Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ajotaito kuuluu yleissivistykseen???!

Vierailija
16.09.2011 |

siis tä.. nyt en tajuu.. ai niin mähän en oo tosiaan käynyt autokoulua, niin enhän mä millään voikkaan ymmärtää ;)

kuin monen mielestä ajotaito on osa yleisivistystä? tän kommentin kopsasin tuolta toisesta ketjusta..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämääni vapauttaa parhaiten se että saan rauhassa pysytellä kaupungissa :)

Mökki olisi lähinnä helvetin esikartano.

Mutta ajatteles, jos sulla oliskin mahdollisuus ihan oikeasti valita: voisit mennä, jos haluaisit, voisit jättää menemättä, jos et haluaisi. Ihan oikeasti vain sen mukaan, haluaisitko. koska nythän sä et voisi mennä, jos sattuisit haluamaan ja siksi sun on vaan ymmärrettävä olla haluamatta.

---Ehkä jos asuisin maalla tai tykkäisin käydä jossain metsässä tai muualla korvessa jostakin syystä, niin voisin hyötyä ajokortista ja autosta. Kaupungissa pääsen julkisilla niihin paikkoihin joihin haluan mennä :)

Kyse ei ole pelkästään metsästä tai korvesta, vaan esimerkiksi sukulaisista, jotka asuvat sellaisten maaseutukirkonkylien keskustoissa kuin Hauho tai Renko tai Tuulos - johon bussi menee kerran päivässä eikä taatusti suoraan siltä paikkakunnalta, missä itse asut. Ja kuitenkin sukulaisissa käymistä pidetään ihan normaalinena elämisen muotona, joskus mummosta huolehtimista pidetään jopa sivistyneen ihmisen velvollisuutena.

Jokunen kilometri piti loppumatkasta kävellä, eikä se ollut mikään ongelma.

Mummon kuoleman jälkeen ei ole tullut eteen yhtään syytä käydä maaseudulla.

Muuten olen kyllä matkustellut paljonkin monissa eri maissa. Helposti olen päässyt kaikkiin niihin paikkoihin joihin olen halunnut mennä.

Taksikin aika kätevä jos välttämättä tarvitsee jonnekin henkilöautolla mennä.

Vierailija
22/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävelee tai pyöräilee joka paikkaan, tai ainakin kävelee sinne bussipysäkille, tulee liikuttua huomaamatta.

Monille tutuille on alkanut auton hankinnan jälkeen kertyä kiloja, ja on yhdistetty se siihen, että liikkuminen selvästi vähenee. Kaikki kun ei ehdi työpäivän jälkeen salile tai muuhun ohjattuun liikuntaa, vaan haluaa viettää illat perheen kanssa. Niin hyvä kun päivän liikunta on kertynyt jo työmatkoilla.

Ja hei, säästyy luonto ja rahat.

En ainakaan huonoja puolia keksi. Jos siis asuu hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistys on siitä jännä juttu, että tuskin löytyy kahta ihmistä, jotka tasan samat asiat listaisivat siihen sisältyviksi.

Vierailija
24/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajatteles, jos sulla oliskin mahdollisuus ihan oikeasti valita: voisit mennä, jos haluaisit, voisit jättää menemättä, jos et haluaisi. Ihan oikeasti vain sen mukaan, haluaisitko. koska nythän sä et voisi mennä, jos sattuisit haluamaan ja siksi sun on vaan ymmärrettävä olla haluamatta.

että minulle tulisi äkillinen tarve päästä jonnekin ihmekorpeen jos hankkisin ajokortin.

Pääsisin toki korpeen nytkin esim. mieheni kanssa jos oikeasti haluaisin.

Pakollisilla mökkivierailuilla (kerran kesässä) mies käy lasten kanssa tai yksin. Minä en millekään mökille halua mennä, enkä usko että yllätävä mökkivierailutarve iskisi vaikka hankkisin sen ajokortin ;)

Vierailija
25/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin mennä bussilla, taksilla, fillarilla yms. ja toki voin maksaa osan bensoista jos porukalla mennään. ap

Ja jos ronkuat kyytiä joltakulta muulta, olet joka tapauksessa muiden avuliaisuuden varassa.

Minusta ajotaito on samalla lailla yleissivistykseen kuuluva juttu kuin vaikkapa ompelutaito tai puutarhanhoitotaito. Ilmankin elää, mutta hitsisti helpottaa monta asiaa, kun osaa ainakin perusteet.

Vierailija
26/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tä.. nyt en tajuu.. ai niin mähän en oo tosiaan käynyt autokoulua, niin enhän mä millään voikkaan ymmärtää ;)

kuin monen mielestä ajotaito on osa yleisivistystä? tän kommentin kopsasin tuolta toisesta ketjusta..

ajotaito kuuluu yleissivistykseen.

