Olen kunnallinen perhepäivähoitaja ja tienannut tänä uonna
16 718e netto. Työpäivät ovat 9-10 tuntisia.
Kulukorvaus ei riitä kattamaan kaikkia lasten kuluja. Ruokaan se riittää mutta omasta pussista menee vesi/sähkö/jäte ja monet pikkujutut.
Ei tässä ole mitään järkeä :(
Kommentit (40)
Ei verottajalta saa mitään hyvitystä kun on toi riittämätön kulukorvaus.
Kun töitä on 10h/vrk niin osaatko laskea että niitä ylitöitä tulee!?
Ei verottajalta saa mitään hyvitystä kun on toi riittämätön kulukorvaus. Kun töitä on 10h/vrk niin osaatko laskea että niitä ylitöitä tulee!?
ette kykene pitäytymään annetussa työajassa. Paljonko se kulukorvaus on ja mitä sillä pitää hankkia?
Ja bruttotulot syyskuun loppuun mennessä 1902 euroa. Töitä on myös viikonloppuisin ja työmatkakuluja tulee joka työpäivä.
joka tienaa n.1600e kuussa eli käteen jää reilu 1200e.
Oman lapsen hoitomaksussa ei säästä. Lapseni on yksi hoitoryhmässäni - saan hänestä palkkaa - maksan hänestä hoitomaksun.
Ennen kuin kaupunki maksoi lapsesta palkkaa niin lapsi vei yhden paikan, jolloin sain palkkaa kolmesta lapsesta. Eli ei siinä säästä.
Ite teen tätä vielä reilun vuoden ja se on siinä sit.
Raskas työ, kovat vastuu.. ei kiinnosta
Esim. mulla kertyy 2 kuukaudessa ylityövapaita 2-8 kpl. Teen ihan mielelläni klo 6.45-17 päivää ma-pe, kun tiedän, että 7 vkon päästä voin pitää vapaaviikon.
kulukorvauksen vähennyksenä (on siis tulona että vähennyksenä), tulee suoraan veroilmoitukselle kunhan palkanlaskija on tehnyt vuosi-ilmoituksen oikein.
Olen kotona ja hoidan lapsia, omani on ho koulussa. Kun ruan teen, niin siitä syö koko perhe hoitolasten lisäksi. Ylityöt pidetään nykyään vapaana. Se harmittaa, että hoitolapsilla on paljon poissaolo ja siitä päivästä ei saa kulukorvausta, mutta ei sitä ruokaa paljon vähempää osaa silti tehdä. Kotona kun olen, niin saan pestä pyykit työaikana, siivota jonkun verrasn päikkäreiden aikaan jne. jotka muutoin odottas iltaa jos olisin kodin ulkopuolella töisssä.
"olen kotona ja teen kotihommat, hoitolapset menee siinä sivussaa"
Pesen pyykit työajalla, siivoankin työajalla. Hoidan puhelinasiat työajalla. Ruuan teen kulukorvauksella enkä laita senttiäkään omasta pussista. Askartelut yms. pitää saada kulukorvauksella. Kirppareilta olen ostanut lasten sängyt, pyyhkeet, lakanat, lelut, pelit yms.
Palkka on pieni joten kaikesta pitää yrittää säästää. Valitettavasti se on näin enkä koe siitä huonoa omaatuntoa.
Koneellisen pyykkiä ehdin pyöräyttää siten, että täytän ennen lasten tuloa koneen ja pyykit peseytyy aamupäivällä. Päiväuniaikaan laitan pyykit sitten kuivumaan.
Mulla on siis täysi ryhmä, eli neljä lasta. Mutta hyvä hei jos jollain on aikaa siivota. Minä hoidan siivoukset ja ruokien esivalmistelut omalla ajallani.
Joku kysyi mitä niillä kulukorvauksilla pitäisi maksaa. Ruuat, askartelutarvikkeet, lasten petivaatteet, lasten käyttämä vesi ja sähkö, pesuaineet (mitä menee lasten petivaatteiden pesuun tai käsien pesuun) ja yleisesti ottaen se "kodin kuluminen". Kaikki tälläinen kuuluu siihen, näin mulle kerrottiin kun aloitin tässä työssä.
jossa hoitaja sanoo etta hanella on omat lapset 3 ja 1v, ja hoitolapset 5 ja 3, seka puolipaivainen 10kk.
