Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaiset hurahtivat Jehovan todistajiksi, eivätkä aio enää osallistua lastemme juhliin.

Vierailija
15.09.2011 |

Meillä on pieni ja vähälapsinen suku, jossa perheemme on poikkeus kolmen lapsen kanssa.

Olemme aina viettäneet koko pienen sukumme voimin lapsille tärkeitä juhlapäiviä, kuten syntymäpäiviä ja joulua. Vieraat ovat aina olleet kovasti odotettuja ja lapset kokevat heidät kaikki itselleen läheisiksi ja tärkeiksi, vaikka emme pitkien välimatkojen vuoksi juuri juhlapäivien ulkopuolella tapaakaan.

Nyt yksi sukulaisistamme ilmoitti, että hän on yhdessä aikuisen tyttärensä kanssa ottanut vastaan kasteen ja ryhtynyt aktiiviseksi Jehovan todistajaksi. He eivät näin ollen aio enää osallistua lastemme syntymäpäivien viettoon (sen paremmin kuin joulunkaan).

Tämä tuli täydellisenä yllätyksenä. Heidän on täytynyt olla jollain tapaa tekemisissä Jehovan todistajien kanssa jo aikaisemmin, mutta kukaan meistä sukulaisista ei tiennyt asiasta mitään.

Vanhimmalla lapsellamme on pian 10-v. syntymäpäivä, enkä oikein tiedä mitä hänelle sanoisin? X ja X eivät nyt enää halua osallistua syntymäpäiväjuhlintaasi, eivätkä meidän elämäämme oikeastaan muutenkaan. He ovat alkaneet uskoa, että syntymäpäivien ja joulun viettäminen on väärin (ja ehkäpä lisäksi, että meitä ohjaa itse Saatana panettelija?).

Miten tässä pitäisi reagoida? Pitäisikö kunnioittaa toisten uskoontuloa, vai olla vihainen fundamentalistisesta suhtautumisesta, joka estää kunnioittamasta toisille merkityksellisiä asioita?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, varmasti lapsesi ymmärtää sitä kautta kun kerrot etteivät sukulaisesi vietä omiakaan syntymäpäiviä (eivät siis jätä vain lastasi tässä asiassa ulkopuolelle) eikä joulua tms. Lapset ovat sopeutuvaisia, aikuisilla usein vaikeampaa.. Jokaisella on vapaus valita uskonsa, sitä täytyy kunnioittaa. Myös sinä olet valinnut oman uskosi/uskonnottomuutesi, eivät nämä ihmiset kai siihen puutu. Molemmin puolinen kunnioitus, varmasti välinne säilyy hyvinä jos vain suvaitsette ja kunnioitatte toisianne. Ei ystävyyssuhteet ole syntymäpäivistä/jouluista riippuvaisia. Tai jos on, onko ne sitten todella ystävyyssuhteita?

Vierailija
2/39 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sataa luntaa ihan kuule joulukuussa, et mites ne lampaat siellä kedoilla olisi?

Ja ihan julkiset tahot, jopa luterilainen kirkko myöntää ettei joulu ole alkuperältään Jeesuksen syntymää juhlistava juhla...

Opetelkaa maantietoa ja historiaa hyvät ihmiset.

t: ateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos he eivät voi enää osallistua syntymäpäivien ja joulun viettoon, niin eihän se sulje pois kaikkea muuta yhteydenpitoa. Jos siis olette aikaisemminkin olleet muuten vain yhteyksissä myös noiden juhlapäivien ulkopuolella, niin ne kaikki samat tapaamiset voitte pitää ihan kuin ennenkin. Jos taas aikaisemmin olette tavanneet vain lapsen synttäreiden ja joulun merkeissä niin ette kyllä oikeasti ole olleet kovin läheisiä.

Lapselle kertoisin että sukulaiset ovat eri uskontoa kuin teidän perhe ja sen uskonnon tapoihin ei kuulu näiden juhlien viettäminen. Mutta että voitte tavata näitä sukulaisia (jos haluatte) ihan muuten vain ja varmasti he joskus tuovat pojalle ihan muuten vain lahjankin jos ovat ennekin sellaisia tuoneet.

Itse asumme alueella jossa on todella paljon eri maista muuttaneita ihmisiä ja siten myös eri uskontoihin kuuluvia ihmisiä. Lapsille on hyvin riittänyt selitykseksi se että eri kansalaisuuksilla ja eri uskontoisilla vaan on eri tapoja. Jos haluamme olla heidän ystäviään (mikä on mielestäni tosi avartavaa), meidän on kunnioitettava heidän tapojaan mutta meidän ei silti itse tarvitse muuttaa omia tapojamme.

Vierailija
4/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka siihen joulupukkiin =)

Vierailija
5/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos sukulaisesi valehtelivat tuon uskoon tulemisen, jotta välttyisivät näiltä sukusynttäreiltä ja sun muulta? Kaikki ei nimittäi tykkäisi juhlia kaikkea suvun kesken ja tuo uskonto näköjään päästää aika näppärästi pälkähästä tyyliin voi, voi, ei enää voida tulla, kun ollaan jehovia...

