Mummu ei tottele
Heippati hei!
Mulla on SUUUUUURI onkelma... Vauvani (4kk) on 2-3 kertaa viikossa, pari tuntia kerrallaan hoidossa 73 vuotiaan mummuni luona. Itse olen sillä aikaa autokoulussa jonka mummuni maksaa. Ongelma on nyt tämä; jos sanon että antaa vauvalle esim 60ml maitoa jos tarvitsee, niin kun tulen takaisin, hän sanoo että antoi 120ml!! Ja hän tekee niin joka ikinen kerta. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään ku neivoi tehdä niinkuin minä sanon. Olenhan sentään lapseni äiti. Lisäksi olen kyllä sanonut että jos tarvitsee lisää niin saa antaa, joten kyse ei voi olla siitäkään että mummu luulisi että vauvalle ei anneta tarpeeksi ruokaa. Miten voisin ystävällisesti sanoa mummulleni että tekisi niiuin minä sanon?
Älkääkä pliis valittako, tämä asia oikeasti vaivaa minua!
-mami91-
Kommentit (44)
itse muistan vastaavista ajoista samantyylisen tilanteen. Kävin vauvan ollessa vielä täysimetyksellä viimeisiä kursseja yliopistossa, minä aikana isäni hoiti vauvaa. Ja silloin vauveli siis sai korviketta. Isäni kuitenkin antoi sitä vain tarvittaessa, mutta joskus oli tilanne että minulla kesti kauemmin tulla tai vauva poikkeuksen nälkäinen tms. ja oli sitten saanut reilun satsin korviketta. Kun sitten tulin hakemaan vauvaa n. 3-4h päästä, tissini tursusivat maitoa ja olivat kipeät ja vauvakin halusi niihin heti kiinni, vaikka vatsa oli täynnä. Imeminen toki helpotti omaa oloani mutta kävi useasti sitten niin että tovin imettyään vauva veti karseat oksennukset päälleen ja lattialle. Ja se korvikepuklu niissä määrin ei muuten haissut hyvälle.. (tämä sivuhuomautuksena). Jos siis ap:n ongelmat ovat tämäntyylisiä, niin ymmärrän joo, mutta voin sanoa että elämän murheista nämä ovat todella niitä pienimpiä:) Tsemppiä vauva-arkeen ja autokouluun!
Kuulostaa tosi pienelle määrälle 60ml jos vauva jo tuon ikäinen. Itsellä viikkoa vaille 4kk ja vauva syö kerralla 130-230ml. Saa itse päättää paljon juo kerralla ja millon ottaa. Yleensä enemmänkin jos tarjoaa liian aikaisin kiukkuaa kun ei vain ole vielä nälkä.
..antaisi suoraan lehmänmaitoa maotopurkistaan.
Well, mun avuva 4kk ja syö pääosin rintamaitoa, mutta jos menen jonnekin 2h-4h ajaksi, tarvii sillävälin yleensä kyllä jo ainakin90-100ml maitoa.
Ymmärrän sua sikäli, että jos on annettu enemmän, sitten puklailee eikä huoli heti rintaa, jolloin mun on kärsittävä liian täysiä rintoja kipotuksineen. Mutta sitten vauva juo lopulta kaiken kuitenkin .
Muista kiittää mummuasi avusta, joohan! Ajattelee kuitenkin vain teidän parasta. Ja vauva voi toki kitistä enemmän hänellä kuin oman äitinsä hoidossa, joten luonnollisesti mummu luulee hänen jääneen nälkäiseksi. Vaikka ei sulla itkisikään. Ainakaan nälkää.
Oma äiti tietää ja tuntee aina vauvansa parhaiten, muilta ei voi odottaa samaa!
Ei se niin vaarallista ole että maha venyisi.
Iloista syksyn jatkoa!
ei se vauva syö enemmän kuin mahaan mahtuu, ja jos syökin, niin pulauttelee pois. Lapsille saa antaa ruokaa niin paljon kuin haluavat syödä, he syövät nälkäänsä ja lopettavt kun maha on täynnä. Vauvaa ei voi syöttää liikaa ja maitomääriä ei tarvitse laske. Ota rennosti ja keskity autokouluun!
T. terkkari
"jos sanon että antaa vauvalle esim 60ml maitoa jos tarvitsee, niin kun tulen takaisin, hän sanoo että antoi 120ml!! Ja hän tekee niin joka ikinen kerta. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään ku neivoi tehdä niinkuin minä sanon. Olenhan sentään lapseni äiti. Lisäksi olen kyllä sanonut että jos tarvitsee lisää niin saa antaa, joten kyse ei voi olla siitäkään että mummu luulisi että vauvalle ei anneta tarpeeksi ruokaa."
