EKAluokkalaisten vanhemmat - miten sujuu?
Olisi mielenkiintoista kuulla, että miten Teillä on lähtenyt sujumaan ekaluokka, onko tullut yllätyksiä, onko kiva koulu & luokka & ope, tykkääkö lapsi, onko ollut mitään vaikeuksia jne.?
Itselläni on ekaluokkalainen, jolla menee muuten ihan kivasti, mutta häneltä on kadonnut jo pari hattua/pipoa, parit hanskat, 1 sateenvarjo meni rikki - toinen katosi, monet sukat ( liikuntatuntien jälkeen ei muista pukea niitä ja ne jäävät jonnekin, samoin käy ip-kerhossa...huoh...: )
Kommentit (9)
erittäin hyvin, ope oli kuulemma niin kiva jne...
Sitten iski karu todellisuus, pariton luku lapsissa, ja vieraana lapsena, ei sitten saanut kaveria, kun muilla oli se kaveri jo ennestään.
Siihen jäi se into.
mutta nyt on tullut takapakkia. Ei haluaisi odottaa aamulla koulun pihalla koulun alkua, jos kavereita ei ole paikalla ja päivälläkin on ollut ikävä äitiä. Ihan selvästi huomaa, että äkillinen vastuun lisääntyminen on tuonut liikaa taakkaa pienille hartioille.
ja koulu on alkanut erinomaisesti. Ope on kiva ja uusia kavereita saatu. Iltapäiväkerhossa on tosi mukavaa. Kerho on liikuntapainotteinen nuorine ohjaajineen. Mitään tavaroita ei ole kadonnut. Koulumatkat sujuneeet hyvin.
Kaikki on mennyt odotettua paremmin, täytyy koputtaa puuta. Saa nähdä miten tästä jatkuu, mutta hyvältä näyttää.
Tsemppiä kaikille ekaluokkalaisille (ja vanhemmille).
Ps. Mitä joku tarkoitti sillä että luokassa pariton määrä lapsia. Kaikkiko ne leikkivät vaan pareittain?
sujunut erinomaisesti, mutta meilläkin tavaroista huolehtimista vielä harjoitellaan. Ei tarvitse pieneltä vaatia vielä liikoja -vähitellen lapsi oppii vastuuta omista tavaroistaan, ei hätää. Asiasta syytä varmaan keskustella.
Muuten meillä luettiin jo ennen koulua, tehtävät sujuvat todella hyvin ja kavereita on, mutta tavarat hukassa välillä... :)
Aivan ihanasti sujuu. Luokassa on pari tosi hankalaa lasta, mutta ilmeisesti muu luokka ei suinkaan lähde niiden sompailuihin mukaan. Opettaja on upea! Kadonneita tavaroita on meilläkin, mutta kaikki on sentään löytynyt. Lapset ovat aivan ihanasti ottaneet koululaisen roolin omakseen, ja pitävät tosi paljon ihan kaikesta. En heille mitään erityisiä vaikeuksia odottanutkaan, mutta on tainnut mennä paremmin kuin uskoinkaan.
sujunut erinomaisesti, mutta meilläkin tavaroista huolehtimista vielä harjoitellaan. Ei tarvitse pieneltä vaatia vielä liikoja -vähitellen lapsi oppii vastuuta omista tavaroistaan, ei hätää. Asiasta syytä varmaan keskustella.
Muuten meillä luettiin jo ennen koulua, tehtävät sujuvat todella hyvin ja kavereita on, mutta tavarat hukassa välillä... :)
Lapsi on ihan mukavalla alueella koulussa, mutta esim. vaatteita vanhempainillassa oli melkein laatikollinen, jotka oppilailta oli jäänyt kouluun/löydetty. Ei siis mikään harvinainen ongelma, eikä sitä minusta voi vielä ongelmana pitää.
Anna lapsellesi aikaa tottua!
Oon tyytyväinen melkein kaikkeen. Opettaja vaan voisi antaa enemmän tehtäviä sellaisille, jotka jo osaavat lukea. Itseasiassa ei huomioi mitenkään lukutaitoisia. Luokalla on 13 lasta, joista 5 osasi lukea jo kouluun mennessä - luulisi että jotenkin olisi huomioitu - mutta ei.
Opettajan kanssa en ole vielä jutellut.
Lapsi tunsi kaikki luokkalaisensa ennestään ja hänellä on luokalla pari hyvää kaveria, joten sen suhteen ei ole ongelmia. Lapsi tekee läksyt vielä toistaiseksi innokkaasti ja mielestäni suhteellisen siistillä käsialalla. Läksyt hän tosin merkitsee läksyvihkoon aika epäselvästi, mutta yleensä hän muistaa itse hyvin, mitä läksyä on tullut, eikä reissuvihossa ole ainakaan vielä ollut viestiä, että lapsi ei olisi tehnyt oikeita läksyjä.
Meidän lapsen luokalla lukutaitoisten ja lukemista opettelevien ero huomioidaan sen verran, että eri tasoisilla on eri läksyt. Itse asiassa äidinkielen kirjakin on mielestäni tehty niin, että siinä huomioidaan tasoerot. Lukutaitoisille kirjassa on ihan kunnon tekstiä, mistä olen iloinen. Itse jouduin ekaluokalla tavaamaan kirjaimia ja tavuja, vaikka olin lukenut nelivuotiaasta asti.
Kaikki asiat hoitaa pääasiassa itse, minä vain tarkistan. Poika on joulukuussa syntynyt ja lykkäystäkin mietimme, mutta onneksi emme siihen ryhtyneet. Poika nauttii koulusta, tehtävistä, vastuusta ja kaikesta.:) Eskari oli meillä yhtä tuskaa ja tappelua...:/