Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Labrahoitajia/bioanalyytikoita paikalla?

Vierailija
16.09.2011 |

Lapselta otettiin labroja missä leukkarit korkealla. Voiko käydä niin, että labra ilmoittaa leukkariarvoksi esim. 7. ja myöhemmin jotenkin tarkistaa/korjaa lukemaa ja se onkin vaikkapa 18? Eli voiko käydä niin, että tulos kirjataan ensin väärin ja korjataan tai että tulos voi vielä oikeasti muuttua ensimmäisen lukeman jälkeen? En tiedä miten nämä jutut toimivat labroissa, mutta vähän ihmettelin, kun lääkäri ei lukiessaan labratuloksia reagoinut korkeisiin tuloksiin ja epäili syyksi labran virhettä lukemissa, koska olisi ilmanmuuta huomannut korkeat lukemat.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin muuttuisivat matkan varrella tai että ne kirjattaisiin väärin.

Vierailija
2/6 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttua, että lääkärit laittaa kaiken labran syyksi. Taitaa olla itse katsonut tulokset väärin. Joskus erittäin harvoin lähtee väärä tulos, ja jos se korjataan ja korvataan uudella niin ainakin meillä tuloksesta täytyy soittaa tilaavaan paikkaa, jos ovatkin katsoneet jo väärän tuloksen aikasemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta opiskelija, mutta yritän vastata oman tietämykseni perusteella.

Laboratorioissa, joissa olen ollut töissä ja harjoittelussa, on ollut todella korkea moraali mokien myöntämisen suhteen. Hoitajatkin ovat vain ihmisiä, joten virheitä sattuu, mutta ne on aina selvitetty välittömästi, ja kukaan ei ole yrittänyt piilotella virhettään. Virheet on aina ilmoitettu henkilökohtaisesti hoitavalle lääkärille virkanumeroon, ja tarvittaessa pyydetty potilas uudestaan kokeisiin (ja selitetty potilaalle miksi näin tehdään ja pyydetty anteeksi). _Ikinä_ ei vain korjattaisi tietoja ilman ilmoittamista lääkärille.

Lääkärille on saattanut sattua itselleenkin virhe lukiessaan tietoja. Sekin on inhimillistä ja anteeksiannettavaa.

Vierailija
4/6 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija, mutta mitä olen labroissa työskennellyt, niin kone antaa sen tuloksen, joka sitten siirtyy tietokoneiden välityksellä potilaan tietoihin... mistä se lääkäri ne sit näkee. Bioanalyytikko kyllä tsekkaa tuloksia siinä vaiheessa kun kone niitä antaa, mutta jos kaikki kontrollit ym. on kunnossa eli kone toimii, tulokset ovat luotettavia. Syytä tuollaiseen tulosten muuttumiseen ei ole. Eli lukijan moka.

Vierailija
5/6 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla että kone on antanut väärän tuloksen tai labrahoitaja on laittanut tuloksen väärin lääkärille.

Vierailija
6/6 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se väärä tulos lähtee? Siis mikä sen aiheuttaa? Ja miten nuo tulokset ylipäätänsä lasketaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi