Miten USA:n matkan varaajat voi tietää tuosta ESTA-lomakkeesta?
Jos varaa matkan USA:han omatoimisesti, mainitaanko tuosta lomakkeesta missään, jotta sen osaa täyttää?Matkatoimistot nyt tietysti siitä osaa muistuttaa, mutta mitä jos varaakin kaiken itse?Onko mahdollista, että jossain vaiheessa (esimerkiksi jo USA:ssa lentokentällä) saa vasta tietää, että pitää olla lupa matkustaa ja sitä ei olekaan itsellä?
Kommentit (18)
Niin, oikea ESTA maksaa jotain 15 dollaria. Ja se on voimassa 2 vuotta tai passin voimassaolon loppumiseen saakka, jos siihen on alle 2 v.
Sitä vaaraa ei siis ole, että päätyisi USA:n lentokentälle ja joutuisi säilöön tms. Lähtölentokentällä voi toki tulla sormi suuhun, jos ei ole sen vertaa asiaa tutkinut.
mutta luulen ettei tänä päivänä pääse edes koneeseen jossei ole lirpakkeita netissä täytetty.
Jos niitä dokumentteja ei jaksa sen vertaa lukea niin omahan se on matkustajan moka. Sama juttu minkä tahansa maan kohdalla, jonne tarvitaan maahantulolupa, viisumi tms. Ei kukaan ole paimentamassa omatoimimatkailijoita hankkimaan esim. Australian viisumia myöskään.
Se on sitten lentokentältä kotiinlähtö, jos estaa ei ole haettu. American Airlinesin sivuilla ei ainakaan Estaa selvästi mainita. Finnairin kylläkin. Kannattaa yleensä aina tsekata jokaisen maan mihin matkustaa passi- ja viisumivaatimukset etukäteen. Jenkkeihinkin lähtiessä kun viitsii käydä suurlähetystön sivuilla, niin hommat selviää.
Taisi varauksen yhteydessä tulla myös joku ruutu, jossa siitä kerrottiin ja piti ruksta joku "olen lukenut ja ymärrään" vakuutus. .
Muistelen myös, että lähtöselvityksessä siitä kysyttiin, mutta en muista, että olisi mitään todisteita pyydetty. USA:n viranomaiset eivät vaadi printtiä (en nimittäin ehdtinyt kaivaa edes esiin kun olivat hakeneet passin perusteella tiedon).
Kentällä laukkuja odottaessa kuulin, että yhdellä porukasta ei ollut ollut esta kunnossa, muttei oltu käännytetty kuitenkaan. Ilmeisesti joutui johonkin sivuun tarkempaan "kuulusteluun" ja ilmeisesti maksamaankin jotain ylimääräistä. En sittne tiedä oli jotian estan hakemisen eteen tehnyt, muttei vaan esim. maksanut.
No kyllähän nämä viisumiasiat yms. pitää ihan itse tajuta selvittää. Kannattaa muuten aina muutenkin käydä matkalle lähtiessä tsekkaamassa esim. ulkoministeriön maakohtaiset matkustustiedotteet, varsinkin jos on lähdössä jonnekin vähänkin oudompaan paikkaan.
Multa ei ole koskaan Yhdysvaltoihin lentäessäni kysytty koneeseen noustessa ESTAa, mutta olenkin lentänyt sinne American Airlinesilla, en esim. Finnairilla, joten en tiedä mikä käytäntö Finnairilla on.
Ei kannata koskaan luottaa siihen, että "joku muu" hoitaa asiat. Itse pitää selvittää.
Muistelen myös, että lähtöselvityksessä siitä kysyttiin, mutta en muista, että olisi mitään todisteita pyydetty. USA:n viranomaiset eivät vaadi printtiä (en nimittäin ehdtinyt kaivaa edes esiin kun olivat hakeneet passin perusteella tiedon).Kentällä laukkuja odottaessa kuulin, että yhdellä porukasta ei ollut ollut esta kunnossa, muttei oltu käännytetty kuitenkaan. Ilmeisesti joutui johonkin sivuun tarkempaan "kuulusteluun" ja ilmeisesti maksamaankin jotain ylimääräistä. En sittne tiedä oli jotian estan hakemisen eteen tehnyt, muttei vaan esim. maksanut.
eikä myöskään rajatarkastuksessa USAn päässä kysytty - siellä he näkevätkin sen tietojärjestelmästä, en tiedä näkeekö lentokentän henkilökunta lähtöselvityksessä.
