Av:lla aina mammat ja etenkin heidän miehensä ojentavat teinejä.
Miettikääpä kaksi kertaa, kun usutatte miehenne surmansuuhun tai menette itse valittamaan leikkipuistoa tai töhrivät katoksia.
Seurauksena voi nimittäin olla vakava aivovamma. Nykyajan nuoriso on äkkipikaista ja agressiivista kansaa. Monella voi olla taustalla jo pitkä ura väkivalta tietokonepelejä takana + kamppailulajeja.
Miettikää itsenne ja perheenne puolesta kannattaako puuttua vandaalejen tekemisiin. Sitä varten on poliisi. Kannattaa vain kiltisti kävellä ohi katse asvaltissa nöyränä. Pienikin ärsyke näille vandaaleille antaa syyn pahoinpitelyyn.
Älkää missään tapauksessa toruko tai edes katsoko silmiin nuorisoa. Pelkkä silmiin katsominen katsotaan uhkaksi. Tämä ilmeisesti tulee hip hops- kulttuurista?
Bussikuskin pahoinpitelijä olikin vapaaottelu guru :(
Elämä on muuttunut vaarallisemmaksi sitten meidän nuoruuden.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10135073
Kommentit (14)
Olen tehnyt vapaaehtoishommia nuorten parissa vuosikausia ja maleksivan nuorisojoukko ei ole vaarallinen kunhan heitä kohtelee ihmisinä. Monet aikuiset kohtelevat teinejä kuin saastaa. Saatetaan mennä kysymään: Mitä vittua te täällä teette? kun asian voi esittää myös muodossa: Moi, mitäs täällä, mikä meno?
Nuorilla ON oikeus kokoontua leikkipuistoihin ja koulujen pihoille, nuoriso on kokoontunut aina ja jos heitä kohtelee hylkiöinä, he käyttäytyvät kuin hylkiöt.
Älkää siis pelätkö vaan olkaa oikeasti kiinnostuneita. Nuorisolla on yleensä tylsää ja tykkäävät jutella aikuisten kanssa.
suhteessa teineihin, ei ole ihme että nuoriso mellastaa.
Mutta sitenhän yhteiskunta meidän haluaa toimivan: lapsille ja nuorille pelkkiä oikeuksia ja päähäntaputtelua, ja epäkohtiin puuttuville aikuisille sakkoja ja vahingonkorvauksia.
No, ehkäpä ne Sellolta "ajelulle" lähteneen nuoren kaltaiset tapaukset vähän lisääntyy, kun aikuisväestö kyllästyy olemaan räkänokkien pompoteltavina. Itse ainakin tyrkkään seuraavan röyhkeän mopoilijan/mopoautoilijan "vahingossa" ojaan sen perkeleen vempeleensä kanssa, oppiipahan olemaan.
En minäkään menisi liki aikuisia, ventovieraita hamppareita torumaan.
Mutta ainakin täällä meilläpäin leikkipuistojen häiriköt ovat varhaisteinejä. Vanhemmat eivät notku lähiöpuistoissa, vaan jonkun jengin jäsenen kotona tai keskustassa kartsalla.
Ja niitä varhaisteinejä aion jatkossakin pitää ojennuksessa. Tunnen sakeista ainakin yhden/jonkun osallisen vanhemmat, ja se riittää. Tiukka puhuttelu, tarvittaessa soitto vanhemmalle.
Kannattaa siis osallistua esim. koulun vanhempainiltoihin ja vanhempainyhdistyksen kokouksiin, niin verkostoituu...
15 vuootias voi hyvinkin selättää aikuisen miehen, joka on toimistotyössä rapistunut. On huomioitava murrosikäisten lapsellisuus ja voimat. Usein pojat ovat tuossa iässä voimaikkaimmillaan ja parhaimmassa kunnossa. On aika riski veto aikuiselta mennä nuhtelemaan tuon ikäistä, joka ei ole henkiseltä kasvultaan valmis monimutkaiseen ajatuksen vaihtoon.
