Miksi, oi miksi lapset eivät ole enää iltaisin ulkona pelaamassa kirkonrottaa??
Lapseni parhaimmilla kavereilla on viisi harrastusta ja sehän siis tarkoittaa sitä, että illat menee niissä. Puistossa ei ole muitakaan joihin voisi tutustua.
Onko meidänkin siis etsittävä lisää harrastuksia jottei illat mene ihan tylsiksi ja yksinäisiksi. Äidin ja pikkuveljen seura kun ei korkaa ikätovereita.
Vaadin kirkonrotta- ajat takaisin! :(
Kommentit (23)
Siksi parempi harrastuksissakin jo kylillä luuhaamassa.
"persistä" mikä joskus mun lapsuusaikaan oli polttis. Siis sitä että keinuttiin ja yksi yritti pallolla polttaa keinujia reisille.
kirkonrottaa on kahdestaan loppujen lopuksi aikasta tylsä leikkiä eli on mukavampi mennä harrastuksiin ja nähdä muitakin ihmisiä.
Muutenkin on mielestäni turha rakentaa elämää sen varaan, että aina tuon yhden naapurin lapset pystyisivät pitämään seuraa meidän lapsille.
Muuten kaverit asuvat kaukana, automatkan päässä eli samantien kuskaa harrastuksiin, kun kavereillekin.
että lapsilla on tänä paivänä todella paljon harrastuksia.
Lapsellani on muutama hyvä kaveri mutta ovat todella paljon iltaisin harrastuksissaan. toisella on aikaa vain keskiviikkoisin leikkiä.
Itse kun lapsi olin niin eipä niitä harrastuksia paljon ollut.
Aina leikittiin yhdessä kavereiden kanssa juurikin kirkkistä ja polttopalloa.
pelata, mutta kaikenlaista muuta pihassa paljonkin ja kavereita riittää. Asutaankin ns. huonomaineisessa lähiössä ja naapurustossa jonkin verran niitä parjattuja mamuja, yh-äitien lapsia jne. Heillä ei ole joko varaa, aikaa tai tapana juoksuttaa lapsia joka ilta jossain harrastuksessa, vaikka toki moni jossain käy.
Meillä oli tarkoitus muuttaa jonnekin ns. paremmalle alueelle, mutta olen alkanut pitämään tästä kulttuurista, jossa eri ikäiset lapset leikkivät vapaasti pihalla ja kavereita löytyy. Harmi vaan että täällä on melko huonosti isompia asuntoja, joten moni muuttaa pois, kun lapset kasvavat.
Pitääkin kokeilla joskus opettaa naapuruston lapsille näitä perinteisiä leikkejä.
iltaisin ja viikonloppuisin?
Asutaan rivarissa eikä tässä ole muita lapsiperheitä..
Mutta elämä on muuttunut, enää ei lapset vietä niin paljon aikaa ulkona eikä leikki ja tekeminen ole niin vapaata kuin mitä kultaisella 80-luvulla!!! ::==)))
ja täällä iltaisin on yli 10 lasta pihalla leikkimässä vaikka mitä. Ymmärrän aloittajan murheen, koska omassa lapsuudessani leikimme juuri isoissa porukoissa ja se on jäänyt ihanana asiana mieleen :)
Toivottavasti löydätte hyvät leikkikaverit kirkonrottaa pelaamaan :)
kerrostalossa. Kesäisin pihassa varsinkin on aina paljon lapsia juuri iltaisin ja viikonloppuisin. Talvea kohti hiljenee, piha on hankalampi leikkiä.
ja täällä iltaisin on yli 10 lasta pihalla leikkimässä vaikka mitä. Ymmärrän aloittajan murheen, koska omassa lapsuudessani leikimme juuri isoissa porukoissa ja se on jäänyt ihanana asiana mieleen :) Toivottavasti löydätte hyvät leikkikaverit kirkonrottaa pelaamaan :)
Meilläpäin lapset kyllä harrastavatkin, mutta silti joka ilta pihassa juoksee lapsia leikkimässä. MInusta se on ihanaa, parin vanhemman naapurin mielestä sellaista häitiköintiä ei saisi olla olemassakaan vaan lasten pitäisi tosiaan istua siististi sisällä. Olen ihmetellyt kun täällä moni on halveksinut rivarisasumista, siitä kun on tosi paljon iloa lapsille- ja myös aikuisille...
Silti poika kerkeää joka päivä leikkiä myös kavereidensa kanssa. Yksi suosituimmista leikeistä on juuri "kirkkis" ja toinen kymmenen tikkua laudalla. Me vanhemmat olemme usein mukana näissä peleissä, samoin leikkimieleiset tädit ja enot. Naapurin lapsetkin oppivat kyseiset pelit tässä meidän pihalla, mutta eipä ne kauhean usein halua pelata, kun pitää pelaa pleikkaa yms..
Lapsilla on harrastuksia pari kertaa viikossa kullakin, mutta silti ehditään ulos leikkimään ja pelaamaan ainakin 2-3- kertaa viikossa. Parasta jutussa on, että peleissä on mukana kovin eri-ikäisiä ja kumpaakin sukupuolta.
Iso lauma kaikenikäisiä lapsia, naapuritaloista myös. leikit ovat valitettavasti vähentyneet joka paikassa koska vanhemmat eivät päästä lapsia ulos yksin mutta onneksi me asumme vähän huonossa lähiössä jossa 5-10-vuotiaat saavat olla kavereiden kanssa ulkona.
tosin asuttiin myös pienellä paikkakunnalla.
Pelattiin kirkkistä(kirkonrottaa), kymmentätikkua laudalla, lipunryöstöä, nurkkaukkoa, keinu polttopalloa ym.
Mukavinta tässä oli myös se, että siellä vilisti niin nuoremmat, kuin vanhemmatkin lapset samoissa leikeissä.
Oikeen korpee oman lapsen puolesta, että ei pääse kokemaan tuota samaa! Vm-74
Mun lapsuudessani ei enää pelattu kirkonrottaa ja elin sitä 70 luvulla.
Epäilemättä siksi, ettei kenenkään lapsen vanhemmat ole opettaneet.
leikittiin kirkkistä vielä ainakin 90-luvun alussa kun itse olin koululainen.
Vaadit siis paluuta jollekin 50 luvulle.
Vierailija - 22.09.11 09:33 (ID 13451714)
Mun lapsuudessani ei enää pelattu kirkonrottaa ja elin sitä 70 luvulla
Pihaleikit oli ihan parhaita!!