Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ihana kamala äiti?

Vierailija
17.09.2011 |

Olen aina vastustanut sitä, että uuden vauvan tultua isompi lapsi laitetaan päiväksi hoitoon, vaikka äiti on kotona vauvan kanssa. Mielestäni äidin pitäisi pystyä hoitamaan kotona vauvan ohella myös isompi lapsi.

Nyt olen kuitenkin sortunut miettimään sitäkin vaihtoehtoa, että laittaisin isomman lapsen hoitoon, parina päivänä viikossa, kun vauvat syntyvät. Meillä siis esikoinen on nyt 2,5v ja odotan kaksosia viikolla 31. Mieheni tekee paljon töitä ja hänen työhönsä kuuluu useat matkat kuukaudessa, on noin puolet kuukaudesta eri maassa tai ainakin eri kaupungissa, kuin me. :(

Mietinkin, että miten pärjään käytännössä yksin kahden vauvan kanssa ja yhden vilkkaan taaperon kanssa. Jos vauvojen unirytmi on eri ja valvottavat minua koko yön, niin miten pystyn ja jaksan tarjota taaperolle virikkeitä päivän aikana...

Olenko ihan kamala äiti jos laitan taaperon parina päivänä viikossa hoitoon, jotta hän saa kavereita ja saa virikkeitä ja tekemistä? Vai koetanko vain pärjätä yksin kotona hammasta purren? Miten tekisin, vinkkejä ja kokemuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä joo, enemmistön mielestä ei, täällä av-maassa

Vierailija
2/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa vaan ne isommat hoitoon, teillä on laki puolellanne. Omatuntoa voi kyllä soimata, mutta siitä viis. Parasta perheelle on kuitenkin jaksava iloinen äiti.

Mulla on eskarilainen klo 8 - 16 pk:ssa vaikka olen ilman vauvaa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oookkei.

Vierailija
4/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että et ole kamala äiti, vaan ihan luonnollista pohtia nyt jo asiaa.

Kaksosissa on aikalailla tuplatyö, vaikka imettäisi samanaikaisesti. Unirytmit tosiaan vaikuttaa paljon omaankin jaksamiseen ja ei voi etukäteen tietää, miten arki alkaa rullata.

Ja kun perheen isä on, kuten sanoit, paljon poissa kotoa, on varmaan hyvä ajatus pelkästään keskittyä muutamana päivänä kaksosiin. Tosin, isä varmaan pitää isyyslomaa kuitenkin ja kaksosistahan saa pidemmän vapaankin kuin yksösestä.

Tsemppiä loppuviikoille ja vauva-arkeen=)

Nimimerkillä myöskin kaksosten äiti

Vierailija
5/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita vaan hoitoon. et sinäkään kone ole,joka ei väsy,ja saapi esikoinenkin tekemistä ja kavereita.

Vierailija
6/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oookkei.

siis ei kamala, tosin otsikossakin oli "ihana kamala"

Vierailija
7/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotiaan laittamista hoitoon parina päivänä viikossa. Kaksosissa on ihan riittävästi työtä.

Itselläni on parivuotias lapsi ja puolivuotias vauva ja mies, joka tekee matkatöitä. Minä pärjään noiden kanssa kotona ihan hyvin, mutta jos vauvoja olisi kaksi tai tuo yksi olisi tosi huono nukkumaan, olisin varmasti liian väsynyt. Meidän parivuotias on luonteeltaan sellainen, että olisi varmasti ihan onnessaan tarhassa.

Vierailija
8/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin laittaisin jos olis kaksoset tulossa. Kahdessa vauvassa on varmaan sen verran hommaa, että esikoinen jää pakostakin vaille huomiota, ulkoilua jne.. Tai voisitko saada jonkun apulaisen kotiin, joka olis esikoisen kanssa ulkona tai tilanteen mukaannauttelis toisen vauvan kanssa? Voi olla ettämapulainen tulis reilusti kalliimmaksi, joten päivähoito vaikka kolmen päivänä viikossa olis parempi ratkaisu.

Vierailija
9/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 2.5v:n vieminen tarhaan oli paljon rasittavampaa kuin lapsen oleminen kotona. Eli olipa miten väsynyt tahansa, isompi piti saada 7 km päähän päiväkotiin viimeistään klo 9.00 eli ulkoiluun ja nouto oli 14.30, jaksoinpa tai ehdinpä itse. Lapsen kotipäivät olivat ihanan rauhallisia, joten kahden kuukauden jälkeen lopetin päiväkodissa käymisen.

Vierailija
10/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vieminen saattaa olla todellakin rasittavaa jos päiväkoti on pitkällä. Kiva raahautua sinne kaksosten kanssa kaatosateessa tai lumituiskussa... Mun kokemuksella vietämme mieluiten rauhallisia kotipäiviä.

Se 2.5v:n vieminen tarhaan oli paljon rasittavampaa kuin lapsen oleminen kotona. Eli olipa miten väsynyt tahansa, isompi piti saada 7 km päähän päiväkotiin viimeistään klo 9.00 eli ulkoiluun ja nouto oli 14.30, jaksoinpa tai ehdinpä itse. Lapsen kotipäivät olivat ihanan rauhallisia, joten kahden kuukauden jälkeen lopetin päiväkodissa käymisen.

Vierailija
11/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta komppaan edellisiä siitä, että isomman sisaruksen vieminen hoitoon saattaa sekin olla raskasta. Oma 2,5-vuotiaani itki katkerasti, kun vein hänet hoitoon ja hän tajusi vauvan jäävän kahden kanssani.. Yritin hoitaa hoitoaikana esim. ruokakaupassa käynnit, juuri muuta en ehtinytkään (lapsi oli hoidossa 2 krt viikossa 3h kerrallaan). Kolmannen lapsen syntyessä pidin isommat lapset päiväkodissa 10pv kuussa koko päivän (olivat tuolloin 5v ja 3v) ja se sujui hyvin. Hoitopäivät teki hyvää niin minulle kuin lapsillekin.

Vierailija
12/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tuo kaikki pöpöt sieltä kotiin. Sitten hoidat flunssasia kaksosia ja taaperoa. Tulee rankka syksy.

Vierailija
13/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa vaan ne isommat hoitoon, teillä on laki puolellanne. Omatuntoa voi kyllä soimata, mutta siitä viis. Parasta perheelle on kuitenkin jaksava iloinen äiti. Mulla on eskarilainen klo 8 - 16 pk:ssa vaikka olen ilman vauvaa kotona.

Vierailija
14/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä voisit saada apua muutamana päivänä viikossa,kysy neuvolan terkalta lähetettä

Vierailija
15/15 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.saa nämä mammat sikiämään, kun eivät jaksa hoitaa tekeleitään???? Kertokaa minulle! Ehkäisy on keksitty!!!!!!!!!!!