Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hittoa mä ajattelin, kun halusin lähihoitajaksi?!

Vierailija
29.09.2011 |

Kuten otsikosta voi päätellä ammatinvalinta kaduttaa ja paljon! Nuorena ja lapsettomana tykkäsin vaihtelevista työajoista, mutta nyt perheellisenä olen kyllästynyt vuorotyöhön ja hankaliin työaikoihin. Pelkän aamuvuoron tekeminen poistaisi kaikki lisät, joten se ei olisi taloudellisesti kannattavaa. En halua pienentää pieniä tuloja entisestään.

Itse työkin tympii. Olen ollut töissä pääasiassa palvelutaloissa ja päivystyksissä. Joka paikassa lähihoitajan työ on samanlaista koiran hommaa, kusen ja paskan siivousta. Puhumattakaan väkivaltaisista potilaista ja omaisista. Tämä ei tullut yllätyksenä, jos joku sitä nyt miettii. Nyt olen vain kyllästynyt tähän!

Olen miettinyt alanvaihtoa, mutta en keksi mihin vaihtaisin. Minulla on kohtalaiset paperit lukiosta ja amiksesta huomattavasti paremmat. Haluaisin kokonaan pois hoitoalalta.

Kiitos, että sain avautua! Toivottavasti täältä löytyy joku toinenkin, joka tunnistaisi ajatukseni. Vaikkei hoitaja olisikaan.

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja auttamisesta. Ehkä halusit olla sisar hento valkoinen tms.

Valitettavasti nykyinen systeemi tappaa äkkiä tuollaiset unelmat. Itse väsyin aikoinaan jo parin vuoden vuodeosastotyöskentelyn jälkeen ja aloin haaveilemaan alan vaihdosta.

Vierailija
2/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani on tällä hetkellä huono työtilanne, ja hoitovapaan jälkeen voi olla, että kouluttaudun uudelleen. Työkkäri mainosti kovasti lähihoitajakoulutusta. Katsoin tuota palkkaa, ja minusta se näytti aivan järkyttävän pieneltä (1100-1700/kk). En oikein jaksa uskoa, että palkka on ihan noin pieni, eihän tuolla voi ihminen elää!

Muutenkin vähän ihmetyttää, miksi työvoimatoimisto painostaa niin kovasti juuri lähihoitajaksi. Ei kai se nyt ole sellaista työtä, että siihen kuka tahansa sopisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti noin rankkaa?

Vanhustepuolella työ on rankkaa ainakin laitoksissa ja isommissa palvelukodeissa. Ja aina tiukemmaksi menee.

Vierailija
4/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitoalalla olen ja ihan kurkkuani myöten tätä paskaa!

Nuorena sitä ajatteli, että "ihanaa, lapset on niin sulosia ja eihän se tunnu työltä jne!"

Ihan helvetin kiva siirtyä kotoota paskavaippojen ja uhman keskeltä 8 tunniksi paskavaippojen ja uhma jengin luo.

Ja palkasta en jaksa edes valittaa.

Vierailija
5/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hävettää, kuinka naivi olin. Olin tukioppilas ja autoin aina kiusattuja ja puolustin pienempiä. Kävin lukion ja hain sitten hoitoalalle kun se TUNTUI niin silloin siltä.

Auttamisesta ja hyväntekemisestä tämä työ on todella kaukana. Halu tehdä hyvää toisille on vieläkin jäljellä, mutta tässä työssä sitä ei voi tehdä.

Olen vaihtamassa alaa. Onneksi kävin lukion, joten mahdollisuuksia on enemmän. Muutama vuosi hoitotyötä riitti minulle.

ja auttamisesta. Ehkä halusit olla sisar hento valkoinen tms.

Valitettavasti nykyinen systeemi tappaa äkkiä tuollaiset unelmat. Itse väsyin aikoinaan jo parin vuoden vuodeosastotyöskentelyn jälkeen ja aloin haaveilemaan alan vaihdosta.

Vierailija
6/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo palkka pidä paikkaansa. Peruspalkkakin on n.1900e ja siihen lisät päälle niin nousee sinne n. 2200-2300e kuussa. Verot tietty tuosta pois.

Vierailija
7/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani ihmiset, jotka on ilmoittautuneet työkkäriin työttömiksi työnhakijoiksi, ovat saaneet samat jatkokoulutusehdotukset. Eli lähihoitajaksi vaan. Yhtään ajattelematta sitä, sopiiko joku tekniikkaan orientoitunut introvertti insinööri ihmisläheiseen hommaan...

