Tutti pienenä = tupakka isona?
Olen huomannut mielenkiintoisen jutun.
Mä ja mies ollaan syöty tuttia (siis ei pelkästään nukahtamiseen yms, vaan oikeastaan koko ajan) pieninä niin isoiksi, että muistetaan se tutti ja miten siihen oli "koukussa" ja sitä syötiin salaa kun vanhemmat yritti vieroittaa. Tai pikkuveljen tutteja pöllittiin. Miehen sisko ja mun veli eivät ole tutista pienenä välittäneet. Arvatkaa ketkä tupakoi ja ketkä ei?
Onko joku huomannut samaa sukulaisissaan, tutuissaan? Voiko "tuttiriippuvaisista" lapsista tulle isona helpommin tupakkaan koukkuun jääviä?
Epätieteellinen havainto ja surkean pieni otos joo, enkä nyt yritä syyllistää ketään tai sanoa että tutinsyöjistä tulee automaattisesti röökaajia, mut ihan mielenkiinnosta kyselen onko muut huomanneet samaa.
Kommentit (14)
Olen huomannut mielenkiintoisen jutun.
Mä ja mies ollaan syöty tuttia (siis ei pelkästään nukahtamiseen yms, vaan oikeastaan koko ajan) pieninä niin isoiksi, että muistetaan se tutti ja miten siihen oli "koukussa" ja sitä syötiin salaa kun vanhemmat yritti vieroittaa. Tai pikkuveljen tutteja pöllittiin. Miehen sisko ja mun veli eivät ole tutista pienenä välittäneet. Arvatkaa ketkä tupakoi ja ketkä ei?
Onko joku huomannut samaa sukulaisissaan, tutuissaan? Voiko "tuttiriippuvaisista" lapsista tulle isona helpommin tupakkaan koukkuun jääviä?
Epätieteellinen havainto ja surkean pieni otos joo, enkä nyt yritä syyllistää ketään tai sanoa että tutinsyöjistä tulee automaattisesti röökaajia, mut ihan mielenkiinnosta kyselen onko muut huomanneet samaa.
Minä en syönyt tuttia, siskoni söi
Kumpikin poltetaan tupakkaa
Mieheni ei syönyt tuttia, polttaa tupakkaa
Mieheni sisko söi tuttia, ei polta
Eli, noi sun järkeilyt ei toimi.
Minä olin pahassa koukussa peukalooni melkein kouluikäiseksi saakka, enkä tuttia kelpuuttanut ikinä. Tupakoija tuli.
Sisarukseni imivät tuttia, nuorempi aika kauankin, ja savuttomia molemmat.
Tämä on niin ihmeellinen maailma! Sen kännyssä on kuva ihanasta vauvasta, joka nauraa suuresti ja heiluttaa tuttia.
Ja se vauva oli sen Aborttibloggarin löytö - mies oli ollut kadoksissa perheeltään 35 vuotta ja Aborttibloggari löysi miehelle koko perheen, paitsi kuolleen äidin.
Lukekaa blogista - siellä se kertoo!
Tosin jotkut ihmiset tuntuvat kehittävän helpommin riippuvuuksia kuin toiset, mutta ei tuosta mitään johtopäätöksiä voi vetää.
Pikemminkin toisinpäin tässä meidän lähiotannassa: ne jotka lutkuttaneet tuttia yli nykyisten suosituksten, ovat olleet polttamatta sitä ensimmäistäkään savuketta ja ne jotka jättäneet tutin käytön vähälle, polttavat kuin korsteenit.
enkä polta. Join kyllä iltavellini pullosta kuusi vuotiaaksi, että silleen...
Lapsista kaksi tupakoi ja lutkuttivat tutti 2v asti.
2 lapsista ei käyttänyt lainkaan tuttia ja he ovat tupakoimattomia.
En usko, että tutinkäyttö (tai imetyksen puuttuminen!) kovin selkeästi altistaa päihdeongelmille tai tupakoinnille myöhemmin. Ja sanon näin vaikka itse olen imettänyt lapsiani pitkään eikä heistä yksikään ole käyttänyt tuttia, eli en ole tässä omaa pesää siivoamassa.
Mutta ehkä addiktioille ja ulkoisille lohdukkeille altis ihminen on ollut sellainen jo lapsena, eli vaikeus luopua tutista voisi ennakoida sitä että helpommin jää koukkuun aikuisenakin.
Ja sehän tiedetään, että sosiaalisesti huonommin voivissa perheissä imetetään vähemmän - ja näissä samoissa perheissä myös päihdeongelmat ja tupakointi ovat yleisempiä, ja tiedetään että ne periytyvät helposti sukupolvelta toiselle. Eli sellainen yhteys on ihan tutkitustikin olemassa. On vaikea sanoa mikä johtuu mistä, mutta yhteys on.
Ja ihan siltä varalta että joku lukee tätä erittäin henkilökohtaisten ja helposti loukkaantuvien silmälasien läpi: lue uudestaan. Tässä ei sanottu, että jos sinä et imetä lasta, olet päihdeongelmainen (ihan varmasti joku lukee tämän niin!).
...minä käytin tuttia mutta en ollut kovin tuttiriippuvainen vauvana. Aloin polttaa jo 13-vuotiaana ja poltin yli kolmikymppiseksi kunnes sain lapsia jolloin lopetin (pienen yskimisen ja parin sortumisen jälkeen). Veljeni oli tuttihullu, söi pariakin yhtä aikaa, ja alkoi polttaa jo 12-vuotiaana ja polttaa edelleen nelikymppisenä. Meidän perheestämme ei löydy tutitonta vertailukohtaa.
Itse söin tuttia jonnekin 4 vuotiaaksi asti ja ei tee yhtään mieli tupakkaa.
Olen hoikka ja urheilullinen ihan luonnostani.
eipä nuo asiat korreloi ollenkaan; en ole koskaan elämässäni tupakoinut, sisarukset ovat ja samanlaisia tutinsyöjiä kaikki. Miehen perheessä samat kuviot.
Tupakointi on yleisempää köyhemmillä ja huonommin koulutetuilla, mutta samalla tavalla ne rikkaiden lapset tuttia mussuttavat kuin muutkin ja monilla on jäänyt aika myöhäiseen lapset opetus "tutittomaksi".
Mutta ehkä addiktioille ja ulkoisille lohdukkeille altis ihminen on ollut sellainen jo lapsena, eli vaikeus luopua tutista voisi ennakoida sitä että helpommin jää koukkuun aikuisenakin.
Näköjään AV:n otannan mukaan tutinsyöminen ja tupakointi ei korreloi. Mutta tosiaan kaipa sitä jo ihan pienestä näkee sen, onko ns. altis addiktioille. Ja se alttius varmaan on myöskin periytyvää. Mun monet sukulaiset on alkoholisteja ja tupakoitsijoita, myös omat vanhemmat. Mullakin oli alkoholinkäytön kanssa ongelmia nuorempana ja sen takia ryhdyin absolutistiksi. Jään äärettömän helposti koukkuun asioihin, tupakkaankin kerrasta.
-ap
Meistä ei tupakoi yksikään vaikka tutteja riitti niin pitkään kuin halusi=)
Kiinnostavampi juttu on se tuleeko niistä joita EI ole imetetty helpommin päihdeongelmaisia?? Sellaisen olen omasta suvusta,perheestä ja tuttavapiiristä huomannut.