No niin, Kelalta tuli kirje, on lähtenyt tutkintapyyntö poliisille
Voi vitt* voiki vit*ttää aikuista ihmistä!! Kyseessä siis miesystäväni työttömyysturva, mitä hänelle maksettiin viime talvena kuukauden ajalta, vaikka hän oli ulkomailla. Moneen kertaan hän kysyi TE-toimistossa, että miten hänen pitää varautua matkaan, MM. tukien kannalta. TE-toimistossa naisvirkailija sanoi että kun tulet matkalta takaisin, näytä passi niin siitä selviää et kauan oot ollu matkalla... ja jatkotoimenpiteet selviää sillä.
No loma oli ohi ja kävi heti näyttämässä passin te-toimistossa, kelalta sitten tullut pitkin kevättä ja kesää kirjettä miten homma on siellä edennyt, vaativat tottakai maksua takaisin, laitoimme maksusuunnitelman (että ottavat 50 euroa joka maksusta itselleen niin kauan että summa on maksettu) kelalle takaisin... loppukesästä tuli karhukirje että on vielä maksamatta tämä viidensadan euron summa, no, otimme säästöstä rahat ja maksoimme sen yhdessä kerralla pois.
Selvityksessämme, miksi liikamaksua oli tullut, kirjoitimme nimenomaan että mies toimi täysin TE-toimiston virkailijan ohjeiden mukaan, selvityksessä kävi ilmi virkailijan nimi ja puh. nro.
Nyt tuli sitten kirje taas kelalta että on mennyt tutkintapyyntö poliisille. Ok, tulee sitten tuomio, mutta millaisia sakkorangaistuksia tuollaisesta summasta voi tulla?
Ottaa kyllä niin päähän. MYÖS se että miksi olen tuollaisen miehen valinnut itselleni, vaikka yrittikin homman hoitaa sääntöjen mukaan, mutta kehnosti näköjään. :(
Kommentit (31)
on vähän off topic, mutta silti.
Jos olisin työtön (olen joskus ollutkin) niin ottaisin työn kuin työn vastaan. Vaikka kotona loisiessa paremman rahan saisikin. Ja vaikka työ ei koulutustani vastaisikaan.
olen huomannut, että työnhaussa työnantajat katsovat hyvällä sitä, että on tehnyt töitä eikä maannut kotona.
Tekee hyvää myös mielenterveydelle työskentely.
Joten hop hop vain töihin, vaikkei oman alan hommaa tarjottaisikaan. Tai sitten lopetetaan natina.
Jos olisin työtön (olen joskus ollutkin) niin ottaisin työn kuin työn vastaan. Vaikka kotona loisiessa paremman rahan saisikin. Ja vaikka työ ei koulutustani vastaisikaan.
olen huomannut, että työnhaussa työnantajat katsovat hyvällä sitä, että on tehnyt töitä eikä maannut kotona.
Joten hop hop vain töihin, vaikkei oman alan hommaa tarjottaisikaan. Tai sitten lopetetaan natina.
Jos vaihtehtona on vaikka ansiosidonnainen 1400 eur /kk tai joku hanttihomma 1000 eur, niin lähtisitkö tosiaan MIHIN TAHANSA TYÖHÖN? Jos se olisi todella vastenmielistä, ripoteltu työvuoroja pitkin päivää (niin että käytännössä koko aika menisi), tms.
Sitä aina luulee itsestään, että ehdottomasti tekisi mitä tahansa työtä mieluummin kuin olisi "vapaalla" samalla rahalla. Mutta voi mieli muuttua, jos tarjolla on joku rasittava yötyö huonolla palkalla, strippaaminen, puhelinmyynti tai muu provikkapalkkainen.
Kaikissa töissä ei muuten todellakaan ole mitään väliä jollain hanttihommalla. Esim. minun alallani ratkaisee ainoastaan se, mitä olen tehnyt OMALLA ALALLANI, siellä on turha alkaa kehuskella jollain puhelinmyynnillä tai siivoamisella. Joskus jopa jostain harrastuksesta voi olla paljon enemmän hyötyä kuin "väärän alan" työstä. Esim. matkustaminen tai vapaaehtoistyö järjestössä voivat olla sellaisia.
