Voiko lääkäri sanoa, ettei 7tupakkia päivässä raskausaikana haittaa???
Yksi ystävistäni on raskaana ja raskaudesta huolimatta on jatkanut polttamista. Vähentänyt kyllä, muttei kokonaan lopettanut.
En ole jaksanut tuosta "saarnata", vaikken todellakaan ymmärrä, että miksei lopeta polttamista. Tiedän, että se on varmasti vaikeaa, mutta vauvan kannalta se olisi paras ratkaisu.
Nyt reilu viikko sitten tämä ystäväni oli käynyt lääkärissä ja pari päivää sitten kun näimme niin kertoi, että lääkäri oli hänelle sanonut, ettei 7tupakkia päivässä ole vaarallista, vaikka on raskaana. Minä olin vähän aikaa, että mitäh!?! Eihän lääkäri voi tuollaista mennä sanomaan, mistä se lääkäri tietää mikä määrä tupakkia on turvallista raskausaikana?
Tiedän senkin, että tämä ystäväni ei ihan aina puhu totta ja siksi mietinkin, että voiko tuo olla totta vai lieköhän hän keksinyt sen, koska tietää mitä ajattelen tupakoinnista raskausaikana?
Kommentit (4)
niin 7 tupakkaa on hyvä. Onhan siitä vähemmän haittaa. Ja kuulija on sitten tehnyt omat päätelmät.
sanottiin, mikäli en kokonaan pysty lopettamaan niin mitä vähemmän sen parempi.
Tietenkin sanottiin, että lopettaminen olisi parasta mutta jos ei kertakaikkiaan pysty niin polta vaikka se 1-5 tupakkaa päivässä mikäli se vähentää turhaa stressiä.
Aluksi sitten vähensin askista n 10/pvä, sitten putosi 7kpl, myöhemmin oli vain 1-3 ja sitten menikin muutama päivä ilman ja välillä 1/pvä.
minulle sanoi että jos alle 5 polttaa, niin suht harmitonta. Toinen lääkäri kysyi paljonko poltan ja mutisi sitten että "jaahas, ei sitten mittään"...Yhtä tutun tuttua oli jopa käsketty polttaa, koska lopettamisen jälkeen verenpaineet nousi niin korkealle että oli riski raskausmyrkytykseen. Yhdelle toiselle tutulle, joka poltti minun laillani pari savuketta päivässä, oli sanonut että eipähän tule raskausmyrkytystä kun polttaa...
Haluan kuitenkin korostaa etten ikinä anna anteeksi itselleni sitä että poltin raskausaikana. En paljoa, mutta silti. Eli ei ole tarkoitus puolustella omaa toimintaani, vaan sanoa ettei tuttavasi välttämättä valehtele.
mullakin on yks kaveri kuka on raskaana ja vetää röökiä. Ei kuulemma pysty lopettamaan.
Hänelle oli kuulemma sanottu neuvolassa, että parempi polttaa kuin lopettaa yhtäkkiä ettei tule stressiä tms.
Luulen että valehtelee, sanoi myös ettei vähäinen tupakointi kuulemma haittaa mitään!
Onkohan meillä yhteinen kaveri ;)
mullakin on yks kaveri kuka on raskaana ja vetää röökiä. Ei kuulemma pysty lopettamaan.
Hänelle oli kuulemma sanottu neuvolassa, että parempi polttaa kuin lopettaa yhtäkkiä ettei tule stressiä tms.
Luulen että valehtelee, sanoi myös ettei vähäinen tupakointi kuulemma haittaa mitään!
Onkohan meillä yhteinen kaveri ;)