Lapsi ei halua isän luo
Mitä teen? 7-vuotias aloittaa jo viikkoa ennen isä-viikonloppua valituksen siitä, ettei halua isän luo. Hän toivoo, että voisi hypätä jo sunnuntaihin, jolloin palaa kotiin. Sanoo, ettei isä kuuntele häntä ja määräilee. Hän pelkää myös, että isälle tulee uusi tyttöystävä ja uusi vauva ja taas uusi ero. Sanoo, ettei halua enää lisää sisaruksia, että kahdessa on jo liikaa. Vasta 12-vuotias voi päättää siitä meneekö toisen vanhemman luo vai ei. Kun kerroin tämän lapselle, hän toivoi täyttävänsä pian 12. Oma etuni olisi tietysti saada hengähtää joka toinen viikonloppu ja olen yrittänyt tukea lasten suhdetta isäänsä. Teenkö tässä kuitenkin väärin? Pitäisikö minun jotenkin puolustaa lapsen näkemystä enemmän? Onko minulla edes mahdollisuuksia siihen? Pääsyy erooni lasten isän kanssa oli henkinen väkivalta, joka on hyvin vaikeasti toteen näytettävissä. Ymmärrän lastani, sekä nuorempaa lasta joka sanoo pelkäävänsä isää, mutta en näe mitään mahdollisuutta estää lasten vierailuita.
Kommentit (3)
Meillä oli aika-ajoin aikanaan samanlaista. Se on kuitenkin niin, että 7-vuotias ei vielä itse tuollaista päätä, vaan vanhemmat. Jos tiedät, että lapsella ei ole siellä mitään hätää, niin viet vaan. Tuo voi olla vaihe, joka menee aikanaan ohi. On kuitenkin lapselle paras, että hän säilyttää hyvät ja läheiset välit isään ja hänen uuteen perheeseensä. Jaksamista!
Kun lapsi on 12 v häntä kuullaan asiassa mutta päätöksen tekee edelleen aikuiset.
Jos esim. etä vie asian oikeuteen, lapsen osuus on tuo kuuleminen, jota muuten fiksut asianajajat eivät edes tee eli lasta ei yleensä viedä edes oikeuteen.
Jännää, mitä kaikkea vanhemmat ovat valmiita kaatamaan lapsen harteille.
Usein näihin haluttomuuksiin on syynä lapsen pelko lähteä lähivanhemman luota; pärjääkö lähi yksin? Tilannetta pahentaa se, että lähi vielä hokee, kuinka hän ikävöi lasta kun lapsi etällä.
Lapsi saattaa myös pelätä, että loukkaa lähiä kun lähtee etälle.
Totuus on kuitenkin se, että laspi rakastaa kumpaakin vanhempaa yhtä paljon.
Mistä 7 vuotias on saanut päähänsä ajatella isän mahdollista uutta tyttöystävää, vauvaa ja eroa????? Soryy vaan mutta en usko, että hän olisi itse tuon ketjun päähänsä saanut!
joskus ja ei pakotettu. sittemmin on mennyt mielellään, eli voi olla ihan ohimenevä vaihe.