Luepa teinix tämä lauseesi uudestaan... Ja ota hyvät neuvot talteen....
Vie sinne vain 60 ml maitoa
joten ei voi antaa enempää.
huomaa ettei sulla ole (TOIVOTTAVASTI) lapsia
mun kaksiviikkoinen viisikiloinen veti kerralla tuttelipurkin naamaan.
Ootko ap kuullut semmoisesta että vauva lopettaa syömisen kun se on kylläinen. Se on niin viisas se ihmisen alku. Mutta aikuinen venyttää mahaansa kun ruoka on niin hyvää.
Ihan kamalaa huttua joku mahan venyminen :D Rauhoitu nyt hyvä ihminen ja anna sen vauvasi syödä mahansa täyteen! Maito on sen ruokaa ja sitä pitää antaa niin paljon kuin vauva haluaa.
mitä haittaa vauvalle on siitä jos hän on saanut 60 ml:n sijasta 120 ml maitoa?
mulle on neuvolassa sanottu että maitoa ei kannata antaa hirveitä määriä ettei maha turhaan veny.. (?)
eikä kukaan jaksa oikeasti edes uskoa, että joku voi tuollaisestakin asiasta kehittää itselleen ongelman! Siksi.
Jos joku pyytää apua, kysyy neuvoa tms, niin miksi ihmisten on AINA pakko alkaa valittaa? Enkä nyt tarkoita pelkästään tätä ketjua, vaan kaikkia joissa joku vaan kysyy jotakin ja selittää tilanteensa. Aina löytyy varmaan 100 ihmistä jotka löytävät jokaisesta asiasta jotakin valitettavaa. Ja pari ihmistä taisi jotain laittaa että hirveän nuori äiti olen. OLEN 20-vuotias! Jos olet itse saanut lapsesi joskus 37 ikäisenä keski-ikäisenä, hieno homma. Mutta minä haluan olla suhteellisen nuori äiti, jotta vaihdevuosi ongelmat eivät haittaisi lapsen kanssa leikkimistä ja olemista. Jaksaakin paljon paremmin kun on nuori. Ja ihan vain tiedoksi, vaikka kukaan ei ole kysynytkään, niin olen siis opiskellut lähihoitajaksi, kun lapsi on pari vuotias ajattelin jatkaa opiskeluja ja hakea sairaanhoitaja-kouluun. Mieheni on 23 vuotias ja sähköasentaja. Asumme vauvamme kanssa omakotitalossa, emmekä siis ole mitään köyhälistöä. Tämän sanon vaan siksi, että ihan varmasti joku vielä valittaa siitäkin että nuorilla ei ole varaa ymym kasvattaa lapsia. Ja emme kumpikaan juo/polta tupakkaa, joten siitäkään ei ole varaa valittaa. Rakastamme lastamme, vaikka olemekin alle 30 vuotiaita. Ihan vaan selvennykseksi. kiitos. valivali
Vielä on -mami91- uskoneilla paljon opittavaa tästä ihanan hullusta palstasta.
lisää saa antaa jos tarvitsee. Vauvasi on varmaan tarvinut lisää? Eihän se maitoa ottais jos ei olis nälkä.
ja mummo on jo 74 v. Tekstisi perusteella voidaan laskea, että vauvasi saa mummosi hoidossa 1,2-1,8 dl liikaa maitoa viikossa. Pientä suhteellisuudentajua, saisinko pyytää.
lapsi pitää syöttää niin, että maha tulee täyteen. turha tarkoituksella opettaa pikkunapostelijaksi. parempi kerran kunnon ateria kuin tunnin välein pikkuisen. saa mahakin välillä lepoa. näin sanoi viisas ja wanha neuvolan tätikin meille.
ihan turvan valittajalta kuulostat.
mummolla ole niin paljon kokemusta lapsista että tietää mitä tekee.
äläkä lykkää lapsiasi muille.
4-kuinen ei kuulu mihinkään hoitoon ja kyllä autokoulu pitää osata itse maksaa.
Joko olet aikuinen tai et ole. Jos käyttäydyt kuin lapsi kuten nyt teet sinua kohdellaankin lapsena.
En nyt käsitä. Onko ongelma se, että mummu ei tee niinkun SINÄ sanot, vai se, että lapsi saa mielestäsi "liikaa" maitoa?
Tuon ikäinen ei syö liikaa. Vauvalle annetaan niin paljon kuin se haluaa ja mahaan mahtuu.
että vauva tarvitsee juuri 60 ml maitoa, eikä 70, eikä 120, eikä 200?