Vierailija
6/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytti minulle oikein.Hae apua itsellesi terapiasta tms.Kuulostat katkeralta.Se on myrkkyä lähipiiriin mutta ennenkaikkea itsellesi.Jos sinua on loukattu,anna anteeksi. Se,että nälvit minua,ei auta sinua,muttei loukkaa minuakaan,jos sitä yritit. Sydämestäni toivon,että saavutat tasapainon itsesi ja elämäsi kanssa.Ja varmasti tiedät,että helluntaiseurakunta ei ole sen autuaampi paikka kuin mikään muukaan,eikä meillä ole yksinoikeutta uskoon=).Siunausta ja hyvä syksyä sinulle!Kun nöyrryt ja annat anteeksi ihmisille jotka sinua loukkasivat,vapaudut! t.se hellarimamma ps.emme me taida tuntea,olen etelä-Suomesta

Aivan sama, mitä musta kuvittelet - koska olet onnekseni täysin väärässä. Mä olen vaan niin onnellinen, että pääsin teistä eroon! Olen kyllä itsekin Etelä-Suomesta, alunperin Keski-Suomesta.

21

Vierailija
7/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa jt:t EIVÄT saa edes käydä kahvilla tai seurustella muitten kuin toisten samaan uskovien kanssa.

Myös lapsena mulla oli jt-leikkitoveri. En tiennyt siitä. Kun tuli aika lähteä rippikouluun , tämä kaveri ilmoitti, että jos en käänny heihin vaan menen riparille, emme saa enää olla tekemisissä. Eli lasten leikkimiseen ovat suopeampia mutta ikään kuin "valinnallisen" luterilaisuuden tai muun kuin vt-uskovaisen kanssa eivät saa.

Toki jotkut salaa silti tapaavat muita, mutta periaatteessa eivät saa. Jos esim jt perheestä joku lähtee heidän paristaan, eivät edes perheenjäsenet saa olla tämän kanssa tekemisissä.

Ihan hirveetä, kuten koko manipuloiva jt-läisyys muutenkin

Vierailija
8/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen surullinen puolestanne. JT on sellainen systeemi, että se vetää ihmisen sisäänsä ja eristetään ei-uskovista. Siis kovinkin aktiivisesti tehdään ovityötä ja yritetään käännyttää toisia mukaan, mutta ystävyys- ja sukulaisuussuhteet menevät käytännössä poikki jos lähipiiri ei halua olla mukana JT-meiningissä. Todella surullista, en voi ymmärtää, miten JT:t vääntävät Raamatun sisällön niin kieroksi. Lähimmäisenrakkaudesta ei ole tietoakaan!

Yritä ap pysyä ystävällisenä ja jos kyseiset sukulaiset eristäytyvät teistä niin älä ota sitä henkilökohtaisesti, vika ei ole teissä.

Vierailija
9/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisesi ovat kääntyneet uskoon, joka määrää heille tietyt käyttäytymisnormit. Tietysti kunnioitat heidän elämänkatsomustaan ja sen mukanaan tuomia tapoja, vaikka ne olisivat sinun mielestäsi "väärin".

10-vuotias on niin vanha, että ymmärtää asian varmasti, kun kauniisti ja sukulaisia ja heidän elämänkatsomustaan kunnioittavasti asia selität.

Olen itse luterilainen kristitty, ja olen käynyt omien koululaisteni kanssa monia hyviä keskusteluja siitä, miksi eri ihmisillä on erilaisia heidän uskonnostaan johtuvia tapoja. Miksi muslimeilla ja hinduilla on eri ruuat. Miksi luokan muslimipoika ei osallistu tanssiharjoituksiin. Miksi luokan ortodoksityttö paastoaa ennen pääsiäistä. Miksi luokan muslimityttö ei kaverisynttäreillä syö nakkeja. Miksi pari kaveria käy ET-tunneilla eikä osallistu kirkkoretkiin jne.

Vierailija
10/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ei väliä sukulaisista kunhan en vaan osallistuu TEIDÄN juhliinnen ja tuovat TEIDÄN lapsillenne lahjoja jne. Miten isekästä!

Jokaisella on tässä maassa oikeus valita oma uskontonsa, kysymättä sitä koko suvulta. Tämä on ONNEKSI vapaa maa.

Vierailija
11/39 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ei väliä sukulaisista kunhan en vaan osallistuu TEIDÄN juhliinnen ja tuovat TEIDÄN lapsillenne lahjoja jne. Miten isekästä! Jokaisella on tässä maassa oikeus valita oma uskontonsa, kysymättä sitä koko suvulta. Tämä on ONNEKSI vapaa maa.

Vierailija
12/39 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jehovan todistajat ovat saaneet käännytettyä 2 ihmistä. Nyt on juhlan aika, uusien jäsenten rekrytoiminen on nimittäin suomen jehovilla takunnut viimevuosina pahasti.

