kotiäitiys ei ole ammatti
siis oikeesti haloo. on hienoa ja arvostettavaa olla kotona omien lasten kanssa. mutta se ei ole ammatti. olin 4vuotta kahden lapsen (ikäeroa tasan 1,5v) kanssa kotona. olihan se raskasta kun jossain vaiheessa oli 2 vaipatettavaa, yöt itkevää ja heräilevää lasta. mutta kyllä siinä kuitenkin raskainta oli se arjen "tylsyyden" sietäminen. nyt olen kahden lapsen yh- äiti ja käyn töissä ja voin sanoa, että kyllä tämä on 1000 kertaa raskaampaa. työssäkäynnin lisäksi pitää hoitaa ne samat arjen rutiinit kuin mitä kotona ollessakin. pyykit pitää pestä, kaupassa käydä, ruoka valmistaa ja lasten kanssa viettää aikaa jne. nyt se pitää vain tehdä pienemmässä ajassa ja työön saneleman aikataulun mukaan.
Kommentit (8)
Mutta miksi naiset aina kiistelee siitä kenellä on raskainta?
totta:)
ap
Sellaiselle, joka sitä työkseen alkaa tekemään...
henkisiä voimavaroja, että se kannattaa, koska pystyn siten paremmin olemaan hyvä äiti ja pääni ei sekoa neljän seinän sisällä.
En ymmärrä, miten joku vertaa vain rahallisesti näitä.
Ja kyllä vaan kiva elämäntapa onkin.
Tosin välillä käy rankaksi, kun pitää huolehtia että siivooja tekee kunnon jälkeä ja au pair ei tunaroi. Tai että kynnet ja hiukset on yhtä aikaa laitettu ja hyvä pöytä tilattu kunnon ravintolasta.
Ei mua haittaa vaikka tää ei ammatti olekaan.
henkisiä voimavaroja, että se kannattaa, koska pystyn siten paremmin olemaan hyvä äiti ja pääni ei sekoa neljän seinän sisällä.
asun lontoossa ja koska taalla ei ole kunnallista paivahoitoa on usein edullisempaa aidin jaada kotiin kuin palkata 'nanny'. itse olin kotona 5v ja joka paivalle oli kerho, jumppa, lasten laulutunti, uintikerho tms. ja siella upeasti tutustui paikallisiin aiteihin. englannissa on muuten myos systeemi jossa vasta rakaanaolevat aidit ohjataan ryhmiin asuinalueen mukaan etta loytavat ystavia jotka ovat samassa asemassa. nama ryhmat yleensa kokoontuvat sitten viikottain tai kuinka vaan haluavat kun kaikkien vauvat ovat syntyneet. ja ystavyydet jatkuvat vuosia...
Eihän kotiäitiys mikään ammatti ole. Ei työtönkään ole ammatti, vaikka se joihinkin kaavakkeisiin merkataan. Ammatti on yleensä jotakin, mihin on hankkinut erityisosaamista ja mistä joku muu on valmis maksamaan palkkaa. Kuka tahansa aikuinen osaa hoitaa yhtä tai kahta lasta, ei se mitään "ammattia" vaadi.
En voi käsittää, miten kotiäitiys on muka niin rankkaa ja vaativaa. Ettekö arvon kotiäidit tajua, että työssäkäyvä äiti hoitaa samaa "sivuammattia" sitten ns. vapaa-ajallaan? Eli tekee kahta vuoroa, tai kolmea. Kahta työtä teidän logiikkanne mukaan. Miten ihmeessä voi olla rankempaa jäädä lasten kanssa rauhassa kotiin puuhastelemaan sen sijaan että juoksuttaisi ne räntäsateessa aamuseitsemältä päiväkotiin, ajaisi puoli tuntia bussilla töihin, tekisi 8 tunnin rankan työpäivän, hakisi lapset, kävisi kaupassa, laittaisi ruuan, pesisi pyykit, siivoaisi ja kaatuisi kuolemanväsyneenä sänkyynsä joka ikinen päivä. Paitsi viikonloppuisin ja lomilla, jolloin siis tehdään sitä "maailman raskainta ja vaativinta ammattia" eli ollaan omien lasten kanssa. Mitä nyt että työssäkäyvät äidit kokevat yleensä olevansa silloin vapaalla, ei raatamassa.
Etkä varmaan asu pk-seudulla ja asumiskulutkin maksaa joku muu tai sitten ne ovat jossakin pikkukylässä naurettavan alhaiset? Jos rahaa ei ole, eikä kiinnosta sossupummiksi heittäytyä, on se usein ihan pakko mennä töihin.
Mutta miksi naiset aina kiistelee siitä kenellä on raskainta?