Mummu ei tottele
Heippati hei!
Mulla on SUUUUUURI onkelma... Vauvani (4kk) on 2-3 kertaa viikossa, pari tuntia kerrallaan hoidossa 73 vuotiaan mummuni luona. Itse olen sillä aikaa autokoulussa jonka mummuni maksaa. Ongelma on nyt tämä; jos sanon että antaa vauvalle esim 60ml maitoa jos tarvitsee, niin kun tulen takaisin, hän sanoo että antoi 120ml!! Ja hän tekee niin joka ikinen kerta. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään ku neivoi tehdä niinkuin minä sanon. Olenhan sentään lapseni äiti. Lisäksi olen kyllä sanonut että jos tarvitsee lisää niin saa antaa, joten kyse ei voi olla siitäkään että mummu luulisi että vauvalle ei anneta tarpeeksi ruokaa. Miten voisin ystävällisesti sanoa mummulleni että tekisi niiuin minä sanon?
Älkääkä pliis valittako, tämä asia oikeasti vaivaa minua!
-mami91-
Kommentit (44)
Monet vauvat syövät pullon tyhjäksi eli sen mitä tarjotaan, vaikka eivät tarvitsisi. Varsinkin jos syöttäjänä on vanhan kansan suuhun truuttaaja (tuttipullostakin VOI kyllä syöttää vauvantahtisesti, mutte ei se ennen ollut tapana).
Ymmärsin ap:n jutun niin että hän haluaisi että vauvalle tarjotaan ENSIN se 60 ml ja jos tarvitsee niin lisää mutta mummo pistää aina sen 120 ml kerralla. Ärsyttäisi minuakin.
ei ole asiallista valittaa jostakin millilitroista.
ja just tollee et eka 60 ja jos tarttee lisää ni sit annetaan lisää. ja kun olen itsekin imettänyt vauvan ennen hoitoon menoa...
äläkä lykkää lapsiasi muille.
4-kuinen ei kuulu mihinkään hoitoon ja kyllä autokoulu pitää osata itse maksaa.
Joko olet aikuinen tai et ole. Jos käyttäydyt kuin lapsi kuten nyt teet sinua kohdellaankin lapsena.
kiiiitoooooos! kyllähän mä sen itse osaisin maksaa, mutta jos mummu lahjaksi tarjoaa tällaista mahdollisuutta, niin tyhmähän sen jättäisi käyttämättä!
Ärsyttäväähän toi on, mutta koita vaan kestää. Meillä anoppi ei koskaan laittanut vauvaa päiväunille, kun vauva oli hänellä hoidossa. Lirkutteli ja leikitteli niin että vauva pysyi hereillä. Mulle sanoi vaan, että ei se ollut yhtään väsynyt. Niinpä niin, sama vauveli nukku kotioloissa 3-4h päiväunia, hassua, ettei koskaan mummolassa väsyttänyt ;-) Kyseinen vauveli on nyt koululainen, eikä tuolle tunnu traumoja jääneen.
Ja jos otat lahjan, niin sitten otat.
Etkä arvostele.
Hoitakoon mukulan omalla tavallaan! Ja muista kiittää ja kehua hyvästä hoidosta!!! Ap on töykee mummulleen >:(
mitä haittaa vauvalle on siitä jos hän on saanut 60 ml:n sijasta 120 ml maitoa?
mulle on neuvolassa sanottu että maitoa ei kannata antaa hirveitä määriä ettei maha turhaan veny.. (?)
tuo ärsyttävää, mutta sinuna kestäisin, kun muu etu järjestelyssä on niin hyvä. Ajattele, jos mummu juottaisi sokerivettä lapsellesi, niin kuin omani meinasi tehdä. Tai antaisi vaikka perunaa tai jogurttia, kun "sillä oli niin kova nälkä".
Näitä on niiin paljon lähipiirin vanhemmassa väessä :)
Lasteni vauva-aikoina olen sanonut ettei minulle kannata soittaa päiväuniaikana (halusin silloin levätä itsekin ja puhelut äitini kanssa ovat kovin uuvuttavia). Siitä huolimatta soitti aina päiväuniaikaan.
Yritin ratkaista ongelman kertomalla kellonajat jolloin ei voi soittaa minulle. Ja takuuvarmasti soitti heti kun päiväuniaika alkoi.
Ei siinä sitten auttanut muu kuin laittaa puhelin äänettömälle päiväunien ajaksi. Joka päivä päiväuniajan jälkeen puhelimessa luki '20 vastaamatonta puhelua'.
Kaikkina muina aikoina olisi saanut vapaasti soitella, mutti soitti vain silloin kun sen kielsin.
Mielestäni kyse oli kiusanteosta.
Liiallinen syöttäminen on myös meillä ongelmana.
Nykyään lapset (ovat jo koululaisia) eivät enää halua edes mennä mummolaan 'kun siellä pitäisi koko ajan syödä jotakin'.
Se ruoan tuputtaminen on todellakin jatkuvaa. Jos lapset on puoli tuntia syömättä, alkaa mummo huolehtimaan hirveästi syömättömyydestä ja kohta kulkee keksipaketti kädessä lasten perässä 'että söisivät edes jotakin'. >:(
Muuten mummo on kyllä oikein ihana ja tykkää hoitaa lapsia, mutta tuo syöminen on iso ongelma.
Viimeksi kun tuli meille lapsia hoitamaan vanhempainillan ajaksi, niin oli syöttänyt lapsille viiliä, leipää, nakkeja, lihapullia, keksejä ja pullaa vaikka näki kyllä että syötiin päivällinen lasten kanssa juuri ennen vanhempainiltaan lähtemistä.
Pois ei oltu kuin 2 tuntia. ..Ja mummo surkeana selitti että 'lapset ei syöneet kunnolla mitään koko aikana (ja kertoi ylllä mainitun listan kaikesta mitä oli heille syöttänyt), antakaa heille tukevat iltapalat vielä illalla'.
Tuo on oikeasti sairasta.
Ei liene yllätys kenellekään että äitini bmi on yli 40.
mulle on neuvolassa sanottu että maitoa ei kannata antaa hirveitä määriä ettei maha turhaan veny.. (?)
vauva ruokitaan kerralla niin, että nälkä lähtee. vrk-määrä pulloruokitulla on paino jaettuna 7-8:lla. noin karkeasti. eli jos 4 kk ikäinen painaa vaikkapa 6 kg, hänen tarvitsemansa maitomäärä on about 750 ml. ja jos lapsi syö 4 h välein, kertamäärä on 125 ml. huom! ei koske rintaruokittuja, koska tississä ei ole mittaria. itse pakosta jouduin syöttämään lapseni pullolla, josta hän söi "lapsentahtisesti" eli aina halutessaan (päivällä 2 h välein, yöllä 1-2 kertaa alle 6 kk ikäisenä) ja haluamansa määrän, mutta tuo paino jaettuna 7-8 vastasi hyvin hänen haluamaansa vrk-määrää. seurasin hyvin tarkasti, kun annoin äm:a pullosta, ei ollut tuhlattavaksi saakka vaan määrä piti arvioida suht tarkasti, ettei joutunut heittämään hukkaan.
provoksi.
Etenkin kun loppuun on oikeen änkemällä ängetty, että kyseessä on aivan naurettavan nuori äiti.
Jos totta niin en ihmettele ettei osaa ottaa lunkisti kun on pitäny keskenkasvuisena alkaa lisääntyä.
Mitä jos et vaikka sit syöttäis sitä just ennen mummalle vientiä, jos siellä joka tapauksessa saa "liikaa" ruokaa.
Keskeytä autokoulu ja palauta mummon siihen tähän mennessä sijoittamat rahat hänelle. Mene autokouluun sitten, kun sinulla on varaa maksaa se + lastenhoitaja (jos lapsella ei ole isää joka hoitaisi eikä sinulla ole kavereita jne jne). Ole ts. aikuinen, joka hoitaa ja kustantaa itse omat asiansa.
