Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki syy on aina autoilijassa?

Vierailija
28.09.2011 |

Välillä toki on, välillä ei, mutta nyppii taas autoilijoiden kestokivittäminen.

Esim tuo fillarionnettomuus - aivan kamala tapaus. Itse olen kokenut moisen läheltä piti-tilanteen enkä hetkeäkään syyllistä itseäni. Katsoin sivupeilistä, käänsin pääni (olen varovainen varmistelijaluonne) ja katsoin ettei ketään näy missään. Avasin auton oven varovasti ja kas, auton takaviistosta suhasi fillaristi tuhatta sataa oikaisten laittomasti risteyksen yli ohittaen (jalkakäytävän reunaan pysäköity) autoni kuin raketti. Sekunnista kiinni ettei rysähtänyt. Minä noudatin kaikkia varovaisuusohjeita toisin kuin holtiton fillaristi. Ei kaikki aina niin mustavalkoista.

Samoin kuin tuttuni ajoi fillaristin hengiltä. Tilanne, jonka olisi voinut pelastaa vai fillaristi itse. Pyöräilijä suhasi kovalla vauhdilla, syksyillan pimeässä, vesisateessa, kolmion takaa, pensasaidan suojissa, valotta ja heijastimitta, musta tuulipuku päällä suoraan auton eteen ja kypärättä ajaneelta pyöräilijältä henki pois. Auton vauhti oli 30km/h ja se kriisi ja jälkiongelmat mitkä se tapaus aiheutti syyttömäksi todetulle autoilijalle ovat isot ja hän kantaa niitä lopun ikäänsä. Ei paljon lohduta poliisin sanat ja lausunto: "ei olisi ollut mitään tehtävissä".

Fillaroin itsekin paljon ja tunnustan, että autoilijoissakin on törppöjä, sitten on ihan puhtaita vahinkoja, mutta fillaristina tiedän oman rajallisuuteni peltilehmiä vastaan, joten noudatan erityistä varovaisuutta, etenkin kaupungilla.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin päin on näitä kypärättä ajavia, jotka eivät edes vilkaise pysähtyykö auto kun pyyhältävät suojatien yli. Eikä heijastimiakaan käytetä ikinä, eikä valoja tietenkään.

Vaikka ajaisi kuinka varovasti tahansa ja muistaisi huolellisesti katsoa joka suuntaan tuollaiset pyöräilijät ovat kyllä riski itselleen. Etenkin inhoan syksyä kun ihmiset eivät käytä heijastimia. Pimeällä tiellä on mahdoton nähdä tummaa hahmoa tien reunassa jos sillä ei ole heijastinta.

Mutta näistä asioista ei juuri puhuta. Syytetään vaan aina autoilijoita.

Vierailija
2/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajettiin pienellä kylätiellä 40:ä. Toiselta tieltä tuli maasturi joka pysähtyi kolmion taakse väistämään meitä ja huis sieltä auton takaa tuli pikkutyttö pyörällä suoraan eteemme. Onneksi mies ehti väistää jalkakäytävälle, jossa ei onneksi ollut muita jalankulkijoita. Tyttä säikähti ja me säikähdimme. Takanamme tuli kaksi muuta autoa.

Huonosti olisi voinut käydä, onneksi oli onnea mukana meillä kaikilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalankulkijat ja fillarit on vapaata riistaa ja niiden päälle saa ajaa suojatiellä yms. asun belgiassa ja täällä on kait niin kovat rangaistukset ihmisen päälleajosta, että täällä jalankulkijoita jopa kunnioitetaan, vaikka ne menis punasia päin tai yli, missä ei suojatietä ole.

Vierailija
4/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi autoilija on aina vastuussa avatessaan oven. Törmää siihen sitten toinen auto tai pyöräilijä.

Minusta tämä on täysin yksiselitteistä ja selkeää. Autoilijan vika.

Vierailija
5/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se sitten autoilija, pyöräilijä tai jalankulkija.

Vierailija
6/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalankulkijat ja fillarit on vapaata riistaa ja niiden päälle saa ajaa suojatiellä yms. asun belgiassa ja täällä on kait niin kovat rangaistukset ihmisen päälleajosta, että täällä jalankulkijoita jopa kunnioitetaan, vaikka ne menis punasia päin tai yli, missä ei suojatietä ole.

Tästähän aloitus juuri oli.. Eli oli kyse siitä kun pyöräilijä ajaa auton päälle! Ei se että auto ajaa pyöräilijän yli.

Mulla oli kerran kauhea läheltä piti tilanne. Isolla tiellä eräs aineissa tai valtavassa humalassa ollut mies käytännössä hyppäsi tai kaatui autoni eteen. Suojatietä ei ollut lähimaillakaan. Muistan vain että joku ilmestyi siihen ja sain jarrutettua niin että vieressä istuja löi päänsä pysähdyksessä. Olin ihan paniikissa ja tärisin varmaan tunnin sen jälkeen. Mietin vieläkin, mitä olisi tapahtunut jos tuo henkilö olisi oikeasti hypännyt auton alle ja loukkaantunut vakavasti.

Vierailija
7/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi autoilija on aina vastuussa avatessaan oven. Törmää siihen sitten toinen auto tai pyöräilijä.

Mun eteen avattiin kadunvierusparkista ovi, itse ajoin myös autoa. Minä olin syyllinen, koska törmäsin pysähtyneeseen ajoneuvoon. Et silleen.

Vierailija
8/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eteen avattiin kadunvierusparkista ovi, itse ajoin myös autoa. Minä olin syyllinen, koska törmäsin pysähtyneeseen ajoneuvoon. Et silleen.