Vierailija
13/39 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytti minulle oikein.Hae apua itsellesi terapiasta tms.Kuulostat katkeralta.Se on myrkkyä lähipiiriin mutta ennenkaikkea itsellesi.Jos sinua on loukattu,anna anteeksi. Se,että nälvit minua,ei auta sinua,muttei loukkaa minuakaan,jos sitä yritit. Sydämestäni toivon,että saavutat tasapainon itsesi ja elämäsi kanssa.Ja varmasti tiedät,että helluntaiseurakunta ei ole sen autuaampi paikka kuin mikään muukaan,eikä meillä ole yksinoikeutta uskoon=).Siunausta ja hyvä syksyä sinulle!Kun nöyrryt ja annat anteeksi ihmisille jotka sinua loukkasivat,vapaudut! t.se hellarimamma ps.emme me taida tuntea,olen etelä-Suomesta

Aivan sama, mitä musta kuvittelet - koska olet onnekseni täysin väärässä. Mä olen vaan niin onnellinen, että pääsin teistä eroon! Olen kyllä itsekin Etelä-Suomesta, alunperin Keski-Suomesta.

21

Mutta siltä osin Hellarimamma taitaa olla oikeassa suhteesi, että sulla on tosi paljon vihaa ja katkeruutta sisälläsi.

Ehkäpä olisi vain aika päästää noista tunteista irti?

Musta on kyllä vähän hölmöä yleistää mitä tahansa uskontokuntaa. Tunnen monta VL-perhettä, kuten myös UL-perhettä. Tunnen myös vapaaseurakuntalaisia, hellareita ja kääntyneitä jehovia, samoin kuin pari hindua, buddhalaisia ja muslimeja. Ne VL-perheen naiset eivät tod. ole mitään alistettuja parkoja, päinvastoin, he määräävät suurimman osan perheen asioista.

Mua vain huvittaa, että yleistetään myös oman tai entisen uskontokuntansa asiat, kaikki perheet eivät ole samanlaisia.

En minäkään ole mikään new age wicca, joka hokee loitsuja ja haahuilee metsissä, vaikka olenkin "luonnonuskoinen".

Vierailija
14/39 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin teilläkin omaanne. Jos oikeasti pidätte noista sukulaisistanne, tapaatte heitä muuten.

Kyllä lapset oppivat hyväksymään sen, että kaikki tässä maailmassa ei ajattele täsmälleen samalla tavalla kuin oma perhe.

Vierailija
15/39 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on kyllä kaikenlainen ahnehtiminen ja oman edun tavoittelu kielletty! Eikä myöskään syntymäpäivää käsketä viettämään. Ainoista syntymäpäiväjuhlista mainitaan, että Johannes- kastaja mestattiin ja pää tuotiin tarjottimella vieraille katsottavaksi.

Jeesuksen syntymän alkuperää ei tiedetä, joulukuu on hyvin kylmää ja sateista aikaa kyseisessä maassa, jossa Jeesuksen kerrotaan syntyneen. Paimenet eivät millään olisi tarjenneet olla yötäpäivää ulkosalla tuona aikana.

Missä kohtaa syntymäpäivien vietto on kielletty? Tai juhlat yleensä?

Kyllähän raamatussa puhutaan muunmuassa häistä.

Eikös ne ole juhlat?

Vai oliko niin että Jehovan todistajat eivät tunnusta Jeesusta?

Se on totta että tarkkaa syntymäpäivää tai vuotta ei tunne kukaan.

On vain sovittu, että sitä vietetään joulukuun 25.

Tämä päivämäärä taas perustuu useiden "pakanauskontojen" merkkipäivään. Noin kolme päivää myöhemmin kun on talvipäivänseisaus, päivä alkaa pidetä.

Valo voittaa pimeyden, eli sopii symbolisesti hyvin tähän kohtaan.

Vierailija
16/39 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan muuten vaan (jos jehovat saavat juoda sitä)?

Vierailija
17/39 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että virallisesti ei tosiaan mitään synttäreitä pidetä, mutta lahjoja saatetaan ostaa sitten ihan muuten vaan...

Vierailija
18/39 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on, mutta ette te voi toisten aikuisten ihmisten ratkaisuihin vaikuttaa. Pitänee etsiä uusia synttärivieraita esim. ystävistä ja naapureista. Itse ne hurahtaneet tuossa eniten menettävät, kun syrjäytyvät omaan pikku porukkaansa.

Vierailija
19/39 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei teillä ole mitään syytä olla vihaisia. Älä pilaa välejänne sillä.

Se kuuluu heidän uskontoon etteivät noita juhlia vietä, ei sille mitään voi.

Kyllä Jehovan Todistajat voi käydä kahvilla ja tehdä melkeinpä kaikkea mitä "ei todistajatkin", jopa ottaa vähän alkoholia! ;)

Ainut mikä voi ruuveta ärsyttämään, on se käännytys, mitä jehovan todistajat harrastavat hyvin aktiivisesti. Kun tulevat kylään, tuovat mitä luultavammin herätkää ja vartiotorni lehtiä mukanaa..

Vierailija
20/39 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaalla ala ne kaverisynttärit olla jo se "juttu" ja jotkut sukulaismeiningit ihan pakkopullaa. Eli keskitytte nyt kaverisynttäreihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi