Kirkon perhkerhoissa käyneitä?
Onko kukaan käynyt kirkon perhekerhossa? Tai vielä parempi jos olisit käynyt Helsingissä mikaelin seurakunnassa??
Voiko sinne mennä jo vauvan kanssa? Luin sivuilta, että askarrellaan, lauletaan ja joku rukousjuttu..
En ole uskonnollinen, vauva ei osaa laulaa eikä askarrella. ONko sinne mitään järkeä mennä vielä??
Kokemuksia?
Kommentit (3)
Itse olen käynyt vuosikkaan kanssa Jyväskylän (Kuokkalan alueen) perhekerhossa. Siellä hartaushetkeen osallistuu kaikki. Hetki kestää n.15-20min. Kukin ottaa osaa hartauteen omalla tavallaan eli isommat jaksaa jo kuunnella, pienemmät saa vaikka vähän liikkuakin, kunhan eivät häiritse kohtuuttomasti. Askartelut ja muu ohjattu toiminta on vapaaehtoista eli jos askartelu tai muu ohjattu juttu ei kiinnosta niin lapsi voi myös leikkiä vapaasti. Askarteluista on yleensä monta variaatiota eli voi tehdä helpompia tai vaikeampia lapsen iän mukaan, vanhemmat ja ohjaajat tietenkin auttaa.
Minusta kerhon suurin anti on kuitenkin tavata muita äitejä ja rupatella kuulumisia. Eli suosittelen käykää ainakin katsomassa meininkiä. Ihan rehellisesti ei alle 3vuotiaat juuri kerhoa kaipaa, vaan me kotona päivästä toiseen olevat äidit.
meillä Espoossa ainakin, meillä on kyllä myös erikseen vauvaryhmiä, mutta avoin perhekerho on myös kiva. Alussa on tosiaan hartaushetki, muistaakseni lyhyt se yleensä on, alle 10-15 min, koska eihän sitä lapset jaksa, hyvä jos sitäkään. vapaamuotoista keskustelua ja kahvittelua ja lapset saa leikkiä. Meillä ohjaajat on tosi kivoja olleet, ottavat erityisest uudet huomioon, ja itsekin olen pari kaveria sieltä saanut. Eikä tosiaan ole edes mikään pakko kuulua ev.lut seurakuntaan, meilläkin on muutamia jotka ovat eri uskontokunnista, ja eihän kaikki evlutitkaan ole uskovia...
tapaat muita vanhempia, se on se juttu mikä siel on kivaa. itse en kauheesti tykkää käydä, kun uskonnollisuus on liikaa mun mielenterveydelle ;) perhekahvilat on mun mielestä mukavempia paikkoja.