Oletko jäänyt työttömäksi hoitovapaalta?? Löytyikö miten uusia töitä?
Jos on ollut pidempään kotona, esim. n. 3 v., ja jääkin sitten hoitovapaan jälkeen työttömäksi, niin oletteko miten "sopeutuneet" takaisin työelämään ja löytäneet millaisia töitä?
Oletteko joutuneet menemään huonompiin ja/tai huonompipalkkaisiin hommiin kuin ennen äitiyslomaa, vai onko löytynyt saman tason töitä? (Esim. jos ollut asiantuntijatehtävissä / ylempi toimihenkilö tms., vai pitääkö aloittaa taas assistenttitasolta?)
Ja miten hankalaa se on sitten usean kotivuoden jälkeen päästä kärryille ihan uudesta toimesta jos on vielä vaativahko positio? Vai onko se sujunut kuitenkin ihan ok?
Kommentit (8)
se kai on mahdollista, että heti vapaalta palattua tyyliin ekana päivänä saa potkut tuotannollisista syistä jos työ kerran on vähentynyt / sitä ei ole...
Eli normaalin irtisanomisajan puitteissa sitten.
Mutta kuitenkin käytännössä hoitovapaalta / heti sen jälkeen.
olen hoitoalalla ja sain nopeasti töitä. Hoitovapaalla ollessani irtisanouduin vaki työstä, koska en enää halunnut palata kokopäivätöihin. Olenkin sen koomin ollut osa- aikaisena. Olin 9v kotona. Sopeuduin suht nopeasti, mutta kaipaan vielä kotiäitivuosia.
eli määräaikainen työsuhde loppunut just ennen ä-lomaa tai sen aikana. 2 ekaa kertaa pääsin vanhaan työpaikkaani takaisin, suht samat työtehtävät.
Nyt olen kohta jäämässä hoitovapaalle ja sen jälkeen odottaa taas työnhaku. Tällä kertaa kävi niin, että minut irtisanottiin vakituisesta työstä (tuotannollisista ja taloudellisista syistä) ennenkuin olin edes raskaana, sain sitten melkein heti määräaikaisen työn josta puolen vuoden jälkeen jäin ä-lomalle.
Että tasan ei käy onnen lahjat työelämässä. Oisinpa tullut raskaaksi silloin kun mulla vielä oli vakkari paikka (2 vuotta yritettiin vauvaa)... nyt hirvittää saanko enää mitään töitä kun ikääkin alkaa olla kohta 40.
olin 5 vuotta kotona, ja 'jouduin huonompiin tehtäviin'.
Niihin 'huonompiin tehtäviin' olin halunnut siirtyä jo ennen äitiysvapaita, sillä koin (ja koen) ko. tehtävät mielekkäämmiksi ja antoisammiksi. Niissä pääsen myös hyödyntämään osaamistani ja kykyjäni paremmin kuin vanhoissa paremmin arvostetuissa työtehtävissä.
Ennen äitiysvapaita tein jonkin verran suunnitelutyötä, koulutin uusia osaajia alalle ja olin esimiesasemassa.
Nykyään teen pelkästään suunnittelutyötä.
Palkka tässä on huonompi ja arvostus heikompi, mutta olen tyytyväisempi työhöni :)
Sitä en tiedä olisiko vanhoihin tehtäviin takaisin pääseminen ollut vaikeaa.
Löytyi heti uusi työpaikka ja pääsin parempiin tehtäviin.
Miten hoitovapaalta voi jäädä työttömäksi jos työpaikka on olemassa? Sehän on työantajalta laitonta jos antaa perhevapailla ollessa työntekijälle potkut.
(etenkin tietyillä aloilla) tehdään pelkästään määräaikaisia sopimuksia.
Periaatteessa kaikille on selvää ettää uusi sopimus tehdään aina edellisen päätyttyä, mutta perhevapaat voivat muuttaa tilannetta.
Nykyään määräaikaisia työsopimuksia saa tehdä vaikka kuinka monta peräjälkeen. Enää työsuhde ei muutu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevaksi kolmen määräaikaisen sopimuksen jälkeen :(
jäin äitiyslomalle määräaikaisesta työsuhteesta. Olin kaksi vuotta kotona, ja töitä en löytynyt, ei sitten mistään. Kun sitten olisin saanut töitä, olinkin jo raskaana (ja työntantaja tiesi tämän) minkä vuoksi en saanut tuota määräaikaista paikkaa. Nyt kotona pienemmästä, enkä edes kuvittele saavani töitä kun hoitovapaa loppuu, vaan edessä on uuden tutkinnon opiskelu.
jos työpaikka on olemassa? Sehän on työantajalta laitonta jos antaa perhevapailla ollessa työntekijälle potkut.