Sympatiseeraan ap:tä. Itse olen yläasteen opettaja ja ihan kyllästynyt hommaani. Tai opettamisesta kyllä tykkään ja olen siinä hyvä. Mutta teini-ikäisten kurissa pitämisessä olen huono. En jaksa sitä jatkuvaa mekastusta, järjestyshäiriöitä, tönimistä, vittuilua, homottelua ja huorittelua, mikä yläkoulussa on arkipäivää.

Kotitöitä on kamalasti. Kokeen tekemistä ja korjausta, oppituntien suunnittelua... Kai nekin voisi tehdä vasemmalla kädellä, mutta kun en osaa.

Rasittavinta ovat vanhemmat. Koko ajan pitäisi olla niin kamalan kiinnostunut juuri heidän Malla-Petteristään, tehdä sitä tai tätä, niin ja näin. Jos Malla-Petteri ei kotona itse vaivaudu avaamaan koulukirjoja, ei ope voi sille mitään, jos koulumenestys on huono. Ja jos Malla-Petteri ei tule sanomaan, että Nico-Jessica kiusaa, niin ope ei voi lähes 30 kakaran sakissa, jossa koko ajan huudetaan ja tönitään, sitä aina huomata.

Eikä tappeluihin oikein uskalla mennä väliin. Kollega on jo saanut oppilaalta nyrkistä silmäänsä. Toinen lähti koulusta, kun alkoi saada oppilailta tappouhkauksia. Koko ajan jäytää, koska joku meidän koulun pipipäistä oikeasti tekee kouluaikana jotain kamalaa.

Ilmapiiri opehuoneessa on huono. Palkka työoloihin ja riskeihin nähden surkea. Ruoka silkkaa sontaa. Koulu ympäristönä ankea, vanhanaikainen ja homeessa.

Mitä hittoa ajattelin, kun jaksoin monta vuotta opsikella TÄTÄ varten? Vain odottaakseni kesä-, syys- ja joululomaa? Ei oikein riitä motivaatioksi.

Vierailija
8/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. sosionomiksi? Itse olen sosionomi, enkä ole juuri ikinä ollut tekemisissä eritteiden kanssa töissäni (tosin en ole päiväkodissa/ varhaiskasvatuksen puolella). Palkka nyt ei kovin huikea ole näissäkään hommissa, mutta työ ei kuitenkaan ole fyysisesti raskasta tms. Tykkään kovasti, mutta "ihmistyö" onkin minun juttuni.

Vierailija
9/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ole koskaan ollut. Kyse ei ole siitä. Vaan juuri siitä, että hoitotyötä ei voi tehdä niin kuin sitä pitäisi vaan sitä sotkee valtataistelut, rahapula ja henkilökuntapula ja ainainen kiire. Lisäksi pieni palkka työmäärään nähden.

Sosionomeja pyörii meillä tekemässä ihan samaa työtä, mitä me lähärit. Ja ihan samalla palkalla. Ei mitään järkeä jatkaa sosionomiksi lukemista. Kokonaan toiselle alalle vain ja pois hoitotyöstä.

esim. sosionomiksi? Itse olen sosionomi, enkä ole juuri ikinä ollut tekemisissä eritteiden kanssa töissäni (tosin en ole päiväkodissa/ varhaiskasvatuksen puolella). Palkka nyt ei kovin huikea ole näissäkään hommissa, mutta työ ei kuitenkaan ole fyysisesti raskasta tms. Tykkään kovasti, mutta "ihmistyö" onkin minun juttuni.

Vierailija
10/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kusen ja paskan kanssa" touhuamista, käsitin, että se oli hänellä yksi ongelmista, samoin työajat.

Jotkut sosionomit tekevät toki samoja töitä kuin lähihoitajat, mutta en tiedä yhtään paikkaa, jossa palkka ei olisi jo taulukkojen mukaankin vähintään 200-250 eur/ kk parempi! Missä oikein olet töissä, jos AMK-koulutetut eivät saa parempaa palkkaa? Sekä julkisella puolella, että yksityisen sos.alan TESin mukaankin palkan kuuluu olla parempi, toki henkilökohtaiset osat siihen päälle voivat vaihdella.

t. palveluohjaustyötä tekevä sosionomi, jonka töitä ei lähihoitajan koulutuksela voisi tehdä (sosionomin pätevyys vaadittiin)

Itse en ainakaan ole koskaan ollut. Kyse ei ole siitä. Vaan juuri siitä, että hoitotyötä ei voi tehdä niin kuin sitä pitäisi vaan sitä sotkee valtataistelut, rahapula ja henkilökuntapula ja ainainen kiire. Lisäksi pieni palkka työmäärään nähden.