Kaikki työ ei todellakaan ole mielenterveydelle hyväksi. Tunnen ihmisiä, jotka vihaavat työtään ja ahdistuvat siitä. Mielenterveydelle on hyväksi, että on jotain mielekästä tekemistä, tavoitteita ja tunne siitä, että omalla elämällä on tarkoitus. Työ voi antaa sitä tai olla antamatta - ja myös muista asioista voi saada sitä.
Kelan tuet ovat lakisääteisiä, eikä niitä voi poistaa ihmiseltä siksi että tämä on väärinkäyttänyt niitä.
vaikka oli reissussa? Ei niitä tukia automaattisesti tule, ne pitää anoa ja ne saa jälkikäteen eli pitää ilmoittaa työttömyyspäivät, ei niitä kukaan keksi.
piruako se niille kuuluu jos viikona tai kuukauden olet poissa. ei täällä töitä ole kummiskaan just sillon.
oma moka kun ette ole ottanut asioista kunnolla selvää. Teillä siis kumminkin oli säästössä 500? Miksi ihmeessä ette maksaneet kerralla pois? Ihan oikein ettei kela maksa jonkun ulkomaalaisen kotimaassaan lomailun ajalta päivärahaa, huh huh.siis ihan vaan pokkana kirjoitti siihen lappuun joka päivä että TYÖTÖN vaikka oli loamilemassa? Siellä ohjeissa kyllä neuvotaan ettei niin tehdä! Tulee mieleen että yrititte kusettaa ne rahat itsellenne. Olisi sinunkin kannattanut miettiä minkämaalaisen kanssa alkaa lapsia väsäämään, tuosta ei hyvä seuraa kun ei osata noin yksinkertaista asiaa hoitaa.
heti muuttui ääni vastaajien kellossa kun kävi ilmi, että mies on kotoisin muualta.
Mutta tosiaan, tyhmää mennä kertomaan mistään matkoista, miten jollekin voi edes tulla mieleen jotain niin typerää? Toki, jos ei ole kauan asunut Suomessa, ei ehkä tiedä, miten älytön systeemi meillä on. Tosin aika samantapainen on monessa muussakin Euroopan maassa.
just tuon takia ei koskaan kannata mennä hölisemään sinne työkkäriin mitään matkoistaan. Miksi hän alunperinkään oli mennyt kertomaan asiasta? Ei matkustaminen työttömänä mikään rikos ole, mutta silloin ei lain mukaan ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen (mikä toki on naurettavaa, mutta se on eri juttu). Jos olette etukäteen peruneet työttömyyskorvauksen ja maksaneet sen takaisin, niin mikä ongelma tuossa voi olla? Ettet vaan pistelisi vähän omiasi tänne?
jos ihminen on ulkomailla reissussa, niin ei ole suomalaisten työmarkkinoiden käytettävissä. Eikä sen vuoksi ole oikeutettu korvaukseen tuolta ajalta. Täysin loogista ja oikeudenmukaista.
Kyllähän ulkomailtakin kotiin pääsee vähintään parissa päivässä, jos tulee työtarjous ja pitää työt aloittaa nopeasti. Harvemmin mitään työtä edes aloitetaan samana tai seuraavana päivänä ensimmäisestä yhteydenotosta.
Puhelimitse nyt joka tapauksessa on tavoitettavissa, ja sähköpostinkin pystyy lomallaan tarkistamaan.
NE EI HÄNELLE KUULU???
olisi voinut samantien palauttaa ne.
tai mikä vielä parempaa,laittaa maksu katkolle etukäteen.
suunniteltu juttu. ihan oikein,että poliisijuttu tulee.
Veikkaan että max. parikymmentä päiväsakkoa tulee. Ei ole iso petos.