Lapsellani ei ole tarpeeksi tekemistä koulussa? Kelpaisiko tämä?
Järjestä ihan itse sille niitä lisätehtäviä, mitä hän mielestäsi tarvitsee!
Voit hakea kirjastosta - lapsesi voi ihan itse hakea mieluummin - itselleen pulpettikirjan, joka on hänen tasoisensa ja hänelle tarpeeksi haastava. Vai eikö sellaisia ole.
Osta piirustuvihko ja käske sen piirtää, jos tunnilla on kaikki niin perfektisti ja nopeasti tehty.
Käske sen muksusi itse tehdä itselleen haastavia laskutehtäviä, jos koulun tehtävät on tehty. Osta sille vihko tätä varten.
Osta sille vihko ja ehdota, että kirjoittaa jotakin - siis luo ihan itse tekstiä jostakin itse keksimästään.
Eikö tässä tule harrastettua kaikkea tarpeellista: lukemista, kirjoittamista, laskemista, piirustusta ja luovuutta?
Huolehdi siitä, että lapsesi ei ole häirikkö siellä tunnilla, jos on sellainen neropatti.
Riittävätkö nämä alkajaisiksi vai haluatko lisää vinkkejä vaikeaan tilanteeseesi opettajan kanssa?
Kommentit (4)
luovuta suosiolla ja keskity niihin joilla on kanttia pärjätä elämässä, jätä huonommat omille teilleen kyllä luonto homman hoitaa.
vanhemman aktiivisuuteen?
olisko opeja linjoilla.
Jaksaisitko oikeasti itse huolehtia 4-5 vuotta lapsesi koulutehtävistä äidinkielessä, matematiikassa ja vieraissa kielissä? Osaisitko todellakin löytää materiaaleja, jotka sopivat luokkatyöskentelyyn, jotka kelpaavat opettajalle ja jotka eivät tee lapsesta silmätikkua? Ajatteletko oikeasti niin, että "lapsi keksiköön itselleen tekemistä" ja seuraavassa lauseessa vaadit, että uppotylsistynyt lapsi ei tee mitään häiritsevää ja pysyy virkeän aktiivisena ja iloisena.
Voin ihan kuule kertoa, että jos lapsella ei ole riittävästi tekemistä koulussa, voi hän pahimmillaan liukua masennuksen puolelle. Voin myös kertoa, että jos lapsella on aina "äitin pakkaamat" kirjat, selkeästi erilaiset opiskelumateriaalit ja vielä päälle opettajan suunnalta huokuva negatiivinen henkäys, voi lapsi alkaa jännittää ja jopa pelätä kouluun menemistä.
Voit ihan vaikka kysäistä tuttavilta, että viihtyisivätkö vuositolkulla sellaisessa työssä, jossa ei olisi mitään haastetta, vai alkaisivatko jossain vaiheessa voida huonosti. Eivät ne lapsetkaan mitään koneita ole, eivätkä vanhemmat mitään taikureita.