Miksi kaikki syy on aina autoilijassa?
Välillä toki on, välillä ei, mutta nyppii taas autoilijoiden kestokivittäminen.
Esim tuo fillarionnettomuus - aivan kamala tapaus. Itse olen kokenut moisen läheltä piti-tilanteen enkä hetkeäkään syyllistä itseäni. Katsoin sivupeilistä, käänsin pääni (olen varovainen varmistelijaluonne) ja katsoin ettei ketään näy missään. Avasin auton oven varovasti ja kas, auton takaviistosta suhasi fillaristi tuhatta sataa oikaisten laittomasti risteyksen yli ohittaen (jalkakäytävän reunaan pysäköity) autoni kuin raketti. Sekunnista kiinni ettei rysähtänyt. Minä noudatin kaikkia varovaisuusohjeita toisin kuin holtiton fillaristi. Ei kaikki aina niin mustavalkoista.
Samoin kuin tuttuni ajoi fillaristin hengiltä. Tilanne, jonka olisi voinut pelastaa vai fillaristi itse. Pyöräilijä suhasi kovalla vauhdilla, syksyillan pimeässä, vesisateessa, kolmion takaa, pensasaidan suojissa, valotta ja heijastimitta, musta tuulipuku päällä suoraan auton eteen ja kypärättä ajaneelta pyöräilijältä henki pois. Auton vauhti oli 30km/h ja se kriisi ja jälkiongelmat mitkä se tapaus aiheutti syyttömäksi todetulle autoilijalle ovat isot ja hän kantaa niitä lopun ikäänsä. Ei paljon lohduta poliisin sanat ja lausunto: "ei olisi ollut mitään tehtävissä".
Fillaroin itsekin paljon ja tunnustan, että autoilijoissakin on törppöjä, sitten on ihan puhtaita vahinkoja, mutta fillaristina tiedän oman rajallisuuteni peltilehmiä vastaan, joten noudatan erityistä varovaisuutta, etenkin kaupungilla.
Kommentit (36)
jossa ilmaisin vihani autoilijoita kohtaan.
T: Jenkeissä rikkaana asunut ja Sveitsissä tonttikin ja tuntee läheisesti kuninkaallisia
Olin pysähtynyt suojatien eteen (punainen paloi) ja vihreän syttyessä varmistin vielä, että jalankulkijoita ei ole suojatiellä. Ei näkynyt ketään. Mutta kun pääsin suojatien yli, osui pyöräilijä autoni takaoveen. Hän kun oli päättänyt minusta katsoen oikealta tullessaan vaihtaa samantien pyörätieltä (jossa olisi palanut punainen valo) ajoradalla ajavaksi. Mutta koska minä olin liian hidas (pyöräilijän väite), joutui hän törmäämään minuun.
Hän sai sakot ja maksoi vakuutusyhtiölle hieman yli 4000 e uudesta ovesta ja peltivaurioista.
Eikö omatuntoa soimaa laisinkaan? Vai onko sinulla omaatuntoa laisinkaan? Harvemmin autoilijoilla sitä on.
Minä asun Suomessa, mutta meillä on myös paljon ruotsalaisia liikenteessä. Suomalaiset ajaa posottaa väluttämättä siitä oletko tulossa suojatielle vai pysähdytkö. Ruotsalaiset puolestaan pysähtyvät vaikken olisi vielä kovin lähelläkään suojatietä.
jalankulkijat ja fillarit on vapaata riistaa ja niiden päälle saa ajaa suojatiellä yms. asun belgiassa ja täällä on kait niin kovat rangaistukset ihmisen päälleajosta, että täällä jalankulkijoita jopa kunnioitetaan, vaikka ne menis punasia päin tai yli, missä ei suojatietä ole.