Ainakin b-kortti on oltava.

Vierailija
27/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee puhetta niin sanon ettei ole ajokorttia. Jos kysytään että miksi niin vastaan että miksi olisi. En ole ikinä tarvinnut.

Pyörällä, paikuilla, junalla jne. pääsee ihan yhtä hyvin kuin sillä omalla henkilöautolla.

Sillä junalla tai paikulla?

Vai oletko silloin vailla kavereidesi tai sukulaistesi apua?

en pystyisi hakemaan kirjahyllyä tai 15 kilon multasäkkiä kaupasta ilman apua millään kulkuvälineellä. Nivelrikkoisilla käsillä on vaikea kantaa kauppakassejakin.

Mullat olen yleensä tilannut suoraan pihaan. Myös huonekaluille olen aina pyytänyt kotiintoimituksen. Ei ole tullut ongelmia, eivätkä kaverit rasittuneet.

En ole se jolle kysmys esitettiin, mutta se ei tietenkään estä vastaamasta ;)

Sun ei tarvi selittää kaikkia maailman tavaroita, jotka ovat yli 10 kg painoisia tai 120 cm leveitä.

Kyse on siitä, että aina ei kyse ole vain pelkästä 1 henkilön siirtymisestä paikasta toiseen, vaan tavaroiden, esineiden, ihmisten siirtämisestä.

Kauppakassien kantaminen olisi myös nivelrikkoisella helpompaa, jos niitä ei tarvi kantaa kuin autoon asti ;)

Vierailija
28/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungissa pärjää ilman autoa? Eikö kaupunkilaiset todella käy misään muualla?

Asun pääkaupungilla, mutta työpaikkani ovat olleet aina Espoon ja Vantaan puolella. Siihen se helppo autoton elämä sitten päättyykin.

Lisäksi liikumme varsinkin viikonloppuisin milloin milläkin asioilla ja liikumme hyvin laajalla alueella. Autottomana saisin ehkä yhden asian tehtyä koko päivän aikana.

Vierailija
29/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttujen kesken tehdään muutakin kuin ajellaan autolla. enkä ihan tosissaan usko et se ois jotenkin vastenmielistä kaverille ottaa sitä kortitonta kaveria kyytiin! näin käy kuitenkin aniharvoin. tuskin koskaan. mites sinä ja autoilevat kaverisi. menettekö yhdellä autolla, jos määränpää on sama vai menettekö jokainen jonossa omalla autolla?

ja toki voin maksaa osan bensoista jos porukalla mennään. ap

Just tuollainen ajatusmaailma on hassu. Autosta on toki muitakin kuluja kuin "osa bensoista". Lisäksi kavereitasi voi ärsyttää, että sinä olet aina se kyytiläinen, joka ei ota vastuuta mistään. Omassa kaveripiirissäni kaikilla taitaa olla auto ja kortti, ja hyvä niin. Ajokortti on yleissivistystä, samoin kuin copy-paste tietokoneella.

Vierailija
30/32 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kortiton olen koska minulla ei ole varaa korttiin ja autoon saatika sen ylläpitoon. :(

Vierailija
31/32 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee puhetta niin sanon ettei ole ajokorttia. Jos kysytään että miksi niin vastaan että miksi olisi. En ole ikinä tarvinnut.

Pyörällä, paikuilla, junalla jne. pääsee ihan yhtä hyvin kuin sillä omalla henkilöautolla.

Sillä junalla tai paikulla?

Vai oletko silloin vailla kavereidesi tai sukulaistesi apua?

Asutaan sen verran maalla, ettei tarvi mitään ylikalliita säkkejä hakea. Jos taas tarvitsisi, niin laittaisin sen säkin tuonne perävaunuun, mikä minulla on pyörään liitettävissä, ja josta lapset on jo kasvaneet yli. =D

Ja minä en ostele mitään kirjahyllyjä tms hilpetööriä, meillä on miehen kanssa sopimus että hän hoitaa nuo jutut. Mua ei kiinnosta sisustaminen hevon hemmettiäkään. =)

Mulla ei muuten ole tällä paikkakunnalla sukulaisia, tai kavereita. Eli en ole kenenkään (muun kuin miehen, mutta hän on elämänsäseurakseen minut valinnut, eikä hän ole kertaakaan kortittomuudestani valittanut) riesoina, kuten jotkut tuntuvat ajattelevan.

Ei tää kortittomuus niin vaikiaa ole, kuten jotkut ajattelevat. Ainakin saan liikuntaa tarpeeksi. ;)

Vierailija
32/32 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit mihinkään. Ei ole vielä tullut paikkaa, mihin en olisi päässyt kortittomuuden takia, enkä oikeastaan koskaan ole kaivannut autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi