Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hittoa mä ajattelin, kun halusin lähihoitajaksi?!

Vierailija
29.09.2011 |

Kuten otsikosta voi päätellä ammatinvalinta kaduttaa ja paljon! Nuorena ja lapsettomana tykkäsin vaihtelevista työajoista, mutta nyt perheellisenä olen kyllästynyt vuorotyöhön ja hankaliin työaikoihin. Pelkän aamuvuoron tekeminen poistaisi kaikki lisät, joten se ei olisi taloudellisesti kannattavaa. En halua pienentää pieniä tuloja entisestään.

Itse työkin tympii. Olen ollut töissä pääasiassa palvelutaloissa ja päivystyksissä. Joka paikassa lähihoitajan työ on samanlaista koiran hommaa, kusen ja paskan siivousta. Puhumattakaan väkivaltaisista potilaista ja omaisista. Tämä ei tullut yllätyksenä, jos joku sitä nyt miettii. Nyt olen vain kyllästynyt tähän!

Olen miettinyt alanvaihtoa, mutta en keksi mihin vaihtaisin. Minulla on kohtalaiset paperit lukiosta ja amiksesta huomattavasti paremmat. Haluaisin kokonaan pois hoitoalalta.

Kiitos, että sain avautua! Toivottavasti täältä löytyy joku toinenkin, joka tunnistaisi ajatukseni. Vaikkei hoitaja olisikaan.

Kommentit (246)

Vierailija
41/246 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
42/246 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu päätös! Tsemppiä sulle. Teet hyvän valinnan. Kyllä se vaan niin on että epäedulliset työajat, inhottava työilmapiiri, ulosteet yms. Ei kiitos enään yhtään tätä! T.kädetkyynerpäitämyötenrististissäetpääseepoishoitsuhommista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/246 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverinainen opiskeli vaille kolmikymppisenä lähihoitajaksi. En tänäkään päivänä tiedä miksi, koska minusta hän ei ole lainkaan hoitoalan ihmisiä. Nyt jokusen vuoden työtä tehtyään on alkanut valittaa, miten raskasta hänen työnsä on. On tehnyt mieli sanoa, että "älä?". Perhe-elämän harmeja pakenee töihin(ihmeen usein sattuu viikonloppuvuoroja *krhm*) ja työelämän harmeja baariin. Nyt on raskaana, vaikka jo entisten lasten kanssa on hermo kireällä. En lainkaan ihmettelisi vaikka käyttäisi raskautta ponnistuslautana päästäkseen töistä tauolle ja kenties mammaloman jälkeen opiskelemaan tms.

Jos vähänkin mahdollista, kokeile etsiä muita hommia. Mäkin teen nykyään sellaista työtä jota en ois uskonut 6v sitten tekeväni. Viihdyn edelleen :) Koita pärjätä.

Vierailija
44/246 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi opiskelua ja lähihoitaja saa toisen suuntautumisen. Se voi olla vaikka hammashoitaja tai osastosihteeri tai työ ajanvarauksessa. Siis lähihoitajana voi tehdä kevyempääkin työtä.

Vierailija
45/246 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs apteekki tai lääkefirmat? Apteekissa voisi olla myyjä (ei siis farmaseutti) jolloin hoitoalasta olisi etua. Lääkefirmat taas etsii aika ajoin edustajia hoitoalalta.

Vierailija
46/246 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse en tunne yhtään sosionomia, joka tekisi lähihoitajan hommia, vaan kaikki tekevät juurikin Sosionomeille tarkoitettuja töitä lähihoitajan palkkaa paremmalla palkalla. Enkä tehnyt 15 vuoden aikana itsekään koskaan lähihoitajan töitä, vaan aina vaadittiin amk- tutkinto. Sosionomeille on kyllä paikkansa työmarkkinoilla.

[quote author="Vierailija" time="29.09.2011 klo 14:22"]

lto.ta. Toisaalta en kyllä ymmärrä, että tekee edes kehitysvammaisten ohjaajan paikkaakaan kun kumpaankaan hänellä ei ole oikeaa koulutusta.

Sosionomi on vähän sellainen paska-ammatti, mikä keksittiin uudistusten myötä siinä vaiheessa kun sosiaalikasvattajat ja sosiaaliohjaajat poistettiin. He tekevät aina jotain lto.n paikkaa tai ohjaajan hommaa. Mutta omaa paikkaa heille ei ole, koska sosionomin paikkoja ei ole.

Minä tunnen todella monta sosionomia, jotka tekee lähärin lomituksia kun heille ei ole oman alan töitä olemassakaan. No jos oikein hyvä tuuri on niin pääsee tekemään sitä ohjaajaa tai lomittamaan lto.ta

[/quote]

Vierailija
47/246 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä lääkärikeskuksessa. Voin suositella, jos eritteet eivät enää kiinnosta. Työ on mielenkiintoista, toimistomaista. Joskus myös kassalla oloa ja lääkäreiden avustamista. Fyysisesti siis iisiä. Peruspalkka 2100 ja risat. Suosittelen kokeilemaan, jos uudelleenkoulutus tuntuu liian vaikealta. Lisäksi lähäreitä mm. yksityisillä kuvantamisasemilla juurikin toimisto/ajanvaraus/paperihommissa. Kaksivuorotyö. Itsellä jopa vähän ikävä osastohommiin!

Vierailija
48/246 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikaa vain pidemmäksi, niin lähärit jaksaa paremmin 65 vuotiaiksi asti töissä

Vierailija
49/246 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2011 klo 14:22"]lto.ta. Toisaalta en kyllä ymmärrä, että tekee edes kehitysvammaisten ohjaajan paikkaakaan kun kumpaankaan hänellä ei ole oikeaa koulutusta.

Sosionomi on vähän sellainen paska-ammatti, mikä keksittiin uudistusten myötä siinä vaiheessa kun sosiaalikasvattajat ja sosiaaliohjaajat poistettiin. He tekevät aina jotain lto.n paikkaa tai ohjaajan hommaa. Mutta omaa paikkaa heille ei ole, koska sosionomin paikkoja ei ole.

Minä tunnen todella monta sosionomia, jotka tekee lähärin lomituksia kun heille ei ole oman alan töitä olemassakaan. No jos oikein hyvä tuuri on niin pääsee tekemään sitä ohjaajaa tai lomittamaan lto.ta
[/quote]
Sosionomi amk on yhtä kuin sosiaaliohjaaja tai sosiaalikasvattaja. Ja samaa paskaa ne teki ja tekee kuin sosionomi amk. Eli ei mitään. Itse kadun syvästi että opiskelin sosiaaliohjaajaksi nuorena. Aivan hukkaan meni ne vuodet ja tein monta vuotta hommia jotka ei olleet koulutusta vastaavaa eikä sellaista juuri edes alunperinkään ollutkaan. Aina olin väärässä hommassa ja palkka tosi huono kun et ole pätevä. Miun olin ylipätevä kaikkeen. No kyllästyin ja opiskelin maisteriksi. On vähän eri meininki nykyään.

Vierailija
50/246 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis erikoistunut vanhuksiin? Eihän sitä jaksa kukaan.. paitsi tietysti sellainen jolle se on elämän tarkoitus.

Vierailija
51/246 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset helposti parempaan hommaan kouluttautumalla näytteenottajaksi.

Vierailija
52/246 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2011 klo 21:53"]

Joku ehdotti kotihoitoa. Muutama ystäväni on kotihoidossa eivätkä hekään kovin innoissaan työstään ole. Osa kotona hoidettavista tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa, mutta hoitopaikkoja ei ole. Hoitajia on liian vähän, joten ne vähäiset työntekijät saavat juosta peräsuoli pitkällä ehtiäkseen kaikki paikat läpi. Ei kuulosta kovinkaan kivalta.

Lähihoitajalle on kuitenkin edes jotain työtä koko ajan, joten alan vaihto pelottaa. Mitäs jos en saakaan uudelta alalta töitä?

ap

[/quote]

Sullahan on ihan loistava mahdollisuus, kun aina voit palata lähihoitajaksi, jos uusi ala ei onnistukaan. Tuskin putoat mistään urakehityksestä, vaikka muutaman vuoden testaisitkin jotain toista alaa välissä. Lisäksi pystyt varmaan tekemään keikkahommia lähärinä opiskelujen ohessa. Nyt vaan mietit, mitä haluat tehdä ja toteutat unelmasi! Ensi keväällä viimeistään haet kouluun uutta alaa opiskelemaan, jos et ennen sitä löydä kivoja töitä tai koulutusta. Ei tätä elämää saa tuhlata inhottavassa työssä!

Vierailija
53/246 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2011 klo 21:53"]

Joku ehdotti kotihoitoa. Muutama ystäväni on kotihoidossa eivätkä hekään kovin innoissaan työstään ole. Osa kotona hoidettavista tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa, mutta hoitopaikkoja ei ole. Hoitajia on liian vähän, joten ne vähäiset työntekijät saavat juosta peräsuoli pitkällä ehtiäkseen kaikki paikat läpi. Ei kuulosta kovinkaan kivalta.

Lähihoitajalle on kuitenkin edes jotain työtä koko ajan, joten alan vaihto pelottaa. Mitäs jos en saakaan uudelta alalta töitä?

ap

[/quote]

Sullahan on ihan loistava mahdollisuus, kun aina voit palata lähihoitajaksi, jos uusi ala ei onnistukaan. Tuskin putoat mistään urakehityksestä, vaikka muutaman vuoden testaisitkin jotain toista alaa välissä. Lisäksi pystyt varmaan tekemään keikkahommia lähärinä opiskelujen ohessa. Nyt vaan mietit, mitä haluat tehdä ja toteutat unelmasi! Ensi keväällä viimeistään haet kouluun uutta alaa opiskelemaan, jos et ennen sitä löydä kivoja töitä tai koulutusta. Ei tätä elämää saa tuhlata inhottavassa työssä!

[/quote]

Ne keikkatyöt antaa muuten varmasti loistavan motivaation opiskella ja menestyä tulevalla alalla, kun tiedät mitä et ainakaan halua ;) Ainakin itselläni McDonald'sin keittiövuorot motivoivat tehokkaammin opiskelemaan kuin mikään tai kukaan muu olisi voinut.

Vierailija
54/246 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi näitä sh-hommia yhtään.. 40 op puuttuu 240 op ensihoitajatutkinnosta ja en jaksaisi enää yhtään osastoharjoittelua. Lanssissa viihdyn kyllä mutta pelottaa jos ei työtä löydykään. Olen jo muutenkin alanvaihtaja joten ei tässä loputtomiin voi opiskella.

Vierailija
55/246 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tässä nyt sitten todeta, että luojan kiitos mulla on selkä pas*ana, enkä voi tehdä duunia.

T:Lähihoitaja

Vierailija
56/246 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa ylös. Kysyisin, että mille alalle lähärit ovat vaihtaneet ja miten sopeutuminen uuteen ammattiin on onnistunut? 

Terveisin 12 vuotta työtä ja kohta kamelinselkä katkeaa. 

Vierailija
57/246 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole vaihtanut? Harmi.

Vierailija
58/246 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Mietin mitä oikein ajattelin kun opiskelin lähihoitajaksi! Ja mulla oli jo ammatti. Täysin erilaiselta alalta. Mulla oli täysin vääriä luuloja ja illuusioita lähihoitajan työstä. 

Suunnittelin vielä, että opiskelisin lisäksi sosionomiksi, mutta jo opiskeluaikana työharjoitteluissa huomasin, että vanhustenhoitajina työskenteli sosionomeja tekemässä samaa työtä kuin lähihoitajat ja kertoivat että saavat lähihoitajan palkkaa!

No suuntauduin lapsiin. Mutta ei, tää ei ole mun ala. Luulin että tämä o työtäjoka ei tunnu työltä, lapsia on kiva vahtia ja hoitaa, laulattaa, askarrella, mutta suurimmaksi osaksi tämä on painajaismaista työtä! Se uskomaton stressi mitättömän palkan eteen.... ei. ei. EI.

Päiväkodeissa lastentarhanopettajan virkaa toimittaat yleensä sosionomit, jotka kuitenkin tekevät tismalleen samaa työtä kuin lastenhoitajat. Saavat kuussa parisataa enemmän. Eli ei kannata sosionomiksi tästä enää kouluttutua.

Onneksi on toinen ammatti. Ongelma vaan, että sillä alalla ei tällä hetkellä niin paljoa töitä...

Vierailija
59/246 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:21"]

Nostetaanpa ylös. Kysyisin, että mille alalle lähärit ovat vaihtaneet ja miten sopeutuminen uuteen ammattiin on onnistunut? 

[/quote]Minä päädyin osastonsihteeriksi, mutta oli tässä vuosikaudet väliä aspana.

Vierailija
60/246 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:21"]

[/quote]Minä päädyin osastonsihteeriksi, mutta oli tässä vuosikaudet väliä aspana.

[/quote]Niin ja sopeutuminen on mun omasta mielestä sujunut todella hyvin, huomaan lähihoitajataustasta olevan apua kun vertaa muihin kollegoihin vaikka varsinaiseen hoitotyöhön en osallistu. Jokaisessa työhaastattelussa on vaan joutunut keksimään hatusta syitä miksi vaihdoin aikoinaan hoitoalalta pois, osastonhoitajia kun kiinnostaa aina se! Nautin kyllä siististä sisätyöstä, ongelmanratkaisusta ja ennenkaikkea työajoista, 7.30-15 tai joskus vähän myöhempään. Palkka on päälle 2000. Ei valittamista.