Miksi kutsutte miehen isän vaimoa (jos ei ole miehen äiti)?
Onko hänkin teille anoppi, sanotteko vaan nimeltä vai miten?
Kommentit (18)
mutta myös anoppipuoleksi ( en hänen kuultensa)
"Maija"
tai
miehen isän vaimo
tai
appiukon vaimo
tai
appiukon toinen vaimo
Ei TOD ole anoppi!
mutta mulla itselläni on äidin uusi mies, ja kutsun häntä nimellä, kuten miehenikin. Hän tosin kyllä puhuu appiukostakin, sama mies on lapsillenikin pappa.
isäni uutta vaimoa.
Lapsille mummo tai nimellä kutsutaan. Vähän sekaisin käytössä. Mutta ei ole mieheni anoppi.
"Maija"
tai
miehen isän vaimo
tai
appiukon vaimo
tai
appiukon toinen vaimoEi TOD ole anoppi!
Ja ei tosiaankaan ole anoppi eikä lastemme mummu!
Yleensä en sukunimeään käytä keskustluissa, enkä sitä tänne laittaisikaan...
muille sukulaisille nimellä.
Puolitutuille ja kavereille anoppipuoli tai appiukon vaimo tai miehen isän vaimo.
etunimellä, samoin lapset. Lapsille on luonnollista, että heillä on kolmet isovanhemmat: mummi ja ukki, mummi ja Pentti sekä ukki ja Leena.
Muille saatan puhua tyyliin: anoppini tulee miehensä kanssa käymään tms.
äidillä on uusi mies. Itse kutsun häntä nimeltä. Tullut kuitenkin kuvioihin vasta kun olin jo muuttanut pois kotoa. Lapset eivät ole häntä tavanneet kuin ehkä kerran ohimennen, joten he eivät hänestä käytä mitään nimitystä. Yleensä mun äiti tulee meille vierailulle ja ne harvat kerrat kun ollaan äidin luona lasten kanssa käyty on tää mies ollut omien vanhempiensa luona kylässä.
mummuksi. Hän on lapsillemme 3. mummu, ihan "samanarvoinen" kuin muutkin mummut. Ollut kuvioissa jo ennen lasten syntymää.
ei ole isäni, häntä kutsutaan vaariksi.
Meillä on hiukan sama tilanne eli mieheni äidillä on uusi avopuoliso. Mieheni isä ei ole mitenkään mukana kuvioissa.
Vieraammille puhun mieheni vanhemmista, appiukosta jne. Ihan tutuimmille on tarkennettu, että hän ei ole mieheni isä vaan isäpuoli. Lapsi kutsuu häntä papaksi. Hänen läsnä ollessa puhuttelen etunimellä (ihan niin kuin puhuttelen anoppiakin). Mieheni puhuttelee isäpuoltaan etunimellä, mutta on hyvillään, että lapsi puhuu papasta.
tilanne se, että miehen äidillä on uusi mies. Tämä on ollut kuviossa mukana siitä lähtien, kun mieheni on ollut 13-vuotias, mutta meillä erikoisen ongelman aiheuttaa se, että anoppi ei salli utta miestään kutsuttavan mieheni isäpuoleksi tai lapseni ukiksi.
Meille on ihan selvää, että anopin mies on lapselle ukki (noin teoriassa), sillä miehen isää ei lapset tai lapsenlapset kiinnosta. Ei ole edes koskaan tavannut lastamme. Mutta anoppi on tehnyt selväksi, ettei miestä saa kutsua ukiksi, joten puhuttelemme sitten etunimellä. Olisi kiva sanoa vaikka "Matti-ukki" mutta ei.
Vastaavasti minun jo edesmenneen isoisäni uusi vaimo on lapsellemme mummu. Lapsellamme on siis oma mummo ja oma mummi ja lisäksi isoisovanhemmat joista siunaantuu 5 mummua lisää. Teknisesti isomummuja, mutta ihan mummuiksi kaikkia puhutellaan. Ja ukkeja, pappoja ja vaareja löytyy kanssa. Tosin vain yksi oma vaari ja loput sitten näitä isoisovanhempia.
Ja selvyyden vuoksi näistä isoisovanhemmista käytetään muotoa Maija-mummu tai Matti-ukki, silloin kun eivät ole paikalla. Eihän näistä muuten kukaan enää ottaisi selvää. On nimittäin pitkäikäistä porukkaa ja isoisovanhemmat ovat toivottavasti mukana kuvioissa vielä pitkään.
Koska on minun tätini. Tosin tietysti yleensä etunimellä.
Mummu ja "Kalle"-Vaari
Mufa ja "Irma"
eli minun äitini ja hänen miehensä, sekä biologinen isäni ja hänen uusi vaimonsa.
Lisäksi on vielä "Tomi"-vaari ja Isovaari (äitini exmies ja hänen isänsä.
Iso-mummo ja iso-ukki eli äitini vanhemmat...
on miesystävä, isäni on kuollut, häntä kutsutaan nimellä, ei lapsillekaan ole ukki vaikka oli jo kuvioissa ennen lasten syntymää.