Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa murresana "tavan"?

Vierailija
22.09.2011 |

Ja mitä murretta se on?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. "tavan tallaaja"

Vierailija
2/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ainakin todella tyhmältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään kun jossakin ketjussa sitä käytettiin ja on vieras sana itselleni.

Vierailija
4/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään murretta. Aika uusi sana on. Ihan 2000-luvulla kieleemme tullut.

Vierailija
5/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan ole täällä Helsingissä kuullut käytettävän, enkä muuallakaan Etelä-Suomessa.

Vierailija
6/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanku ei viittis kirjottaa pitemmälle.

Vierailija
7/31 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut elävässä elämässä kenenkään sanovan "tavan" merkityksessä "tavallinen". Taitaa olla vain netissä käytössä oleva ilmaus. Vai onko?

Vierailija
8/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu perus sanavarastoon. ;) Itse olen tänne muutama vuosi etelästä muuttanut just toi sana särähti melkeen ekana korvaan.....:)

Vierailija
9/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän joskus sanaa tavan sanan varsin tilalla. Tavan kummallinen juttu.

Vierailija
10/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulin se ekan kerran miehen sukulaisilta, joille se on ihan normaali sana. Länsi-Suomessa ei ko. sanaa käytetä.

Vierailija
11/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaa sanaa perus/tavallinen.

Tavansuomalainen.

Vierailija
12/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä kuuluu.

Kymenlaaksossa aivan tavallinen sana. Ollut niin kauan kuin minä muistan (40 vuotta)

Vierailija
13/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on kotoisin pohjois-pohjanmaalta. Tarkoittaa tavallinen. Esim: tavan saappaat on parhaat. Eli: tavalliset saappaat on parhaat.

Käytetään sitä sanaa täällä karjalassakin, mutta merkitys on eri. Meillä se tarkoittaa varsinainen. Eli: seo kyl tava suhari. Suomennos: on se kyllä varsinainen säätäjä :)

Vierailija
14/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ärsyttävä lyhennös sanasta 'tavallinen'. Yleensä sitä käyttävät nettikirjoittajat, jotka haluavat vähän olla olevinaan. Olen kuullut livenä tätä käytettävän yhden kerran ja kyseessä oli ravintolan tarjoilija. Tuo ilmaus on sen verran juntti, etten asioi kyseisessä ravitsemusliikkeessä enää.

t. FM pääaineena suomen kieli

Vierailija
15/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tavan on yleistynyt muutaman vuoden sisällä myös täällä eteläisessä Suomessa. Samaa tahtia on yleistynyt sana normi merkityksessä normaali.

Mä näen siinä jonkinnäköistä laiskuutta, ei muka jakseta kirjoittaa kaikkia tavuja. Tekstarikieli on varmaan myös vaikuttanut. Ehkä 50 vuoden kuluttua meillä on vain kaksitavuisia sanoja.

Vierailija
16/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ärsyttävä lyhennös sanasta 'tavallinen'. Yleensä sitä käyttävät nettikirjoittajat, jotka haluavat vähän olla olevinaan. Olen kuullut livenä tätä käytettävän yhden kerran ja kyseessä oli ravintolan tarjoilija. Tuo ilmaus on sen verran juntti, etten asioi kyseisessä ravitsemusliikkeessä enää. t. FM pääaineena suomen kieli

Jos se on noin uusi kuin nettikin on, niin kuinka ihmeessä olen sitä käyttänyt 40 vuotta Kymenlaaksossa?

Vierailija
18/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa sanaa on käytetty iät ja ajat. Ainakin 40 vuotta. Kuka täällä väittää tuntevansa ihan kaikki suomenkielen murteet? Täytyisi olla melkoisen pitkä tutkijanura takana, jotta voisi noin väittää. Sitä paitsi, elävän kielen ominaisuus on alituinen muuttuminen. Latina ei enää muutu, koska kukaan ei puhu sitä äidinkielenään. Kaikki elävät kielet muuttuvat koko ajan.

t. suomea yliopistossa opiskellut

Vierailija
19/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa sanaa on käytetty iät ja ajat. Ainakin 40 vuotta. Kuka täällä väittää tuntevansa ihan kaikki suomenkielen murteet? Täytyisi olla melkoisen pitkä tutkijanura takana, jotta voisi noin väittää. Sitä paitsi, elävän kielen ominaisuus on alituinen muuttuminen. Latina ei enää muutu, koska kukaan ei puhu sitä äidinkielenään. Kaikki elävät kielet muuttuvat koko ajan. t. suomea yliopistossa opiskellut

Pohjois-Karjalassa useammassakin paikassa asuneena ja seillä syntyneenä en ole ikinä kuullut sitä käytettävän aikuisen ihmisen sanavarastossa.

Vierailija
20/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ärsyttävä lyhennös sanasta 'tavallinen'. Yleensä sitä käyttävät nettikirjoittajat, jotka haluavat vähän olla olevinaan. Olen kuullut livenä tätä käytettävän yhden kerran ja kyseessä oli ravintolan tarjoilija. Tuo ilmaus on sen verran juntti, etten asioi kyseisessä ravitsemusliikkeessä enää.

t. FM pääaineena suomen kieli

Oot tainnut nukkua niillä luennoilla, joilla on käsitelty murteita ja variaatiota. Tuo on ihan tavallinen itäsuomalainen ilmaus.

Hävettää sun puolesta, toivottavasti ei olla valmistuttu samalta laitokselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän