Tytärpuolen tempaus
Olimme menossa muutaman päivän reissuun ja mieheni pyysi parikymppistä tytärtään “Tiinaa“ (minun tytärpuolta) hoitamaan koiraa sillä aikaa. Sovittiin ja lähdimme reissuun. Päivää ennen paluuta sain viestin naapurilta että koira juoksentelee vapaana pihalla ja kaikki ikkunat ovat auki. Lähdimme pikaisesti kotiin olimme noin 2h ajomatkan päässä. Kun saavuimme kotiin koira oli kunnossa, mutta sisällä lasikaapin ikkuna oli rikki ja seinässä oli kolo. Oli siivonnut lasinsirpaleet pintapuolisesti, mutta niitä oli silti joka paikassa.
Mies soitti tyttärelleen ja kysyi mitä on tapahtunut. Tiina lupasi maksaa ikkunan korjaamisen, muutamassa erässä. Lupasi laittaa rahaa seuraavalla viikolla. Sitten hänestä ei ole kuulunut yhtään mitää - ei vastaa viesteihin tai tekstareihin. Tapahtumasta on nyt yli kuukausi ja penniäkään ei ole tietenkään lähettänyt.
Otin asian puheeksi eilen miehen kanssa ja hän veti herneet ihan nenään. Sanoi että olen niin kriittinen “Tiinaa” kohtaan ja hän kokee sen henk.kohtaisena arvosteluna.
Kommentit (51)
ja kiitos valtavasti mielipiteistä.
Ei se raha tässä ole se tärkein, lasi on jo korjattu ja maksettu. Minua ärsyttää miehen asenne ja Tiinan luimistelu. Ja mokia sattuu ihan jokaiselle, ei se ole se juttu. Pointti on kuinka ne handlataan. Joku mainitsikin kuinka fiksu nuori olisi toiminut. Minusta tämä on just sitä vanhemman vastuuta - opettaa lapselle kuinka käsitellä vaikeita tilanteita. Isä vain ei ole koskaan vaatinut Tiinalta mitään, ehkä just sitä syyllisyydentuntoa erosta.
ap
Ensinnäkin "tytärpuolen" tempaus. Sanotko häntä oikeasti tytärpuoleksi? Tai ajatteletko häntä tytärpuolenasi? Ällöttävää. Jos isäni uusi (12v ovat yhdessä olleet) kumppani sanoisi minua tytärpuolekseen, loukkaantuisin syvästi sillä en todellakaan missään tilanteessa kuvittele että sellaista ihmistä voisi mitenkään kutsua äitipuolekseni.
Koiran hoito oli ehkä hiukan huonosti hoidettu, mutta mikäli tytöllä olisi hyvät välit sinuun (vaikutat aika etäiseltä sekä ahneelta) hän olisi uskaltanut kertoa tästä. Nyt saattoi pelätä reaktiotasi. Eli koska teillä ei ole hyviä välejä, et mielestäni EDES äitipuolen titteliä ansaitse.
Äidit eivät koskaan käyttäytyisi noin. Osaisivat hoitaa homman, nuhtelisivat ja tytär oppisi. Rahaa ei vinguttaisi nuorelta, jolla sitä ei välttämättä ole. Ärsyttävää...
On täysin NAURETTAVAA ruveta paapomaan aikuista ihmistä. Kyllä hänen tulisi maksaa aiheuttamansa vahingot. Aikuisuus tuo tullessaan oikeuksia, mutta oikeudet taas tuovat tullessaan velvollisuuksia. Omista typeryyksistä joutuu maksamaan elämässä, niin se vaan menee.
Ensinnäkin "tytärpuolen" tempaus. Sanotko häntä oikeasti tytärpuoleksi? Tai ajatteletko häntä tytärpuolenasi? Ällöttävää. Jos isäni uusi (12v ovat yhdessä olleet) kumppani sanoisi minua tytärpuolekseen, loukkaantuisin syvästi sillä en todellakaan missään tilanteessa kuvittele että sellaista ihmistä voisi mitenkään kutsua äitipuolekseni.