Toinen vaihtoehto:
Mummosi on hoitanut ja kasvattanut sinun äitisi. Hän on myös tod.näk. neuvonut äitiäsi sinun hoidossasi aikoinaan. Siitä huolimatta olet sen verran täyspäinen, että voit käydä autokoulussa monta kertaa viikossa. Luota siihen, että mummolla on ihan järkipäisiä kokemuksia vauvojen ja lasten kanssa, vaikka ei nykysuosituksia ihan pilkuntakasti noudattaisikaan. Eli ota iloisesti vastaan hänen lahjansa - autokoulu + vauvan hoito - ja rentoudu.
tai ei, mutta ei kai -91 syntynyt nyt naurettavan nuori äiti ole? Meidän perhevalmennuksessa kaikki olivat jotain parikymppisiä ja minä ainoa yli 30 :)
ei ole hirveä määrä. Varmaan on vauva painotarkkailussakin, ettei vaan liho...
Meillä jopa huonosti syövä kirppu jaksoi kevyesti syödä tuon verran kerrallaan samanikäisenä. Liikaa jos antoi pulautti pihalle. Pikkupullollinen ei ollut liikaa. Ei sitä vauvaa nyt sentään nälässä tarvi pitää, "ettei maha veny"
Meillä poika lorppas melkein 2 litraa maitoa päivässä 3kk ikäisenä (vähemmästä määrästä vaan huusi nälkäänsä). Sen mahalaukun suhteen oltiin jo sen verran huolissaan, että alkoi saada kiinteitä ennen 4kk ikää. Veteli silti iltapuuron jälkeen 4dl velliä napaan ja yöllä toinen mokoma lisää. Nykyään ihan normaalipainoinen ja ruokaansa näykkivä 5-vuotias...
tai ei, mutta ei kai -91 syntynyt nyt naurettavan nuori äiti ole? Meidän perhevalmennuksessa kaikki olivat jotain parikymppisiä ja minä ainoa yli 30 :)
Ei ehkä olekaan naurettavan nuori. Itselle vain 90-luvulla syntyneet ovat kaikki aina olleet ihan kakaroita, ei voi ymmärtää, että ne muka joskus vois tulla lisääntymisikään. Ainakaan sellaisena aikana kun en itse vielä ole millään asteella mummoutuneessa muumioiässä. Eli ajattelin väärin, sori.
Mutta kyllä 19-vuotiaana raskaaksi tuleminen on silti jotenkin... hurjaa.
-23-
toiminnasta on? Kun en nyt ollenkaan tajua, anteeksi.
Vauva ei voi syödä liikaa. Se vaan on niin. Eri juttu, jos on vaikkapa paha refluksi, voidaan joutua annoskokoa rajoittamaan. Et kumminkaan sellaista tuossa mainitse, sen vuoksi tuskin siitä on kyse.
Eli noin pieni vauva juo sen, mitä tarvitsee, ei enempää tai vähempää. Mitään haittaa siis ei siitä ole, että mummo antaa enemmän maitoa.
JOS asia sinua kumminkin jostain syystä korpeaa, kannattaisi varmaan ystävällisesti selittää mummulle, miksi toiveesi on tuollainen kuin on. Kun minustakin se kuulostaa ihan turhalta toiveelta...
äläkä lykkää lapsiasi muille.
4-kuinen ei kuulu mihinkään hoitoon ja kyllä autokoulu pitää osata itse maksaa.
Joko olet aikuinen tai et ole. Jos käyttäydyt kuin lapsi kuten nyt teet sinua kohdellaankin lapsena.
Vauvat saa syödä niin paljon kuin napa vetää. Säännöstely on sodanaikaista puuhaa.
maitoa annetaan niin paljon, kun vauva haluaa.
Et sinä mitään annoskokoja määrittele.