tekisin niinkuin joku oli tehnyt tuollaset kylvölaatikot ja osto mullat, alottaisin pienestä 1x1metristä jos ei kauheasti olekaan viherpeukaloa.
raivaat ne ja laitat maatuvat kasaan tontinnurkkaan- siitä saat kevääksi hyvää lehtikompostia...
kekkilän sivuilta näet viljelylaatikkoviljelyn ohjeet, helppoa kuin heinänteko
http://www.kekkila.fi/kotipuutarhurit/tuotteet/koti-piha-tuotteet/vilje…
Meillä niitä ei kiinnosta yhtään. Ihmettelevät ,kun minä heidän äitinsä rakastan puuutarhan hoitoa.En minäkään alussa osannut mitäään tehdä, muutaman porkkana siemenpussin kylvin pieneen penkkiin. Tänäänkin toin mökiltä kesäkurpitsoita 10 kg, perunoita 10kg, porkkanoita noin 5kg.Aluetta ei ole kuin vajaa aari. Siihen sipuleita ,salaattia vähän herneitä, supikoira tais syödä ne.
maanparannuksessa on peräisin Lena Israelssonin Keittiöpuutarha-kirjasta ja se toimii.
perinteinen versio on, että käännät maan (joko lapiolla tai lainaat maajusseilta kyntäauraa ja traktoria). Sen mukaan, millaista maa nyt on, sekoitat siihen joko kompostia (humusta), hiekkaa tai savea niin että näitä kaikkia on lopulta jokaista noin kolmannes maasta. Tässä sekoitusprosessissa maa on jo möyhentynyt aika hyväksi. Voit tehdä sen joko lapiolla tai pyytää paikallsita maajussia äestämään nuo päälle levitetyt maa-ainekset maahan. ENsi keväänä viskelet sekaan y-lannosta ja muotoilet kasvupenkit ja kylvät. Homma tulee vaaatimaan peri ekaa vuotta ian hillitöntä kitkemistä, jollet sitten halua ensin myrkyttää rikkaruohoja.
TOinen, vähemmän perinteinen tapa on että levität ensin kasvimaan kohdalle suodattinkankaan. TÄmän päälle tilaat kuorma-autollisen 0-2 millistä hiekkaa. TÄmän levität siihen 20-30 sentin kerrokseksi. Muotoilet penkeiksi ja kylvät. Kylvörivien välit sitten peität ruohosilpulla tai olkisilpulla. Kesän kuluessa silppu vähitellen maatuu ja lannoittaa kasvit. Uutta silppua lisätään vahan päälle sitä mukaan kuin se maatuu. EI tarvi kitkeä.