Koiran hoito oli ehkä hiukan huonosti hoidettu, mutta mikäli tytöllä olisi hyvät välit sinuun (vaikutat aika etäiseltä sekä ahneelta) hän olisi uskaltanut kertoa tästä. Nyt saattoi pelätä reaktiotasi. Eli koska teillä ei ole hyviä välejä, et mielestäni EDES äitipuolen titteliä ansaitse.
Äidit eivät koskaan käyttäytyisi noin. Osaisivat hoitaa homman, nuhtelisivat ja tytär oppisi. Rahaa ei vinguttaisi nuorelta, jolla sitä ei välttämättä ole. Ärsyttävää...
Oikeesti, se on ap:n tytärpuoli, jos he ovat tytön isän kanssa avioliitossa. Niitä titteleitä kun ei tarvitse millään ansaita. Sinä se kuulostat ihan täysin pelleltä... Mee itkee itses uneen, niin helpottaa.
Oikeesti, se on ap:n tytärpuoli, jos he ovat tytön isän kanssa avioliitossa. Niitä titteleitä kun ei tarvitse millään ansaita. Sinä se kuulostat ihan täysin pelleltä... Mee itkee itses uneen, niin helpottaa.
Isäni ei ole naimisissa, ap:sta en tiedä :O) taidat itse olla tällainen "äitipuoli"! Ymmärrän jos "lapsi/nuori/nuori aikuinen" sanoo itse äitipuoleksi, mutta jos alkaa itse kutsua itseään äitipuoleksi niin aika naurettavaa.
Mitä vähän, AP, onko raha ja korvauksen saaminen oikeasti tärkeää. Korvauksista kannattaa meuhkata vain, jos tarkoituksella etsit syytä katkaista välit tytärpuoleen. Koeta hetkeksi asettua vanhemman asemaan, niin huomaat, että paljon tärkeämpää on rauhoittaa tyttö, vakuuttaa hänelle ettei mitään korjaamatonta tapahtunut, ja yrittää jutella siitä, osaako hän jatkossa välttää ylilyönnit alkoholin tai bilettämisen suhteen. Sinulla on mahdollisuus asettua vastuullisen, kuuntelevan aikuisen asemaan sen sijaan, että kohdistat häneen katkeruutesi. Tietenkään et pyydä häntä uudestaan koiranvahdiksi kotiisi, mutta muuten sinulla on nyt mahdollisuus olla se aikuinen, jota tytön ei tarvitse pelätä.
Joo, ottaa polvelle ja silittä ja kertoa että ei mitään hätää... Menikö ohi, että Tiina ei ole pikkulapsi vaan 20-vuotias? Vähän myöhäistä kasvattaa enää tuossa vaiheessa.
Isäni ei ole naimisissa, ap:sta en tiedä :O) taidat itse olla tällainen "äitipuoli"! Ymmärrän jos "lapsi/nuori/nuori aikuinen" sanoo itse äitipuoleksi, mutta jos alkaa itse kutsua itseään äitipuoleksi niin aika naurettavaa.
No, joo, olen äitipuoli kolmelle lapselle, jotka kyllä sanovat, että olen heidän äitipuolensa, esim koulussa. Ja minä kutsun heitä lapsipuoliksi kysyttäessä. Ja niin se vaan menee, kun olemme naimisissa näiden lasten isän kanssa. Lapset myös puhuvat meistä perheenä, mikä on sinusta varmasti ihan järrrkyttävää :D Siis lapset aina sanovat, että on kaksi perhettä, toinen isän ja minun luona ja toinen äitinsä ja isäpuolen luona.
