Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäasiallista kysyä työhaastattelussa,

Vierailija
27.09.2011 |

(kyseessä kunnan virka) että onko työpaikkaan joku jo katsottuna valmiiksi, ja että tehdäänkö haastattelut vain muodon vuoksi...?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on epäasiallista, koska se lähtee olettamuksesta, että vastapuoli saattaa toimia asiattomasti ja moraalittomasti ja ilmaisee syytöksen tästä.

lisäksi se on hyödytöntä, koska luuletko todella, että sulle vastattaisiin että "Joo", jos noin olisi?

Vierailija
2/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kovasti tämä työttömyys, ja se ettei anneta edes tilaisuutta näyttää mihin pystyy.

No, oikeasti en edes meinannut kysyä, kunhan vain heitin ajatuksen tasolla tällaisen kysymyksen ilmaan.. :) Oikeesti!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tuollaista voi kysyä. Ei edes, vaikka olisi asiasta suuret epäilykset. Ei sitä koskaan myönnetä, vaikka tällaisia "avoimia" paikkoja melko paljon onkin. Itsekin olin juuri haastattelussa paikasta, jonka tiesin jo etukäteen luvatun eräälle henkilölle. Eihän siihen toki ollut helppoa motivoitua kun tiesi, ettei kuitenkaan valita.

Vierailija
4/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada paikka itsellesi, niin tuolla kysymyksellä varmistat, että paikka ei tule olemaan sinun!

Vierailija
5/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastatteluun kannattaa mennä positiivisella asenteella sekä tätä mahdollista uutta työnantajaa että kaikkia vanhoja työnantajia kohtaan. Jos on tullut esim. irtisanotuksi, niin kaikenlainen viha ja kauna kannattaa käsitellä ennen kuin hakee uutta duunia. Jos pienikin asenneongelma näkyy haastattelussa, hakijaa ei valita.

Vierailija
6/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamies ei voi vastata tuohon "kyllä" syyllistymättä virkavirheeseen.

Kysy mielummin näin: "Hoitaako tehtävää tällä hetkellä joku kyvykäs ja pätevä henkilö, joka niin ikään on hakenut virkaa?"

Vierailija
7/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit kysyä, onko paikkaan lapjon hakijoita ja miten ja millä aikataululla rekrytoinnissa aiotaan edetä. Mulle on joskus tässä vaiheessa sanottu ihan suoraan, että meillä on jo tiedossa, kuka otetaan.

Vierailija
8/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en luultavasti edes kauniisti muotoiltuna, niin kuin eräs vinkkasi :).

Voihan se olla että työhön ei ole katsottuna ketään valmiiksi, toivon todella niin!

Kiitos vastauksista,

t.ap

Vierailija
9/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- minkälaiseen tilanteeseen ollaan utta henkilöä palkkaamassa

- miten tehtävät on nyt järjestetty (kuka tekee)

- minkälaiseen tiimiin palkataan henkilö

Vierailija
10/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin edes kutsuvat haastatteluun jos paikalle on jo joku katsottuna valmiiksi. Luultavasti siinä tapauksessa haastatellaan vain muutama sisäinen hakija näön vuoksi.

Vierailija
11/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilet vaan tekopirteästi ja vastailet niihin kymmeniin kertoihin esitettyihin kysymyksiin jälleen kerran. Kerro olevasi positiivinen, tulosorientoitunut, omatoiminen tai mitkä ne päivän työhaastattelubingon avainsanat ovatkaan. Turha sitä monttuaan on kiusallisilla kysymyksillä syvemmäksi kaivaa.

Vierailija
12/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tuolla edellä sanottiin, että miten rekrytoinnissa edetään ja osaatteko sanoa yhtään miltä näyttää tämä tilanne

rivien välistä voi vastausta lukea.

Vierailija
13/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talon sisältä hakijoita. Aina on vastaus ollut kyllä. Siitä huolimatta kerran sain paikan, kyseessä oli määräaikainen sijaisuus, mutta silti. Kerran haastattelija sanoi, että oikeastaan he tietävät kenet palkkaavat, mutta kun on pakko julkinen haku järjestää.

Itse asiassa en ole koskaan edes ajatellut, että julkisella puolella saattaisi joskus joku paikka olla ihan oikeasti auki. Ainakin täällä syrjäseudulla joka paikassa on jo määräaikainen työntekijä.

Vierailija
14/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan uusi virka/tehtävä vai tekeekö tehtävää jo tällä hetkellä joku.

Vierailija
15/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään nolo salaisuus ole. Kunta vastaa myös kirjallisesti hakemukseen, ja vastauksessa kerrotaan avoimesti tästäkin asiasta.

Kannattaa silti aina hakea, koska se usein poikii jotain muuta, esim. sijaisuuksia.

Vierailija
16/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran itse ollut tällainen "valmiiksi valittu" työntekijä - tosin yksityisellä puolella. Työnantaja halusi vain nähdä vähän muutakin tarjontaa ennen kuin vakinaisti minut. Hassulta ja nololta se tuntui.

Voihan nuo tilanteet yrittää ottaa ikäänkuin ilmaisena harjoituksena, haastattelurutiini kasvaa kun käy kertomassa itsestään. Ja aina on teoriassa mahdollista, että se ennalta päätetty ihminen päättääkin äkisti vaihtaa maisemaa :)

Vierailija
17/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin olen kysynyt puhelimessa etukäteen, että tekeekö kyseistä hommaa jo joku sijainen, jolla olisi niinollen etulyöntiasema. Kerran esim sanottiin että juu me ollaan ajateltu tämä annetaan sille joka tätä tekee tällä hetkellä, mutta tulisitko silti käymään haastattelussa. Ja haastattelun jälkeen sanoivat että ottaisivat mut mielellään töihin, mutta kun tuo paikka menee sille toiselle niin kelpaisko mulle vastaava homma toisesta saman kaupungin talosta. Ja kelpashan mulle. :)

minusta on vaan reilua että noissa asioissa ollaan rehellisiä ja avoimia puolin ja toisin. Silloin kenellekkään ei tule turhia pettymyksiä.

Vierailija
18/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne talon sisäiset hakijat aina mitään toivottuja ole!

Vierailija
19/19 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain paikan ulkopuolisena, vaikka tehtävää oli pitkään hoitanut kunnassa määräaikaisena ollut henkilö. Meillä katsotaan tarkkaan sitä, ettei vaikuta negatiiviselta tai asenneongelmaiselta haastattelussa.

Työnhaku ei ole kivaa, mutta en olisi saanut paikkaa jos olisin ilmaissut turhautumista.