Eli yksi ihminen hoitaa kaksi vauvaa, kaksi kolmevuotiasta ja viisivuotiaan? Taytyy olla aika liukuhihnamaista hommaa. Miten noiden kanssa paasee esim. ulkoilemaan?
Ei voi sanoa, kuinka paljon korvaus on kuukaudessa, koska se riippuu lasten poissaoloista. Korvausta ei saa niiltä päiviltä, joina lapset ovat poissa. Se lasketaan palkaksi ja lisää siten hoitajan tuloja ja vaikuttaa siksi mm. hoitajan omien lasten opintotukeen.
Saan itse valita hoitolapset ja hoidankin koko ajan tuttujeni lapsia, kun kukin vuorollaan haluaa lapset meille.
Saan huomattavasti parempaa palkkaa kuin kunnallinen.
Kyllä tämä vaatii yritteliäisyyttä enemmän ja vähän paperihommia, mikä ei nyt vallan suuri haaste.
Kunnalliset hoitajat on ajettu sellaiseen ahdinkoon, että en todellakaan lähtisi kunnalle töihin.
Parasta tosiaan myös se, että "äiti aina kotona". Ei tarvitse koululaisilla tulla tyhjään kotiin.
Työaika loppuu aina klo 16. En tee ylitöitä ollenkaan.
jossa hoitaja sanoo etta hanella on omat lapset 3 ja 1v, ja hoitolapset 5 ja 3, seka puolipaivainen 10kk.
Eli yksi ihminen hoitaa kaksi vauvaa, kaksi kolmevuotiasta ja viisivuotiaan? Taytyy olla aika liukuhihnamaista hommaa. Miten noiden kanssa paasee esim. ulkoilemaan?
Puolikkaan pitäisi olla eskari-ikäinen tai koululainen.
pieniä niin arki sujui. Ruoka- ja ulkoiluajat oli joka päivä.
Omia lapsia on kolme ja esikoinen oli 3v4kk kun kolmas lapsi syntyi. Nyt hoidossa on 11kk kaksoset, 1v7kk ja 2v9kk lapset. Ulkoillaan 2 x päivässä. Kun ei ehdi koko ajan passaamaan lasta niin hän oppii omatoimiseksi.
Ja tienaan neljästä lapsesta bruttona 2800e kuussa. Siitä tietysti lähtee vielä verot ja yrittäjäneläkemaksut. Olen kuitenkin tyytyväinen palkkaani kun työ ja lapset ovat aivan ihania. Omat lapset ovat jo koululaisia mutta mukava kuitenkin nähdä heitäkin heti koulun jälkeen kun usein tulevat ulos minun ja hoitolasten kanssa touhuamaan.
Ei niitä sänkyjä ja petivaatteita tarvii joka kuukausi ostella, eikä alle kouluikäiset syökään paljoa.
asut ilmeisesti kunnassa/kaupungissa joka maksaa vanhemmille yksityiseen hoitotukeen lisäosaa. Muuten aika harva vanhempi on valmis maksamaan 700e/kk lapsen hoitopaikasta, kun sen kunnalta saa 250e/kk. Että joissakin kunnissa tämä yksityisenä olo ei lyö leiville...
Toki tienaisian enemmän päiväkodissa lastenhoitajana, mutta tässä on muutoin monia hyviä puolia. Etenkin nyt, kun on omia pieniä lapsia, tämä on aivan loistava ammatti!
Minulla siis kolme koululaista (10v, 12v ja 13v) sekä kaksi pikkuista (1v ja 3v). On mahtavaa, kun koululaiset voivat syödä aamupalan samassa pöydässä pienten kanssa, tulevat koulusta valmiiseen välipalapöytään jne. Koululaistytöt myös tykkäävät leikittää pieniä hoitolaisia jne.
Minulla on siis hoidossa 5v ja 3v sisarukset täyspäiväsinä ja lisäksi puolipäivähoidossa 10kk ikäinen vauveli.
Tällä hetkellä en vaihtaisi työpaikkaa :D Ja myös hoitolasten vanhemmat tuntuvat kovasti arvostavan perhepäivähoitoa hoitomuotona!
Nyt vietän viimeisiä kesälomapäiviä ja torstaina taas työ jatkuu. Talo onkin tuntunut tosi hiljaiselta.