Silloin usein asia selvitetään voimilla.
Ehdottomasti virkavalta on tällaista varten.
T: töhertely kuriin
suhteessa teineihin, ei ole ihme että nuoriso mellastaa.
Mutta sitenhän yhteiskunta meidän haluaa toimivan: lapsille ja nuorille pelkkiä oikeuksia ja päähäntaputtelua, ja epäkohtiin puuttuville aikuisille sakkoja ja vahingonkorvauksia.
No, ehkäpä ne Sellolta "ajelulle" lähteneen nuoren kaltaiset tapaukset vähän lisääntyy, kun aikuisväestö kyllästyy olemaan räkänokkien pompoteltavina. Itse ainakin tyrkkään seuraavan röyhkeän mopoilijan/mopoautoilijan "vahingossa" ojaan sen perkeleen vempeleensä kanssa, oppiipahan olemaan.
Sulle voi käydä kuten sille bussikuskille :(
Hoidetaan jokainen omat asiamme eikä ärsytetä herkässä iässä olevia, jookosta.
Itse uskaltaisin ojentaa korkeintaan pikkulapsia tai alakoululaisia. Yläkoululaisiin en enää puuttuisi vaan soittaisin poliisin. Suosiolla.
Sitä ei voi tietää millaisia kriminaaleja on vastassa vaikka nuoria ovatkin. Valitettavasti.
sielä maleksivat valehtelijat ja provot. Eiköhän nämä pahoinpitelijät ole ihan tavallisia narkomaaneja vain. Mun mies on monesti käynyt kadulla tarkkailemassa töhrijöitä. Maalaavat aitaan graffiteja. Hän kyllä tarvittaessa nappaa töhrijät itse teossa ja vie niskaperse otteella poliisiasemalle.
montako kertaa on näin jo tehnyt?
törmää aina Tuusulan nuoriso-ongelmiin.
Tallainen kuva minullakin on jäänyt Tuusulasta mene ja tiedä.
hullu voi olla, muttei tyhmä
eikä myöskään niin tyhmä, että luulee että kaikki vandaalit on pelanneet tietokonepelejä :)
sielä maleksivat valehtelijat ja provot.
Eiköhän nämä pahoinpitelijät ole ihan tavallisia narkomaaneja vain.
Mun mies on monesti käynyt kadulla tarkkailemassa töhrijöitä. Maalaavat aitaan graffiteja. Hän kyllä tarvittaessa nappaa töhrijät itse teossa ja vie niskaperse otteella poliisiasemalle.
ei tulisi mieleenkään puuttua tilanteeseen. Leikkitelineitä on töhritty, leikelty ja poltettu. Myös liukumäkeen virtsataan.
Ulosteellakin on leikkivälineitä töhritty. Asiaan ei voi oikein puuttua. Nuoret juoksevat nopeasti pakoon, kun poliisit saapuvat paikalle ja meistä vanhemmista harva uskaltaa sinne mennä valittamaan.
ei tulisi mieleenkään puuttua tilanteeseen. Leikkitelineitä on töhritty, leikelty ja poltettu. Myös liukumäkeen virtsataan.
Ulosteellakin on leikkivälineitä töhritty. Asiaan ei voi oikein puuttua. Nuoret juoksevat nopeasti pakoon, kun poliisit saapuvat paikalle ja meistä vanhemmista harva uskaltaa sinne mennä valittamaan.
tuli vaan mieleen.
Voipi miestäsi sattua pahasti, jos kovasti provosoi ja yrittää rikkoa koskemattomuutta. Siinä voi saada maalit silmilleen ja potkun munille.
Minä ihmetten tuollaisia sankareita. Eikö sinua yhtään huoleta miehesi terveys?
Soitto poliisille riittäisi. Ei sinne tarvitse mennä henkensä uhalla suojelemaan aitaa.
Aidan voi aina maalata uudestaan tai töhryt pestä pois.
-järki käteen-