Cuplaton vs. Disflatyl? (vauva 3 viikkoa vanha)
Heippa,
Kokemuksia kaipaan, kumpi olis parempaa 3 viikon ikäiselle vauvalle, Disflatyl vai Cuplaton?
Vauvalla kovat masukivut ja masu täynnä ilmaa. Eilen itki 10,5 tuntia....! "Kaikki" muut keinot käytetty.
T: ensikertalainen
Kommentit (35)
meilletoimi cuplaton paremmin, mutta vain joka aterialla käytettynä. Jos jätti väliin tai antoi kerran päivässä se on yhtä turhan kanssa. Vaikutuksen huomaamiseen meni 24h, eli ei heti ekojen tippojen jälkeen vaan säännölisen vuorokauden käyttön jälkeen.
Disflatyliäkin testattiin ja se aiheutti pahimmat kipuhuudot ikinä.
Mutta eivoi tietää kumpi toimiisun vauvalle paremmin, testaa ja näet.
Cuplaton toimi esikoisella, kuopus sai siitä kovat vatsan väänteet. Kuopukselle Disflatyl oli parempi.
Mä käytin viimeksi tota disflatylia, EHKÄ auttoi VÄHÄN tai sitten ei :(
Cuplatonilla en huomannut mitään vaikutusta joskus aiemmin kun ekan lapsen kanssa kokeilin. Välissä on muitakin lapsia ja heillä ei vatsavaivaa ollut niin paljon.
Ootko käynyt lääkärillä varmistamassa että kaikki kunnossa? Sitten voi vähän huolettomampana jaksaa sitä itkua.
Varmaan oot kokeillut kanssa kaikkea heilutusta ja keinutusta, vaikka sitterissä. Aika isoa, rauhallista kaarta heiluttaen. Se toimi meillä, ei varmasti kaikilla.
ja jos on rintaruokittu vauva niin tissi vaan suuhun jokaisesta inahduksesta, älä usko mitään Ei sillä taas voi olla nälkä- tai Ei liian usein voi syödä ettei tuu maha kipeeks- juttuja.
Rintaa voi ihan oikeasti syödä vaikka koko ajan. Ruoka + läheisyys on vauvan elämässä nyt kaikista tärkeimmät asiat.
Tosi paljon voimaa sulle jaksaa rankka aika!
No me kokeillaan eka tota Disflatyliä, saatiin niin kovasti siitä kehuja tutuilta tänään..
Vauvalla niinkipeä masu, ettei tissikään lohduta, ottaa kyllä otteen ja imee muutaman imun, mutta sitten sylkee tissin pois ja itkee kipuitkua, kiemurtelee ja on rauhaton. Olalla saattaa hetkeks rauhottua. Röyhtäilee ja pieree kovasti. Ja äidillä tietty hätä kun näkee toista sattuvan.. :(
T: ap
Kuinka kauan masuvaivat yleensä jatkuu? T:ap
että 8viikkoisillaon itkukäyrän huippu siis keskimäärin. Eli siihen asti yleisemmin kasvaa ja sit alkaa väheentyä vatsaitkut. Tsemppiä!
Kai ne pitäis helpottaa kolmen kuukauden iässä. Jotenkin on niin mystisiä nuo vauvoilla yleiset masuvaivat. Ehkä se on jotain suoliston kypsymättömyyttä tai jotain. Tosi kurjaa. Jossain luki että itkuisimmillaan on 6-viikkoiset ja siitä sitten helpottaa, mutta on varmaan aika rankka yleistys.
Tietenkin kaikki allergiahommat ja muut pitää ottaa huomioon, mutta jos ei mitään syytä varsinaisesti löydy niin sitten vaan odottelet ajan kanssa helpotusta.
Jotkut kehuu vyöhyketerapiaa kovasti.
Kai ne pitäis helpottaa kolmen kuukauden iässä.
Voi kumpa helpottais vähän aiemmin..
T:ap
Auttaa vähäsen disflatyl, cuplatonia en ole kokeillut. Ihan paras on vaan kannella ja hytkytellä vauvaa sylissä, ja istuessa voit laittaa vauvan poikittain jalkojen päälle ja pikkasen heijata siinä. Manduca vasta eilen hankittiin, joten vauva ei ole vielä siihen tottunut, mutta kantoreppu voi olla myös kätevä jos vauva paljon itkee. Masua voi myötäpäivään pyörivällä liikkeellä kevyesti hieroa ja jalkoja pumpata, jos vauva tykkää.