Täällä auto pysähtyy poikkeuksetta ennen suojatietä, vaikka jalankulkija ei olisi vielä sille astunutkaan. Ei siis kiihdytetä ja ajeta edestä ohi. Jos tätä sääntöä rikkoo niin kortti lähtee välittömästi. Ja päästävätpä nuo usein yli, vaikkei olisi suojatietäkään..:) Kun Suomessa menen suojatielle täkäläiseen tapaan huoletta niin jarruthan siellä kirskuu tai jopa kansainvälinen käsimerkki nousee :O Terveiset Keski-Euroopasta
Minäkin usein tarkoituksella hidastelen ennen suojatietä, kun kiire ei ole mihinkään, jotta auto voisi ajaa. Mutta ne pysähtyvät silti! Ja näin tekevät myös paikallisliikenteen bussit, taksit, kuorma-autot jne.
Olen monasti miettinytkin, että mitenkähän suomalaiset turistit täällä pärjäävät autoillaan ilman, että kolareita tulee.
t. sieltä keskisestä Euroopasta
Olen autoillut paljon ruotsissa ja pakkoa sanoa, ettei kaikki puhett ruotsalaisten kohteliaasta autoilusta on täyttä kukkua. Koko 20vuotisen (vähintään 30 000km/v) ajourani aikana törpöimpiä ovat olleet juuri ruotsalaiset. Raskas liikenne, myös cityaudit näyttää oikein fanittavan ohituskaistan loppumetrien (keskellä se turva-aita) runttausohituksia, vaikka ajaosin 70 tiellä 80:iä.
Saksassa autoillut myös muutamaan otteeseen, maata ristiin rastiin ja siellä tunnustan, että motareilla tien antaminen ramppilaisille toimii. Kiitos siitä. Jalankulijoiden kohtelussa en ole huomannu juurikaan eroa, en autoilijana (minut ohitettu viereiseltä kaista monta kertaa kun olen antanu jalankulkijalle tietä) enkä kyllä jalankulkijanakaan. Englannissa kunnioitetaan melko hyvin.
Sen sijaan annan kotimaisille autoilijoille pointseja Ouluun. Siellä on todella hoksattu
väistää jalankulkijoita.
Tämä vain kokemusperäistä, ei tiedefaktaa :) Varsinaisi
Olin pysähtynyt suojatien eteen (punainen paloi) ja vihreän syttyessä varmistin vielä, että jalankulkijoita ei ole suojatiellä. Ei näkynyt ketään. Mutta kun pääsin suojatien yli, osui pyöräilijä autoni takaoveen. Hän kun oli päättänyt minusta katsoen oikealta tullessaan vaihtaa samantien pyörätieltä (jossa olisi palanut punainen valo) ajoradalla ajavaksi. Mutta koska minä olin liian hidas (pyöräilijän väite), joutui hän törmäämään minuun. Hän sai sakot ja maksoi vakuutusyhtiölle hieman yli 4000 e uudesta ovesta ja peltivaurioista.
Eikö omatuntoa soimaa laisinkaan? Vai onko sinulla omaatuntoa laisinkaan? Harvemmin autoilijoilla sitä on.
Pyöräilijöille voisi joku kertoa, että punainen valo tarkoittaa, että heidänkin pitää pysähtyä eikä luikahtaa pyörätieltä ajoradalle.
Totta. Autoilijoita on haukuttu jo vuosia. Liekö fillaristien masinoima kampanja kääntää huomio pois omasta törttöilystä.
Helsingin keskustassakin fillaroidaan ruuhka-aikana paljon, joka täysin järjetöntä. Siellä ne viidakon lait fillariväellä vasta rulettaakin. Ihan luovasti ollaan välillä kävelijä, välillä fillaristi, toisinaan autoilija. Säännöistä riippumati :D
Jämsä ja Oulu tuntuisi olevan hyväkäytöksisten autoilijoiden kaupungit.
Kaikkialla muualla olen törmännyt vain kusipäihin.
Kaupunkeja en sen tarkemmin tunne, mutta autoilukultuurin olen kiinnittänyt huomiota.
Mitä Oulussa ja Jämsässä on tehty että autoilijat ovat saatu kuriin?
