Lapseni luokalla 5 tyttöä, omani on "kolmas pyörä" :-(
Miten voisin auttaa murheellista lastani selviämään tässä tilanteessa?
Tänäänkin hän oli yrittänyt päästä kummankin tyttöparin leikkiin mukaan, mutta nämä käskivät häipyä. Haluavat pitää "tasaluvun" leikissä.
Kommentit (13)
on just niiden pienien "ihanien" kyläkoulujen ongelma. :(
TYttöparit pitävät tiukasti toisistaan kiinni, koska pelkäävät itse menettävän pariasemansa toiselle. Eli toinen nappaa parin.
Toisaalta nykyään kun kamalasti erotaan, voi teidän luokkaan tulla vielä paljon muutoksia. Mun tytön luokalla on hänen lisäkseen enää alkuperäisiä tyttöjä neljä. Yhteensä tällä hetkellä tyttöjä on 8. On ollut epätasalukujakin ja ongelmia.
mietin myös, pitäisikö jutella tyttöjen äitien kanssa, vai pahennanko tilannetta.
Kyse on 7-vuotiaista.
ap
hän keskustelee koko luokan kanssa ja tarvittaessa myös vanhempien kanssa.
Jos tämä ei auta, niin mietit sitten mitä jatkossa teet.
voisit puhua. Entä voisiko tyttösi leikkiä poikien kanssa?
koulun jälkeen leikkimään? Siis ihan yhden vaan. Meillä on ollut vähän samaa ongelmaa mutta ei enää. Kutsuttiin meille kotiin aina joku luokkakavereista leikkimään ja ,kun nämä muutkin tytöt on huomanneet että meidän tyttö onkin ihan kiva ja nyt leikkivät millon kenenkin kanssa tai jopa yhdessä.
Itse oli kolmas pyörä 1-2 lk:lla myös. Ikuiset arvet sydämessä, vaikka isompaan kouluun muutettuani sainkin oman bestiksen ja myöhemmin ison, hauskan tyttölkaveripiirin.
Minua myös näiden 2 muun tytön taholta kiusattiinkin 2- luokalla, äiti soitti silloin opelle ja se auttoi.
halua leikkiä luokan poikien kanssa.
Tässä tapauksessa surullisinta on se, että yksi näistä "pariutuneista" tytöistä oli hänen paras kaverinsa eskarissa ja nyt tyttöni tuntee itsensä hylätyksi.
Joskus he leikkivät kolmestaan, mutta nyt monena iltana lapsi on itkenyt, ettei kukaan leiki hänen kanssaan.
ap
niin kannattaisi ehdottomasti yrittää sinunkin auttaa pitämään tätä kaverisuhdetta yllä tai tässä tapauksessa parantaa ja pyytää hänet teille leikkimään. Itse vaikka soitat hänen äidille ja pyydät leikkimään. Tätä olen itsekin harrastanut, kun ei kavereita meinannut löytyä mutta nyt ei enää sitä ongelmaa.
ohjeistin ja neuvoin kovasti tyttöäni aiemmin ottamaan yksinäisiä kolmansia pyöriä leikkiin. Enpä käske enää. Niin vaikeaa siitä tuli ja tyttöni joutui helposti itse syrjityksi, koska on niin kiltti. Ensin oikein patistin ottamaan jonkun yksinäisen leikkiin ja seuraavaksi lohdutin itkuista tyttöä, miksi on kuiskittu, huijattu ja juostu karkuun. Omani pärjäisi kolmen kimpassa, mutta muilla näköjään alkaa aina se pudotuspeli.
Enpä kehoita enää. Pitäköön kaveristaan kiinni ja antaa kaverin vaan suksittaa kaikki muut pois. Tyttöni ei sano koskaan toisille rumasti, mutta kaveri osaa sen touhun.
ohjeistin ja neuvoin kovasti tyttöäni aiemmin ottamaan yksinäisiä kolmansia pyöriä leikkiin. Enpä käske enää. Niin vaikeaa siitä tuli ja tyttöni joutui helposti itse syrjityksi, koska on niin kiltti. Ensin oikein patistin ottamaan jonkun yksinäisen leikkiin ja seuraavaksi lohdutin itkuista tyttöä, miksi on kuiskittu, huijattu ja juostu karkuun. Omani pärjäisi kolmen kimpassa, mutta muilla näköjään alkaa aina se pudotuspeli.
sosiaalinen peli on äärettömän raakaa.
Eikä tarvitse olla pieni kyläkoulu, jossa "parit eivät mene tasan". Meidän lapsen koulu on yksi pääkaupunkiseudun suurimmista alakouluista ja ihan saman ongelman kanssa painiskellaan.
Ja juuri näin, kuten lainaamani vastaaja, minäkin olen opettanut lasta olemaan kaikille kiva ja ottamaan kaikki mukaan. Ja niin se on sitten meidän lapsi, joka jää aina ulkopuolelle, kun ei osaa eikä halua kieroilla kuten muut.
Mikä saa lapset käyttäytymään näin? Onko se vanhempien opettamaa vai luontaista kieroutta?
periaatteet löytyvät sieltä. Meillä pihapiirissä sama "parittoman luvun ongelma"- syntyi yhden äidin toiminnasta. Hän halusi että tyttöjä on kaksi, kolmatta ei otetaa heille sisään leikkimään. Hän soitteli ja varasi toisen tytön omalleen sisään kotiin kaveriksi ja kun mentiin ulos, oli toinen tyttö heillä "vieraana" eikä kolmas mahtunut siksi mukaan. Tytöt olisivat kyenneet leikkimään kolmen porukassa. Olipa kamalaa seurata aikuisten puuttumista kaverisuhteisiin näin kehittymättömällä tavalla.
Asiaan puuttuminen yleensä auttaa.