Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia mummon palkkaamisesta lastenhoitajaksi!

Vierailija
01.10.2011 |

Eli meillä on perheessä kolme lasta joista nuorin on nyt 6kk. Mieheni opiskelee ja olen harkinnut itsekin palaavani koulun penkille. Keskustelin äitini kanssa (joka on nyt jäänyt työttömäksi), että olisiko hänellä kiinnostusta ryhtyä hoitamaan lapsia meillä kotona yksityisen hoidon tuella. Äitini vaikutti kiinnostuneelta.

Nyt mietinkin, että paljon kela maksaa yksityisen hoidon tukea yhteensä kaikkine lisineen hoitajalle? (palkkaa emme pysty suoranaisesti maksamaan, mutta toisaalta äitinkin pitää elää jollain vaikka lapsia hoitaakin)

Kauan kestää kunnan päivähoitotoimistolta käsitellä päivähoidon tarjoajan hyväksyminen ja voiko sitä anoa jo ennenkuin aloittaa hoitamisen (eli vasta harkintavaiheessa)?

lisäilen vielä kysymyksiä kun ehdin, mutta noita nyt päällimäisenä mietin. Olisi mukava, kun lapsilla olisi tuttu hoitaja täällä kotona ja toisaalta äitikin haluaisi auttaa, kun vielä pystyy

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen hoidon tuessa ei ole mitään hoitolisää.

Tulosidonnainen hoitolisä.

Vierailija
22/60 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen voi saada päiväkoti, perhepäivähoitaja tai työsuhteinen lastenhoitaja:

"Yksityisen hoidon tuen määrä ja maksaminen

Yksityisen hoidon tuen hoitoraha on 160,64 e/kk/lapsi. Hoitolisä maksetaan perheen bruttotulojen perusteella, ja se on enintään 135,09 e/kk/lapsi. Hoitoraha ja -lisä maksetaan erikseen jokaisesta lapsesta, jolla on oikeus tukeen."

lähde: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608133312HL?OpenDocument

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis enhän mä olettanutkaan, että mummo sais työttömän tukia ja yksityisen hoidon tukea päällekkäin! Vaan sitä, että mieheni ei voi saada työmarkkinatukeaan koulutuksesta, jos minäkin olen koulussa ja siihen päälle tulee vielä vanhempainrahat (tai siis saa ne kyllä, mutta vanhempainrahat vähennetään loppusummasta). Eli me ei voitais tuossa tilanteessa maksaa mummolle mitään, kun jollain on myös maksettava ruoka ja eläminen.

Paljon sitä rahaa mummolle sitten maksetaan? Onko kellään mitään esimerkkiä? Maanantaina kyllä ollaan menossa puhumaan asioista viranomaisten kanssa.

Niin ja pitääkö rikosrekisteriotetta hakea? Työhän on lasten parissa..

Vierailija
24/60 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi selkeä parannus työttömyyskorvauksiin, ja tietysti tekisi mummon elämästäkin helpompaa, kun saisi olla töissä. Sitä varmaan ap tässä hakeekin?

Vierailija
25/60 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi selkeä parannus työttömyyskorvauksiin, ja tietysti tekisi mummon elämästäkin helpompaa, kun saisi olla töissä. Sitä varmaan ap tässä hakeekin?

Eli vaihtoehtoa päivähoidolle josta ois enempi hyötyä KAIKILLE: lapset tykkää mummosta, se on tuttu ja hyvä aikuinen. Mäkin luotan äitiini: hän on tomera ja reipas päälle viisikymppinen nainen joka on kotihoitanut neljä lastaan. Koulu sujuu paremmin, kun voin olla stressaamatta lapsista, kun tiedän et niillä menee hyvin.

Lapset on kuitenkin aivan pieniä vielä.

Onko tuo työsuhteinen hoitaminen oikeasti noin kallista? Toi kahdeksansataa on varmaan mun ja miehen tulot kuukaudessa yhteensä :/ (jos ei opintolainaa lasketa)

Vierailija
26/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne kunnan maksamat lisät selviää kunnan sivuilta.

Käsittelyaika on ihan kuntakohtaista.

Vierailija
27/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOLME lasta, eikä kumpikaan käy töissä?? Ja nyt pitäisi saada lisää tukia ja mummo orjatyöhön??