Tuskin sentään ihmisissä vika. Eihän nyt voi niinkään olla että Oulussa ja Jämsässä on maamme kultaisimmat ihmiset? Eihän?
Totta. Autoilijoita on haukuttu jo vuosia. Liekö fillaristien masinoima kampanja kääntää huomio pois omasta törttöilystä. Helsingin keskustassakin fillaroidaan ruuhka-aikana paljon, joka täysin järjetöntä. Siellä ne viidakon lait fillariväellä vasta rulettaakin. Ihan luovasti ollaan välillä kävelijä, välillä fillaristi, toisinaan autoilija. Säännöistä riippumati :D
Tuo on juuri se mitä itsekin aikaisemmin kirjoitin. Monet täällä kirjoittavista ovat muualta kuin helsingistä. Ja täällä oikeasti pyöräily kantakaupungissa on ihan erilaista kuin muualla. En ollut nähnyt sellaista pyöräilyä kuin mitä täällä on ennen kuin muutimme tänne. On varmaan vaikea uskoa mualla, mutta ON pyöräilijäitä jotka saattavat ajaa autoa päin, vaikka kuka olisi auton ratissa.
Saatika sitten ajan pyörällä.
Mutta oma kokemukseni oli nyt vuoden sisällä kaupungissa ajavista ruotsalaisista. Mutta kyllä maantieajossa ovat yleensä yhtä tauloja ko suomalaisetkin..on se kiire.
Olen autoillut paljon ruotsissa ja pakkoa sanoa, ettei kaikki puhett ruotsalaisten kohteliaasta autoilusta on täyttä kukkua. Koko 20vuotisen (vähintään 30 000km/v) ajourani aikana törpöimpiä ovat olleet juuri ruotsalaiset. Raskas liikenne, myös cityaudit näyttää oikein fanittavan ohituskaistan loppumetrien (keskellä se turva-aita) runttausohituksia, vaikka ajaosin 70 tiellä 80:iä.
Saksassa autoillut myös muutamaan otteeseen, maata ristiin rastiin ja siellä tunnustan, että motareilla tien antaminen ramppilaisille toimii. Kiitos siitä. Jalankulijoiden kohtelussa en ole huomannu juurikaan eroa, en autoilijana (minut ohitettu viereiseltä kaista monta kertaa kun olen antanu jalankulkijalle tietä) enkä kyllä jalankulkijanakaan. Englannissa kunnioitetaan melko hyvin.
Sen sijaan annan kotimaisille autoilijoille pointseja Ouluun. Siellä on todella hoksattu
väistää jalankulkijoita.Tämä vain kokemusperäistä, ei tiedefaktaa :) Varsinaisi
juuri tästä yleisestä "se on autoilijan vika" - asenteesta johtuen. Jännitän ja pelkään enkä mielelläni aja ollenkaan. Nimenomaan pyöräilijät ovat se kaikista kauhein sakki, ilmestyvät kuin tyhjästä huikealla nopeudella. Reagoi siinä sitten.
mutta myös pyörällä.
Autoon jää monesti kuolleita kulmia palkkien taakse ja näin ollen ei välttämättä pyöräilijää havaitse ja koska tiedostan tämän niin pyörällä ajaessa tiedän olevani heikompi osapuoli.
En käytä sokeasti etuajo-oikeutta vaan varmistelen aina, että autoilija on minut huomannut.
juuri tästä yleisestä "se on autoilijan vika" - asenteesta johtuen. Jännitän ja pelkään enkä mielelläni aja ollenkaan. Nimenomaan pyöräilijät ovat se kaikista kauhein sakki, ilmestyvät kuin tyhjästä huikealla nopeudella. Reagoi siinä sitten.
jännittävä ja pelkäävä kuski on paha vaaratekijä liikenteessä.
sitten osaa lukea?
Ap kirjoitti että pyöräilijä rikkoi liikennesääntöjä ajolinjoillaan.
Jos joskus moisen ääliön onnistun ovellani nappaamaan niin ei paljoa sureta. Paitsi autoni puolesta nyt tietenkin.