Vierailija
9/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysähtyneestä autosta, just tän oven avaamisen takia. oven avaaja on aina vastuussa, tuli sieltä sitten fillari, auto tai palsta mamma. se nimenomaan on autoilijan vika

Vierailija
10/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi autoilija on aina vastuussa avatessaan oven. Törmää siihen sitten toinen auto tai pyöräilijä. Minusta tämä on täysin yksiselitteistä ja selkeää. Autoilijan vika.

Se kolarin toinen osapuoli.

Vierailija
11/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä auto pysähtyy poikkeuksetta ennen suojatietä, vaikka jalankulkija ei olisi vielä sille astunutkaan. Ei siis kiihdytetä ja ajeta edestä ohi. Jos tätä sääntöä rikkoo niin kortti lähtee välittömästi. Ja päästävätpä nuo usein yli, vaikkei olisi suojatietäkään..:)

Kun Suomessa menen suojatielle täkäläiseen tapaan huoletta niin jarruthan siellä kirskuu tai jopa kansainvälinen käsimerkki nousee :O

Terveiset Keski-Euroopasta

Vierailija
12/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättävissä tilanteissa. Säännöt ne on pyöräilijälläkin.

Ovat vaan sellaista porukkaa, että menevät jalankulkijan, pyöräilijän ja autoilijan säännöillä miten milloinkin parhaalta tuntuu.

Vierailija
13/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me meinataan aina päästä hengestämme lomilla suomessa ja aiheuttaa ajamalla muutaman jalankulkijan kuolema, kun päästetään ne menemään suojatiellä tien yli ja viereisellä kaistalla joku k-pää ei pysähdy. surullista.

Vierailija
14/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysähtyneestä autosta, just tän oven avaamisen takia. oven avaaja on aina vastuussa, tuli sieltä sitten fillari, auto tai palsta mamma. se nimenomaan on autoilijan vika

lähtökohtaisesti sen joka parkkeeraa, tulee ulos parkkiruudusta tai autotallista tai vastaavasta on vastuussa siitä että katsoo ettei ketään tule tielle. On tietenkin tapauksia, joissa silti joku onnistuu tulemaan auton eteen. Uskon että tämä on ongelma eniten pk-seudulla ja varsinkin helsingissä, jossa pyöräilijät ajavat kadulla autojen seassa, ja joillakin on oikeasti ihan hirkuinen vauhti ja liian uskalias asenne. Monesti pyöräilijä tuntuu ajattelevan vaikka peruuttavan auton nähdessään, että ehtii kiihdyttämällä vielä tuolta auton takaa, mutta ei ajalle että autoilija saattaa oikeasti säikähtää tosi paljon sellaista. Pienemmissä kaupungeissa on yleensä pyörätiet ja harvoin ajetaan suoraan autotallista kadulle.

Vierailija
15/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomautuksella selvisin, mutta mun vakuutuksesta korvattiin.

Vierailija
16/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pyöräilijä on todellakin riistaa jos ei älyä noudattaa liikennesääntöjä tai käyttää pimeällä heijastinta tai valoja... Haloo, missä aivot?!

Olen aikoinaan fillaroinut paikkaan kuin paikkaan kesät talvet, kunnes pari vuotta sitten jouduin hankkimaan auton työmatkojen takia. Eivät autoilijatkaan mitään pulmusia ole, mutta olen silti pöyristynyt joutuessani seuraamaan ratin takana joidenkin pyöräilijöiden piittaamattonta liikennekäyttäytymistä. Esimerkiksi liikenneympyrässä ajellaan miten sattuu autojen seassa, vaikka vierellä olisi kevyelle liikenteelle tarkoitettu väylä ja suojatiet... Kääntyvän auton eteen saatetaan hurauttaa jostain katveesta ja oikaistaan risteyksen yli laittomasti. Heijastimet ja valot ovat monelle täysin tuntemattomia.

Vierailija
17/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pysähtynyt suojatien eteen (punainen paloi) ja vihreän syttyessä varmistin vielä, että jalankulkijoita ei ole suojatiellä. Ei näkynyt ketään. Mutta kun pääsin suojatien yli, osui pyöräilijä autoni takaoveen. Hän kun oli päättänyt minusta katsoen oikealta tullessaan vaihtaa samantien pyörätieltä (jossa olisi palanut punainen valo) ajoradalla ajavaksi. Mutta koska minä olin liian hidas (pyöräilijän väite), joutui hän törmäämään minuun.

Hän sai sakot ja maksoi vakuutusyhtiölle hieman yli 4000 e uudesta ovesta ja peltivaurioista.

Vierailija
18/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muakin sapettaa maailman kuningas -asenteella menevät fillaristit. Ei valoja, ei kypäriä, ei näytetä suuntamerkkiä, ei väistetä ketään.

Vierailija
19/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun talutan pyörää, olen jalankulkija ja autotiellä ajaessa on autoilijan säännöt. erittäin yksin kertaista. meillä kun ei pyöräteitä juurikaan ole.

Vierailija
20/36 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Suomessa, mutta meillä on myös paljon ruotsalaisia liikenteessä. Suomalaiset ajaa posottaa väluttämättä siitä oletko tulossa suojatielle vai pysähdytkö. Ruotsalaiset puolestaan pysähtyvät vaikken olisi vielä kovin lähelläkään suojatietä.

Täällä auto pysähtyy poikkeuksetta ennen suojatietä, vaikka jalankulkija ei olisi vielä sille astunutkaan. Ei siis kiihdytetä ja ajeta edestä ohi. Jos tätä sääntöä rikkoo niin kortti lähtee välittömästi. Ja päästävätpä nuo usein yli, vaikkei olisi suojatietäkään..:)

Kun Suomessa menen suojatielle täkäläiseen tapaan huoletta niin jarruthan siellä kirskuu tai jopa kansainvälinen käsimerkki nousee :O

Terveiset Keski-Euroopasta