Sosionomeja pyörii meillä tekemässä ihan samaa työtä, mitä me lähärit. Ja ihan samalla palkalla. Ei mitään järkeä jatkaa sosionomiksi lukemista. Kokonaan toiselle alalle vain ja pois hoitotyöstä.

Vierailija
11/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajan paikkaa, hän saa lähihoitajan palkan. Näin se vain menee. Ei insinöörikään saa insinöörin palkkaa jos hän tekee hoitoapulaisen työtä.

"kusen ja paskan kanssa" touhuamista, käsitin, että se oli hänellä yksi ongelmista, samoin työajat.

Jotkut sosionomit tekevät toki samoja töitä kuin lähihoitajat, mutta en tiedä yhtään paikkaa, jossa palkka ei olisi jo taulukkojen mukaankin vähintään 200-250 eur/ kk parempi! Missä oikein olet töissä, jos AMK-koulutetut eivät saa parempaa palkkaa? Sekä julkisella puolella, että yksityisen sos.alan TESin mukaankin palkan kuuluu olla parempi, toki henkilökohtaiset osat siihen päälle voivat vaihdella.

t. palveluohjaustyötä tekevä sosionomi, jonka töitä ei lähihoitajan koulutuksela voisi tehdä (sosionomin pätevyys vaadittiin)

Vierailija
12/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi tuuri ja pääsin heti töihin osastolle jossa yksilövastuinen hoitotyö. Akuuttiosasto, joten ei taidotkaan ihan karise. Ymmärrän kyllä hyvin sinua että paskan lapiominen pelkästään ei innosta.

Vierailija
13/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskennellä erilaisilla pohjakoulutuksilla: esimerkiksi ohjaajan tehtävät kehitysvammaisten asumispalveluissa. Meidän kaupungissamme ja myös lähikunnissa sekä julkisella että yksityisellä puolella sairaanhoitajat ja sosionomit saavat parempaa palkkaa ko. tehtävistä, vaikka työnimike olisi sama (ohjaaja).

Tietysti jos tekee töitä, jotka eivät vastaa ollenkaa koulutusta (sosionomi hakee lähihoitajan töitä), se on sitten eri asia. Mutta lähtökohtaisesti sosionomi hakeutuu sosionomin töihin, ei lähihoitajan.

Suurin osa omalta kurssiltani valmistuneista tekee ainakin ihan sosionomitason hommia, ovat sosiaaliohjaajia, palveluohjaajia, kuntoutuksen ohjaajia ja moni tietysti päiväkodeissa lastentarhanopettajina.

Jos sosionomi tai sairaanhoitaja tekee lähihoitajan paikkaa, hän saa lähihoitajan palkan. Näin se vain menee. Ei insinöörikään saa insinöörin palkkaa jos hän tekee hoitoapulaisen työtä.

Vierailija
14/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin 19-vuotiaana... 5 vuotta painiskelin pätkätöissä ja lähdin uudelleen kouluun... Enkä muuten mene enää lähärin hommiin, jos ei oo ihan pakko!

Vierailija
15/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen positiivisesti yllätti tuo ettei yhdessäkään viestissä lukenut "ei tuollaisia vinkujia edes tarvita näissä hommissa".

Ilmeisesti kuvittelin, että lähihoitajana parantaa maailmaa ja tekee ihmisiä onnelliseksi. Tai en edes tiedä mitä kuvittelin. Palvelutalossa käännellään mummoa kyljeltä toiselle vuosikausia, kunnes aika hänestä jättää. Seuraavana päivänä tulee uusi mummo samalle paikalle ja taas sama homma. Näin esimerkkinä tuli mieleen...

Opiskelu sinällään oli mielenkiintoista ja haastavaa, jos toden teolla paneutui tehtäviin. On myös totta, että viheltelemälläkin voi tutkinnon raapia kasaan (ainakin meidän koulussa).

En tiedä ratkaisisiko sosionomiksi opiskelukaan tätä. Käsittääkseni sosionomin palkka ei juuri eroa lh:n palkasta. Alan vaihto tuntuisi parhaimmalta vaihtoehdolta. En vain tiedä miten esim työkkärin ammatinvalintapsykologi suhtautuu ammatinvaihdosta haaveilevaan lähihoitajaan.

Tuleepas pitkiä avautumisia nyt kun vihdoin ja viimein sain "suuni" auki.