No, joo, olen äitipuoli kolmelle lapselle, jotka kyllä sanovat, että olen heidän äitipuolensa, esim koulussa. Ja minä kutsun heitä lapsipuoliksi kysyttäessä. Ja niin se vaan menee, kun olemme naimisissa näiden lasten isän kanssa. Lapset myös puhuvat meistä perheenä, mikä on sinusta varmasti ihan järrrkyttävää :D Siis lapset aina sanovat, että on kaksi perhettä, toinen isän ja minun luona ja toinen äitinsä ja isäpuolen luona.
Jos lapset kutsuvat äitipuoleksi niin ymmärrän =)
Vielä on neidillä vuosi pari kolme aikaa oppia vastuulliseksi. Sitten sen aika on ohi.
Kannattaisi isänkin terästäytyä ja vaatia tytärtä vastuulliseen toimintaan.
Lasi korvataan ja sitten taas jatketaan. Kaikkihan tässä maailmassa mokailevat, mitään peruuttamatonta ei onneksi tapahtunut.
että tyttö ei hoitanut hommaansa hyvin.
Pahinta on mielestäni se ulkona juoksenteleva koira ja avoimet ovet/ikkunat eli murtovarkaille oikeaa juhlaa. Kuka aikuinen ihminen on noin välinpitämätön toisten omaisuudesta?
On olemassa oikea tapa hoitaa homma ja väärä tapa hoitaa homma. Tässä tapauksessa Tiinan olisi pitänyt soittaa isälleen ja kertoa, että lasi meni rikki. Sen jälkeen hän olisi voinut isän kanssa neuvotella maksetaanko siitä vai ei. Tämän lisäksi Tiinan olisi pitänyt pyytää anteeksi koiran ulospäästämistä ja ovien lukitsemattomuutta, kun se olisi tullut ilmi.
Tiina on tyypillinen nykyajan lellitty pentu, joka ei osaa ottaa vastuuta teoistaan vaan vääntää kaiken jonkun muun syyksi. Veikkaisin, että Tiina on soittanut isälle itkupuhelun, jossa kertoo, miten ap vihaa häntä ja miten hän ei juuri sen takia uskalla ottaa yhteyttä. Ei siis puhettakaan omien virheiden tunnustamisesta tms. vaan pelkkää isin manipulointia alusta loppuun. Näitä lellipentuja on nähty matkan varrella riittämiin.
En ole äitipuoli mutta työssäni näitä täysi-ikäisyyden rajoilla olevia tyttösiä näen päivittäin, ja ihmetellä täytyy, mitä vanhempien päässä oikein liikkuu, kun tuon ikäisille puhallellaan peput pystyssä neulasetkin pois tieltä, ettei tytön jalkoihin satu ja kengät kulu... Ja tyttö vääntää itkua siitä, miten se yksi neulanen, joka siinä tiellä oli, aiheutti sen, että hän kompastui, kaatui ja menetti totaalisesti työkykynsä ja opiskeluhalunsa... Kiltit isukit ja äitiliinit sitten kiireesti laittavat tilille rahaa ja puhaltelevat paniikissa neulasia pois tieltä.
Kyse ei ole siitä, että tyttö olisi vahingossa lyönyt imurin lasiin tai jotain vaan pitänyt bileet asunnossa ja ei viitsinyt edes sirpaleita siivota. Nuo kaksi asiaa on se ongelma. Ei se rikki mennyt ikkuna. Sitä paitsi normaali kaksikymppinen kyllä osaa suojata rikkoutuneen ikkunan pahveilla ja muoveilla.
Kyllä ap teillä on ongelma. Ongelma ei ole se raha vaan se, että teillä on kehittymätön nuori taloudessa, joka a) pitää isän luona luvattomia bileitä, b) ei siivoa sirpaleita ja c) teippaa ikkunalle suojaa. Nämä nyt pitäisi jokaisen kaksikymppisen osata itsekin hoitaa. Lisäksi tapana olisi soittaa isälle ja kertoa tapahtuneesta. Viimeistään siinä saisi ohjeet ikkunan suojaamisesta.