Vierailija
28/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koulut kesken. Elämänhallinnassa ei mitään vikaa. Mukavasti eletään. Ja mummo tekis "orjatyötä" enemmän kuin mielellään. Rakastaa lapsenlapsiaan ja haluaa auttaa meitä pääsemään takas työelämään.

Mietin vain miten asiat saisi junailtua oikein ja niin ettei kukaan joutuisi taloudelliseen ahdinkoon (takaisinmaksamaan tuhansia euroja valtiolle). Ja lastenkin parasta mietin (saavat olla kotona tutun aikuisen kanssa). Ja meidän parasta että valmistuttais nopeemmin nyt, kun vanhemmilla vielä voimia auttaa ja lapset on pieniä eivätkä kuluta hirveesti niinkuin isommat lapset.

Vierailija
29/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnan elättinä, lisää tukia huijaamassa, ilman mummoa ei selvitä. Siinäpä sitä oivallista elämänhallintaa

Vierailija
30/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla nuorin 6kk. Etkö tosiaan voisi odottaa 1 vuoden ja hoitaa lapset ensin itse kotona siihen asti. Lähdet sitten vuoden päästä syksyllä kouluun ja haet lapsille hoitopaikkaa ajoissa jo keväällä.

Vierailija
31/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kävi 10 yt.t, kunnes lopulta sai kenkää. Tekee nyt hanttihommia, duuni on ihan pepusta ja huonosti palkattua verrattuna entiseen. Mutta siellä ollaan äärimmäisen tarkkoja kaikesta, esim isät eivät saa olla poissa lasten ollessa sairaana. Tai saa, mutta se kyllä huomataan ja "kostetaan" tilaisuuden tullen.

Mä raskaana ollessani sain myös kokea yt.n varjoisaa puolta ja aloitinkin nyt elokuussa iltakoulun. Valmistuminen uuteen, paremmin työllistävään ammattiin kestää n 2,5 h. Aamulla mies lähtee töihin klo 06, tulee takaisin viim klo 15.30, syödään kaikki yhdessä ja mä menen kouluun ja tulen myöhään takaisin.

Hoitovapaalla olen vielä, mutta saan opintotukea ja vuoden vaihteen jälkeen aikuisopiskelutukea.

Ensi vuonna kun lasketaan mun tuki, lapsilisät ja miehen palkka on tulot samat kun miehen entinen palkka, eli pärjätään.

Mun mielestä sulla oikeesti päässä viiraa kun kirjoitat emme voi maksaa mummolle kun hoitaa lapsia. Ota huomioon mitä kaikkea voi tapahtua, kun hyväksikäytät hyväuskoista ihmistä. Ei ole mummon syy ettet ole jaksanut käydä kouluja.

Vierailija
32/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosid. äitiyspäivärahalla saa opiskella kunhan et saa samaan aikaan opintotukea. Olen kysynyt kelalta asiaa kahdesti.

Vierailija
33/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta sataa lisärahaa ja mummo hoitaisi kolme pientä lasta ilmaiseksi?? Ei hyvää päivää!

Vierailija
34/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao haluaa päästä takaisin työelämään (joskus) ja lapsilleen luotettavan hoitajan. Kaiken lisäksi hän on niin fiksu että miettii asiaa etukäteen, jotta käteenjäävä tulo olisi mahdollisimman suuri. Nämä kaikki ovat toivottavasti asioita, joita jokainen miettii. Kyllä tekin maksimoitte tulonne muut asiat huomioon ottaen.

Se että sattuu olemaan työtön mummo käytettävissä, on loistava etuus. Ja tuskinpa perhettä perustaessaan tuli ennustettua yleismaailmallinen taantuma. Siihen ei meistä kukaan pystynyt.

Minusta teidän kannattaa tehdä kuten täällä on jo ehdotettu. Mummo pysyy työttömänä ja te nostatte yksityisen hoidon tukea. Nämä vaikuttavat miehen tuloihin, mutta luultavasti nettona silti parempi. Varsinkin jos saa kuntalisää. Mummolle maksatte ruoat ja vähän lisää silloin tällöin.

Itse en ottanut asioista selvää tarpeeksi ajoissa, joten me mennään nyt miinuksella. Lapsi osan viikosta päiväkodissa ja mummo hoitaa osan viikkoa. Ei siis saada yksityistä tukea lainkaan. Mummo itse halusi hoitajaksi, eikä hänelle makseta mitään muuta kuin ruoka ja matkat.