Vierailija
16/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lto.ta. Toisaalta en kyllä ymmärrä, että tekee edes kehitysvammaisten ohjaajan paikkaakaan kun kumpaankaan hänellä ei ole oikeaa koulutusta.

Sosionomi on vähän sellainen paska-ammatti, mikä keksittiin uudistusten myötä siinä vaiheessa kun sosiaalikasvattajat ja sosiaaliohjaajat poistettiin. He tekevät aina jotain lto.n paikkaa tai ohjaajan hommaa. Mutta omaa paikkaa heille ei ole, koska sosionomin paikkoja ei ole.

Minä tunnen todella monta sosionomia, jotka tekee lähärin lomituksia kun heille ei ole oman alan töitä olemassakaan. No jos oikein hyvä tuuri on niin pääsee tekemään sitä ohjaajaa tai lomittamaan lto.ta

Vierailija
17/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin 19-vuotiaana... 5 vuotta painiskelin pätkätöissä ja lähdin uudelleen kouluun... Enkä muuten mene enää lähärin hommiin, jos ei oo ihan pakko!

Uteliaisuuttani kysyn, että mille alalle lähdit? Tuo on myös rasittavaa, jos kirjoitetaan pätkää pätkän perään.

16, ap

Vierailija
18/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen positiivisesti yllätti tuo ettei yhdessäkään viestissä lukenut "ei tuollaisia vinkujia edes tarvita näissä hommissa".

Ilmeisesti kuvittelin, että lähihoitajana parantaa maailmaa ja tekee ihmisiä onnelliseksi. Tai en edes tiedä mitä kuvittelin. Palvelutalossa käännellään mummoa kyljeltä toiselle vuosikausia, kunnes aika hänestä jättää. Seuraavana päivänä tulee uusi mummo samalle paikalle ja taas sama homma. Näin esimerkkinä tuli mieleen...

Opiskelu sinällään oli mielenkiintoista ja haastavaa, jos toden teolla paneutui tehtäviin. On myös totta, että viheltelemälläkin voi tutkinnon raapia kasaan (ainakin meidän koulussa).

En tiedä ratkaisisiko sosionomiksi opiskelukaan tätä. Käsittääkseni sosionomin palkka ei juuri eroa lh:n palkasta. Alan vaihto tuntuisi parhaimmalta vaihtoehdolta. En vain tiedä miten esim työkkärin ammatinvalintapsykologi suhtautuu ammatinvaihdosta haaveilevaan lähihoitajaan.

terv. ph

ja sitä en halunnut koska kypsyin hoitotyöhön kokonaan

Vierailija
19/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähti tänä vuonna 7 nuorta lähihoitajaa opiskelemaan ihan muita hommia. En muista kaikkia, mihin lähtivät. Mutta yksi lähti maanmittaushommiin, toinen pääsi lukemaan lakia, yksi taisi lähteä lukemaan lastentarhanopettajaksi. Muita en muista. Mutta olivat meillä sijaistamassa. Joku oli ollut pitempään ja joku lyhyemmän ajan.

Alahan tutkia eri vaihtoehtoja. Sinulla on yksi ainoa elämä.

Vierailija
20/246 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoistua varhaiskasvatukseen, jolloin hän saa lastentarhanopettajan pätevyyden, mikä siis tarkoittaa, että ei tarvitse tyytyä tekemään mitään "lomituksia", vaan on pätevä myös lastentarhanopettajan _virkaan_. Ja omista opiskelukavereistakin siis useampi on lastentarhanopettajana, ihan vakivirassa. Ja siihen he ovat alun perin tähdänneetkin.

Ja kyllä vain niitä oikeita töitäkin on sosionomeille, tietysti ei varmaan kaikkialla, eikä niille ihan onnettomimmille tapauksille.

lto.ta. Toisaalta en kyllä ymmärrä, että tekee edes kehitysvammaisten ohjaajan paikkaakaan kun kumpaankaan hänellä ei ole oikeaa koulutusta.

Sosionomi on vähän sellainen paska-ammatti, mikä keksittiin uudistusten myötä siinä vaiheessa kun sosiaalikasvattajat ja sosiaaliohjaajat poistettiin. He tekevät aina jotain lto.n paikkaa tai ohjaajan hommaa. Mutta omaa paikkaa heille ei ole, koska sosionomin paikkoja ei ole.

Minä tunnen todella monta sosionomia, jotka tekee lähärin lomituksia kun heille ei ole oman alan töitä olemassakaan. No jos oikein hyvä tuuri on niin pääsee tekemään sitä ohjaajaa tai lomittamaan lto.ta