ESTA joko näkyy heidän koneistaan tai sitten sitä ei ole - ei sitä ihmiseltä itseltään kysytä. Paitsi tietysti ellei sitä ole. Ennen USAn koneeseen nousemista on eurooppalaisilla kentillä erillinen passin ja ESTAn tarkistuspiste vielä normaalien turvatarkastuksen ja passintarkastuksen jälkeen, siis siellä lähtevien ulkomaanlentojen alueen sisällä. Usein siellä kysytään myös turvakysymykset matkatavaroista eli oletko itse pakannut ym.
Muistelen myös, että lähtöselvityksessä siitä kysyttiin, mutta en muista, että olisi mitään todisteita pyydetty. USA:n viranomaiset eivät vaadi printtiä (en nimittäin ehdtinyt kaivaa edes esiin kun olivat hakeneet passin perusteella tiedon).Kentällä laukkuja odottaessa kuulin, että yhdellä porukasta ei ollut ollut esta kunnossa, muttei oltu käännytetty kuitenkaan. Ilmeisesti joutui johonkin sivuun tarkempaan "kuulusteluun" ja ilmeisesti maksamaankin jotain ylimääräistä. En sittne tiedä oli jotian estan hakemisen eteen tehnyt, muttei vaan esim. maksanut.
eikä myöskään rajatarkastuksessa USAn päässä kysytty - siellä he näkevätkin sen tietojärjestelmästä, en tiedä näkeekö lentokentän henkilökunta lähtöselvityksessä.
se on elektroninen systeemi sidottu chekkausjärjestelmään
vielä erikseen sähköposti, jossa muistutetaan ESTAn hankkimisesta. Muista lentoyhtiöistä en tiedä.
Samaa ajattelin itsekin. Sain ihan sattumalta tietää, että sellainen pitää olla (Lentokenttä ohjelmasta). Hyvä, kun katsoin ohjelman:)
Mutta tarkennusta vielä pyytäisin täältä. Eihän sinne tarvitse bio-passia? Lapsella on nimittäin 8 v sitten myönnetty 10-v passi. Silloin ei vielä ollutkaan sellaisia. Tarkistin USAN suurlähetystön sivuilta, ettei ehkä tarvitse.
Samaa ajattelin itsekin. Sain ihan sattumalta tietää, että sellainen pitää olla (Lentokenttä ohjelmasta). Hyvä, kun katsoin ohjelman:)
Mutta tarkennusta vielä pyytäisin täältä. Eihän sinne tarvitse bio-passia? Lapsella on nimittäin 8 v sitten myönnetty 10-v passi. Silloin ei vielä ollutkaan sellaisia. Tarkistin USAN suurlähetystön sivuilta, ettei ehkä tarvitse.
Passit saa rauhassa uusiutua luonnollista tahtia.
ja kun olen varannut matkoja sinne päin Supersaversiltä niin on lentolippujen sähköpostivarmenteessakin muistutettu siitä.
Jos varaa matkan USA:han omatoimisesti, mainitaanko tuosta lomakkeesta missään, jotta sen osaa täyttää?Matkatoimistot nyt tietysti siitä osaa muistuttaa, mutta mitä jos varaakin kaiken itse?Onko mahdollista, että jossain vaiheessa (esimerkiksi jo USA:ssa lentokentällä) saa vasta tietää, että pitää olla lupa matkustaa ja sitä ei olekaan itsellä?
No, siinä tapauksessa pääsee elämysmatkalle Guantanamoon.
tulee ihan varmasti vastaan jossain vaiheessa, viimeistään silloin kun itse ihan oma-aloitteisesti tutkii, että tarvitaanko jotain erityistä samalla tavalla matkustettaessa omin toimin ihan minne tahansa ja muutenkin.
Jos ei asioita selvitä etukäteen, niin eipä sille mitään voi, että joutuu takaisin kotiin seuraavalla koneella.
ajattele, että omatoimimatkaaja on IHAN ITSE vastuussa siitä, että ottaa kaiken tarvittavan selville. Kyllähän siitä moni oppirahat maksaa, kun ei voikaan reklamoida virheistä muulle taholle kuin itselleen.
Huomioikaa esta huijjaus josta teiltä huijjataan 65$ rahaaa lisätietoa saat tältä sivulta : http://3f8e4d43.linkbucks.com