Minkä ikäisenä vauva ekan kerran yöksi hoitoon?
Ja mitä sitä ennen pitää tehdä?
Tarkoitus olisi viedä isovanhemmille. Oletteko jotenkin "tutustuttaneet" tiiviimmin ennen hoitoon jättöä? Mietin myös mahdollisuutta, jos isovanhemmat tulisivat yöksi meille, jolloin vauvalla tuttu ympäristö ja mentäisiin miehen kanssa hotelliin...
Kommentit (83)
Mä olen sitä mieltä ettei vauvaa yöhoitoon, taaperona vasta. Mutta jos nyt pakko päästä eroon vauvasta, niin ehdottomasti kotiin ettei kaikki tuttu katoa vauvalta kerralla. Eihän hänellä ole aavistustakaan miksi äiti on hänet jättänyt, saati missä hän itse on. Pelkästään erilainen kaiku ja erilaiset äänet vieraassa kodissa saa vauvan hätääntymään. Kotona vaikka heräisi yöllä itkemäänkin niin unet saattaa jatkua kunhan joku vähän taputtelee.
Kerros kuinka ne amerikkalaisvauvelit nukkuu päikkärit vieraassa ympäristössä?Varmaan tosi huonosti,ja häiriintyneitä niistä vaan tuleekin tän palstan mukaan.Joo,kaikilla ei ole mahdollisuutta olla vauvan kanssa kotona tutussa ympäristössä 24/7.
10kk vauvani on jokatoinen lauantai isänsä luona yötä! Teenkö nyt jotain suurta hallaa lapselleni? Pilaanko hänen loppuelämänsä?
Kärsiikö minun ja lapseni kiintymyssuhde 24h erossa olosta?
Ekan kerran yökylässä. Keskimmäinen 3-vuotiaana ja tämä nuorin 2,5v ei ole vielä ollut.
10kk vauvani on jokatoinen lauantai isänsä luona yötä! Teenkö nyt jotain suurta hallaa lapselleni? Pilaanko hänen loppuelämänsä?
ja pilalla teidän suhde nyt on! Isä ei ole kelvollinen hoitamaan omaa lastaan koska äiti-lapsisuhde voi kärsiä siitä.Eikä isä tule koskaan olemaan tasavertainen vanhempi,koska vain äidin hoivasta vauva kasvaa.Kysy vaikka näiltä asiantuntijoilta täältä,kun ihmettelevät millainen äiti haluaa eroon vauvastaan joskus.
vanhin 10v.
mutta kukin tyylillään pistää asiat tärkeysjärjestykseen...
Ja on ollut vuoden sisällä varmaan viisi kertaa tutussa paikassa yökylässä. Monenlaisista syistä. Eikä ole edes huono omatunto. Samassa paikassa tosin aina ja näkee muutenkin melko usein tätiään.
niin, katsos kun vauva nukkui päivällä pitkät unet vaikka ikää hänellä olikin jo puoli vuotta.. joten ehkä oli rinnastettavissa yöhoitoon mutta ajanjakso oli lyhyempi..
en vaan pysty ymmärtämään miten joku haluaisi antaa hyvin yöt nukkuvan vauvansa yöhoitoon alle puolivuotiaana tai edes päivähoitoon alle puolivuotiaana jos ei ole mitään pakottavaa menoa esim. lääkärissä käynti yms vaan mukavuuden halun vuoksi..
miksi ei voi sitä puolta vuotta olla vauvassa kiinni ja panostaa imetykseen jos se on sujuakseen.
jos vanhemmat ovat rasittuneita niin sillon teitenkin asia on eri.. olen sitä mieltä että parisuhdettakin täytyy hoitaa mutta eriasia kuinka usein ja missä ja milloin.. se taas on ihan pariskunnan tottumiskysymys.. jos on tehty vauva vasta päälle kolmekymppisenä ja totuttu elämään omaa elämää ja menemään niin ehkä sitä ei halua siitä luopua vaan haluaa elää vielä itselleen, ehkä ei.. on niin tapauskohtaista..
t. äiti 25v joka on avarakatseinen muiden päätöksille, mutta toivoo että omiakin kunnioitettaisiin ja mietittäisiin pitemmällä aikavälillä mikä on hyväksi koko perheelle eikä hetken huumassa..
ja pilalla teidän suhde nyt on! Isä ei ole kelvollinen hoitamaan omaa lastaan koska äiti-lapsisuhde voi kärsiä siitä.Eikä isä tule koskaan olemaan tasavertainen vanhempi,koska vain äidin hoivasta vauva kasvaa.Kysy vaikka näiltä asiantuntijoilta täältä,kun ihmettelevät millainen äiti haluaa eroon vauvastaan joskus.
Otanpa sitten ilmoitan isälle, että yökyläilyt loppuu nyt. Ja jos haluaa lastaan tavata niin se tapahtukoon meidän kotona, tutussa ympäristössä äidin tarkkailevan silmän alla. En missään nimessä halua, että välisemme suhde tästä vielä huononee. Isän oikeuksilla pyyhitään nyt peppua, että vältytään tulevilta mielenterveysongelmilta.
Meillä on 7,5kk vauva, joka on ollut 2 kertaa yöhoidossa (ekan kerran 2,5kk ikäisenä) mummillaan ja yhden illan puoleen yöhön saakka ollut mummin hoivissa meillä kotona. Vaikka vauva aika on lyhyt ja meillä on älyttömän hyvin nukkuva vauva, niin ne kerrat on hyvillä mielin voinut jättää vauvan tutun ja turvallisen mummin hoiviin. Syinä on olleet omat 30v. juhlani, meidän ensimmäinen hääpäivämme ja yhdet lapsettomat häät joihin oli PAKKO osallistua.
Imetyskään ei onnistunut keskosuuden ja sadan muun syyn vuoksi
et kyllä se oli nuo sadat muut syyt
Jotkut keskoset oppivat imemään rinnalta, toiset eivät opi. Onhan siinä nyt todella paljon vaikeampi imetyksen alkutaival, jos ei välttämättä saa lasta syliinkään päivä/viikkokausiin ja sitten kun saa, on vauvalla nenämahaletku ja happiviikset tai happimaski nenällä. Sitten yritetään pumpulla käynnistellä maidontuotantoa ja ruokitaan keskosta letkun kautta. Lopulta kun saa yrittää imettämistä, se on keskoselle niin rankkaa, että hänelle tulee hengityspysähdyksiä imetettäessä ja täytyy lopettaa. Sitten oppiikin tuttipullo-otteen ja rinnalta imemistä ei missään vaiheessa pienisuinen keskosvauva opi, vaikka olisi imetysohjaajakin auttamassa. Jotkut keskosetkin pystyvät sen oppimaan, mutta eivät kaikki. Näin minun lapsellani. Kaksi täysiaikaista vauvaa onnistuneesti imettäneenä, keskosuus voi olla syy imetyksen epäonnistumiselle!
-ihan ot viestiketjun alkuperäisestä asiasta, mutta pitipähän nyt päästä vastaamaan.
[i
jos vanhemmat ovat rasittuneita niin sillon teitenkin asia on eri.. olen sitä mieltä että parisuhdettakin täytyy hoitaa mutta eriasia kuinka usein ja missä ja milloin.. se taas on ihan pariskunnan tottumiskysymys.. jos on tehty vauva vasta päälle kolmekymppisenä ja totuttu elämään omaa elämää ja menemään niin ehkä sitä ei halua siitä luopua vaan haluaa elää vielä itselleen, ehkä ei.. on niin tapauskohtaista..
t. äiti 25v joka on avarakatseinen muiden päätöksille, mutta toivoo että omiakin kunnioitettaisiin ja mietittäisiin pitemmällä aikavälillä mikä on hyväksi koko perheelle eikä hetken huumassa..[/
Itse olen tavannut näitä "Kaikki mulle heti nyt" äitejä niin nuoremmissa kuin vanhemmissa..
Tosin tuttavapiiriini kuuluvat yli kolmekymmppiset yleensä valitsevat mielummin sen perheillan kissanristiäisten sijaan..
Itse olen yli kolmekymmppisenä kolme lasta saanut, joista esikoinen oli yökylässä ensimmäisen kerran 1v7kkn ikäisenä pikkusiskon syntyessä.
Mistään en ole jäänyt paitsi, vaikka monet synttärit ja muutkin juhlat olen jättänyt väliin.. Olemme mieheni kanssa ehtineet ennen lapsia ja tulemme ehtimään vielä lasten vähän kasvaessa..
Moni on sitä mieltä, että samantien jos laittaa vauvan esim. 1 kk ikäisenä yökylään niin haluaa eroon lapsestaa ja plaa plaa plaa. Ihan oikeesti, meillä lapsi on ollut ekan kerran yötä mummolassa 1 kk ikäisenä. Minä ja mies haluttiin päästä tuulettumaan. Kun se oli tehty oli ihana saada pienokainen takaisin seuraavana päivänä ja koko illan oli ikävä nappulaa. :) Mamma lähetti viestiä 2 tunnin välein miten menee ja hyvin sujui!
Lapsi onkin sitten kuukausittain ollut mummolassa yötä ja joka kerta on hyvin mennyt. Eikä mua kaduta ollenkaan! Mä saan yhden päivän meille kahden keskeistä aikaa ja tiedän, että lapsi on hyvässä hoidossa ja turvallisessa paikkaan niin mikä vika? Turhaa syyttelyä tollanen. Tainno, toki saatte haukkua ja syytellä ja arvostella miten tykkää, eihän se multa pois ole. Huvittaa vaan.
Tulipas taas mielenkiintoista :) Ei me sinne hotelliin mentäisi parisuhdetta hoitamaan, vaan puhtaasti toipumaan kosteesta illasta. Ja kyllä, minusta ja miehestäni olisi mukavaa päästä vaihtamaan viihteelle pikkujouluihin. Ollaan samassa työpaikassa, joten mentäisiin sinne molemmat. Jos vauvaa ei pystyisi vielä joulukuussa jättämään hoitoon - uskokaa tai älkää - maailmani ei siihen kaatuisi, jos pikkujoulut jäisivät väliin. Ja tuohon kiintymyssuhteeseen tai parisuhteen tilaan en viitsi edes kommentoida *huokaus* :D Ap
Onko teillä alkoholiongelma, vai miksi pitää mennä hotelliin toipumaan? Minun mielestä vaikka kuukauden vanhan vauvan voi jättää yöhoitoon, mutta perseiden vetäminen pikkujouluissa ei ole ok. Se on lähinnä säälittävää.
olen vienyt lasta hoitoon pienestä pitäen jo pelkästään lapsen oman edun vuoksi. Haluan opettaa lapselleni miten elämässä pärjätään ja selvitään. Mitä jos minulle ja miehelleni käy jotain? Esim. autokolari? Olen tietoisesti antanut lapseni kummitädilleen yökylään ja hoitoon vahvistaakseni heidän sidettään, että lapsella olisi tarvittaessa edes joku johon tukeutua eikä jäädä täysin yksin.
Ei se, että ei puolla muutaman kuukauden ikäisen vauvan yöhoitoon vientiä, poista sitä asiaa etteikö lapsella olisi paljon tärkeitä ihmisiä ympärillään ja etteikö lapsi voisi myöhemmin esim. 1v. alkaen, olla yöhoidossakin.
Osa tuntuu luulevan niin, että jos ei halua laittaa pientä vauvaa yöhoitoon, että sulkee jotakin elintärkeää lapsen elämästä pois.
29
voi herran jestas...
Jos kuolet autokolarissa niin se, että lapsesi on ollut kummilla yökylässä tuskin sitä lapsen "yksinäisyyttä" kamalasti lohduttaa. Sitä sidettä ja luottamusta sukulaisten, kummien jne. kanssa voi vahvistaa aika monella muullakin tavalla...
olen vienyt lasta hoitoon pienestä pitäen jo pelkästään lapsen oman edun vuoksi. Haluan opettaa lapselleni miten elämässä pärjätään ja selvitään. Mitä jos minulle ja miehelleni käy jotain? Esim. autokolari? Olen tietoisesti antanut lapseni kummitädilleen yökylään ja hoitoon vahvistaakseni heidän sidettään, että lapsella olisi tarvittaessa edes joku johon tukeutua eikä jäädä täysin yksin.
ja kaikki meni hyvin! Lapsi mummin ja ukin luona, joiden kanssa on oltu usein yhteydessä. Ei sen erityisempää totuttelua/tutustumista. Menkää hotelliin ja viettäkää aikaa kahden kesken - kun vanhemmat voivat hyvin niin lapsikin voi!
Lakatkaa nyt leikkimästä aikuista ja lässyttämästä siitä omasta ajastanne. Te elätte omaa aikaanne koko ajan ja on se kumma jos ette osaa järkätä itsellenne kivaa pikkuvauvan kanssa. Aikuisuus ei tarkoita sitä että biletys jatkuu ja joku muu siivooa/hoitaa jäljet. Ja te saavutte sitten valokuviin hymyilemään.. Eläkää nyt sitä haaveilemaanne perhe-elämää 24/7 ja tehkää joka päivästä juhlaa. Ihan ite. Aikuisten oikeesti. Jos joku sanoo että mulla pipo kiritää ni mä sanon että ÄO on sillä pienempi kuin kengännumero.
rautalangasta: pidän kummallisena, että kukaan äiti haluaa olla yötä erossa vastasyntyneestään. En käsitä miten joku raaskii. Sanoinhan, että lapsi ei varmaa sen enempiä kärsi, mutta erikoisena pidän, jos joku haluaa heti vauvan yöksi jollekin muulle hoitoon. terv.29