Ymmärsin että kyseessä on sun eka lapsi (ei se nyt silleen mihinkään vaikuta, mutta epätoivo iski muistaakseni isompana sillon kun kaikki oli ihan uutta). Saat varmasti koko ajan lisää varmuutta ja tutustut vauvaan päivä päivältä enemmän, ehkä löydät uusia keinoja helpottaa itkuja. Vauvojen kanssa on myös niin, että yks konsti toimii tänään ja toinen huomenna ja sitten ensi viikolla ei varmasti kumpikaan näistä enää auta. Kannattaa siis kaikenlaista kokeilla mistä ei haittaakaan ole. Että ei varmaankaan ole yhtä huutoa 3 kuukautta tai kaheksaa viikko.
Vauvat itkee paljon ihan yleisestikin. Onhan sulla apua vauvan hoidossa että saat itsekin levätä?
Ja vastoin neuvolan neuvoja mä nukutan vauvan päikkäreille masullaan, jotta ilmat pääsee ulos paremmin. Kun patja on napakka, ei vauva tukehdu, ja meidän vauva muutenkin nostaa päätään puolelta toiselle, ei jää naama patjaa päin.
mieleen, että oletko aloittanut D-vitamiinin annon lapselle? Siitäkin voi vatsakivut johtua.
n. 3vko:a siinä 2kk ikäisenä! Eli älä huoli saattaa hyvinkin loppua ennen 3kk ikää :) Tsemppiä ja paljon jaksamista teille :
Vauva turvakaukaloon vöihin ja kahvasta heijaatte kaukaloa. Meillä toimi koliikissa erinomaisesti.
Ps. Disflatylia käytettiin myös, mutta enpä tiedä oliko apua. Aika taisi parantaa tai varhain, 3 kk iässä aloitetut kiinteät (refluksi).
suosittelen vatsallaan olon kokeilemista
d vitamiinin lopettamista hetkeksi, jos helpottaa tai d vitamiinin vaihtamista toiseen
ja jos mikään ei tunnu auttavan niin kunnon allergialääkärin etsimistä (yksityinen, julkisella aina väittävät, ettei noin pienellä voi olla allergiaa, mutta käytäntö todistaa, että kyllä voi)
En sano, että varmasti olis pienellä maitoallergiaa ollut (vaikka itselläni oli vauvana, tutkittiin).
Vauva siis täysimetyksellä, olin itse täysin maidottomalla (maitoproteiinittomalla) dieetillä, kun vauva oli 3vkoa, siitä n. kk eteenpäin. Seuraavana päivänä, kun maidottoman olin aloittanut loppuivat vatsavaivat.
Cuplatonta kokeiltiin kerran, muttei auttanut. Maitohappobakteerit on meillä edelleen käytössä (vauva nyt 3,5kk).
Mä uskoisin, että toi maidoton auttoi, jos pienellä on ollut sen verran kehittymätön suolisto vielä. Ja myöhemmin ei ole enää oireita mun syömästä maidosta tullut. :)
Kannattaa myös katsoa omasta ruokavaliosta muut vatsaoireita aiheuttavat aineet. Esim. kahvi, sipuli, vahvat mausteet, pavut.
D-vitamiinin aloitus 2-viikon iässä tuntuu tekevän melkein kaikille kipeän vatsan.Jopa Rela-D.Miksei sitä antamista vois siirtää vaikka kuukauden ikään?Ei tarvis vauvojen kärsiä niin paljon.Ei se riisitauti varmaan ole parista viikosta kiinni..
Aikoinaan olin todella paljaalla dietillä, kanaa, riisiä jne. Ei mausteita, kahvia tms.
Auttoi pikkasen.
Sitten jätin rintamaidon ja annoin soijakorviketta. Se auttoi.
oletko syönyt suklaata, ruisleipää y.m mitkä saattaa tehä vatsakipuja vauvalle.? ite olen joutunut luopumaan monesta herkusta tän takia..mahavaivat vähentyny...
D-vitamiinin aloitus 2-viikon iässä tuntuu tekevän melkein kaikille kipeän vatsan.Jopa Rela-D.Miksei sitä antamista vois siirtää vaikka kuukauden ikään?Ei tarvis vauvojen kärsiä niin paljon.Ei se riisitauti varmaan ole parista viikosta kiinni..
Edellisellä kerralla Cuplatonia. Enpä huomannut mitään vaikutusta. Vauvan elämä on alkuun aika hankalaa monesti, mutta pikkuhiljaa helpottaa. Toki kannattaa selvittää, ettei varsinaisia sairauksia ole. Rintareppu, kanniskelu, pystyasento auttoivat. Samoin hyvänä hetkenä pieni jumppa ja hieronta.