Vierailija
35/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä perheessä ole kukaan töissä... Kaikki elävät jo nyt tuilla, myös se mummeli, jonka pitäisi nyt jeesiä ilmaiseksi.

Ei sitä yksityisen hoidon tukea voi nostaa, jos ei ole sitä yksityistä hoitajaa. Sitä ei saa itselle, vaan se maksetaan AINA sille hoitajalle. Ja mummo ei voi olla yhtä aikaa sekä yksityinen hoitaja että työtön.

Vierailija
36/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kävi 10 yt.t, kunnes lopulta sai kenkää. Tekee nyt hanttihommia, duuni on ihan pepusta ja huonosti palkattua verrattuna entiseen. Mutta siellä ollaan äärimmäisen tarkkoja kaikesta, esim isät eivät saa olla poissa lasten ollessa sairaana. Tai saa, mutta se kyllä huomataan ja "kostetaan" tilaisuuden tullen.

Mä raskaana ollessani sain myös kokea yt.n varjoisaa puolta ja aloitinkin nyt elokuussa iltakoulun. Valmistuminen uuteen, paremmin työllistävään ammattiin kestää n 2,5 h. Aamulla mies lähtee töihin klo 06, tulee takaisin viim klo 15.30, syödään kaikki yhdessä ja mä menen kouluun ja tulen myöhään takaisin.

Hoitovapaalla olen vielä, mutta saan opintotukea ja vuoden vaihteen jälkeen aikuisopiskelutukea.

Ensi vuonna kun lasketaan mun tuki, lapsilisät ja miehen palkka on tulot samat kun miehen entinen palkka, eli pärjätään.

Mun mielestä sulla oikeesti päässä viiraa kun kirjoitat emme voi maksaa mummolle kun hoitaa lapsia. Ota huomioon mitä kaikkea voi tapahtua, kun hyväksikäytät hyväuskoista ihmistä. Ei ole mummon syy ettet ole jaksanut käydä kouluja.

Ei hän ole tyhmä. Eikä hyväuskoinen. Mietin onnistuuko tällainen järjestely ja onko kellään muulla tästä kokemusta. Mut kivittäkää pois. Hirveä ihminen olen.

On se hyvä, kun av:lä on ihmisillä asiat niin hyvin. On akateeminen koulutus, kolme tonttua palkkaa ja lapsiakin hoidetaan se VÄHINTÄÄM kolme vuotta kotona. Ihme juttu, kun suomessa on niin paljon työttömyyttä ja lapsiperheiden köyhyyttä. Tätä palstaa lukien ei ihan uskois.

ap

Vierailija
37/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anotte kotihoidontuet korotuksineen kaikista lapsista joista sitä voi saada. Mummo hoitaa lapsia teillä kotona ja saa työttömyyskorvausta. That's it. Ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Tuo on helpoin tapa.

Vierailija
38/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa:

mies-työmarkkinatukea koulussa käymisestään

minä-opintotukea ja lainaa

mummo-yksityisen hoidon tukea.

ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA? VOIKO ONNISTUA?

ap

Vierailija
39/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kolme mukulaa on pitänyt suoltaa nopeaan tahtiin??

Vierailija
40/60 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kolme mukulaa on pitänyt suoltaa nopeaan tahtiin??

Tuleeko sulle parempi olo siitä? Vai luuletko, että voin perua perheeni, kun tämmönen tilanne tulee vastaan? Palata jotenkin entiseen?

Ja kyllä me oltiin töissä, kun lapset synty (vanhemmat). Nuorin oli vahinko, mutta rakastettu perheenjäsen silti (ainiin, mut eihän av:lä satu vahinkoja. Eikä sen puoleen tehdä aborttejakaan, kun nehän on murhia. Taidan olla tässäkin tapauksessa hirmu harvinainen poikkeus.)

Valitettavasti kaikkea elämässä ei voi ennustaa. Pelkäänkin tulevaa ja haluaisin äkkiä takas töihin. Äitini taas hoitaisi lapsia mielellään, mutta mietitään vaihtoehtoja voisiko tuo onnistua.

Eikö siis koululle ole mitään väliä vaikka olisin äitiyspäivärahalla siellä? Mietin, kun kuitenkin allekirjoitan paperit, että keskeytys loppuu ja palaan äitiyslomalta koulun penkille..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi