Kenen vastuulla on sairaana olleen koululaisen läksyjen tietoon saaminen?
ja koulussa olevien kirjojen saaminen läksyjen tekemistä varten?
Miten teillä on asiat hoidettu?
Kommentit (47)
Oppilaan itsensä vastuulla.
Eli kysyy läksyt kaverilta ja pyytää kaveria tuomaan kirjan. Onneksi meillä luokkakaveri asuu ihan naapurissa. Ja onneksi meillä sairastellaan todella harvoin.
Mitä jos kaveri ei muista kaikkia lähsyjä tai unohtaa tuoda jonkun kirjan?
luokkakavereiltaan ts. voi tytöiltäkin kysyä; luokan pojat on suurin osa melko tumpeloita läksyjen suhteen (parhaat kaverit on toisessa luokassa). Luokanvalvojalta olen kysellyt s-postilla, mutta hän on aika tumpelo sitä käyttämään...saas nähdä kun Wilma tulee. Tyttö sairastaa onneksi vähempi ja soittelee sitten itse kavereille. Ala-asteella luokanopettajakin tulee paremmin vastaa ts. vastaa tekstareihin ym.
luokkakavereiltaan ts. voi tytöiltäkin kysyä; luokan pojat on suurin osa melko tumpeloita läksyjen suhteen (parhaat kaverit on toisessa luokassa). Luokanvalvojalta olen kysellyt s-postilla, mutta hän on aika tumpelo sitä käyttämään...saas nähdä kun Wilma tulee. Tyttö sairastaa onneksi vähempi ja soittelee sitten itse kavereille. Ala-asteella luokanopettajakin tulee paremmin vastaa ts. vastaa tekstareihin ym.
- Ope tumpelo s-postissa? Ei wilmaa?
- Ope vastaa tekstareihin? Helsingissä ei kukaan ope anna henk.koht numeroaa vanhemmille (kielletty viraston taholta, enkä kyllä muutenkaan antaisi!)
Meidän rinnakkaisluokalla oli eräs pitkäaikaissairas lapsi, jolle kaverini joutui omalla ajallaan viemään läksyjä, useamman kerran viikossa. Tosi harmi, että ko. lapsi oli sairas, mutta ei kyllä ollut reilu kauppa tälle kaverillenikaan.
- Ope tumpelo s-postissa? Ei wilmaa?
- Ope vastaa tekstareihin? Helsingissä ei kukaan ope anna henk.koht numeroaa vanhemmille (kielletty viraston taholta, enkä kyllä muutenkaan antaisi!)
Ei wilmaa ja opella on työkännykkä ja tekstarit on open toive yhteydenpitoon reissuvihon ja säköpostin lisäksi.
ohis.
Ope tumpelo s-postissa? Ei wilmaa? - Ope vastaa tekstareihin? Helsingissä ei kukaan ope anna henk.koht numeroaa vanhemmille (kielletty viraston taholta, enkä kyllä muutenkaan antaisi!)
[/quote]
Moni asia sujuu täällä mutkattomasti ja on turvallista elää. Tiedän omistakin varttuneemmista, koulutetuistakin työkaverista, etteivät ole kovin näppäriä atk:ssa.
Ja opet uskaltavat antaa täällä puhelinnumeronsa; eri asia on, milloin siihen kehtaa/voi soittaa. Lapseni on koulun johtokunnassa ja näkyi olevan asialistalla, että opet antavat ajat, milloin ovat tavoitettavissa puhelimitse. Mutta kuten sanottu Wilma tulee kohta.
niinkuin nyt yhden tai kahden päivän läksyjen tekemättömyys nyt kaataisi koko tulevaisuuden.
Jos kaverit ei tuo niin sitten on kirjat koulussa ja piste. Eihän se koulu edes ole illalla auki, jotta vanhemmat voisivat hakea kirjat !
( nyt varmaan jonkun mielestä opettajan tai vahtimestarin kuuluu tulla avaamaan ovi )
kouluajan ulkopuolla... ei kai kukaan järkevä häiritse opettajan vapaa-aikaa ? Ilmeisesti häiritsee. Sairasta
Niin ja koulun ovet ovat kiinni kun vanhemmat pääsevät töistä eli kirjojen hakeminen ei toimi ( ja tässäkin varmaan mammat olettaa, että ope on koululla kertomassa luokan ja pulpetin, mistä kirjat ottaa ?)
Olette te itsekkäitä
että vastuu on lapsen ja hänen huoltajansa. Eli jos ei läksyjä ole hoidettu, tulee unohdusmerkintä - ainakin jollei esim. vanhempi ole ottanut yhteyttä ja kysynyt läksyjä mutta kirjat ovat olleet koululla eikä niitä ole sieltä saanut.
Opettajien yhteystiedot on nettisivuilla, kun ilmoitan lapsen poissaososta pyydän samalla joko laittamaan läksyt sähköpostilla tai laittamaan jonkun kaverin tai samassa koulussa olevan siskon matkaan. Hyvin on toiminut.
Oppilaan itsensä vastuulla.
Eli kysyy läksyt kaverilta ja pyytää kaveria tuomaan kirjan. Onneksi meillä luokkakaveri asuu ihan naapurissa. Ja onneksi meillä sairastellaan todella harvoin.
Mitä jos kaveri ei muista kaikkia lähsyjä tai unohtaa tuoda jonkun kirjan?
Kaipa opettaja läksyt antaisi wilmankin kautta, mutta kun meillä on kyseessä 7. luokkalainen, niin lähes kaikkia aineita opettaa eri opettaja. Käytännössä helpompaa kysyä kaverilta. 6. luokkalainenkin kysyy kavereiltaan. Ja jos on sitten väärä läksy tms. niin ei sille sitten mitään mahda. Näin ei ole vielä toistaiseksi käynyt. Ei maailma siihen kaadu jos on joskus läksyt tehty sairastamisen takia vain puolittain. Sitten ne loput tehdään myöhemmin.
Ja lapsi soittaa kavereilleen. Jos kaverit ei ole osannut kertoa, tai läksyksi on saatu esim moniste yms, niin olen lähettänyt siitä lapun opelle. Opet on ymmärtäneet ja läksyn on voinut tehdä hiukan myöhässä.
oman kännykkänumeronsa vanhemmille. Kaikki on sujunut todella hyvin ja juohevasti. Ihmettelen opettajia, jotka eivät antaisi kännykkänumeroaan.
Kun lapsi on pois koulusta ja tekstaan asiasta opettajalle, niin hän kiittää tiedosta ja samalla kertoo päivän läksyt. Jos lapsi on enemmän pois, niin en kehtaa vaivata opettajaa enempää tekstareilla, vaan käyn koululla katsomassa taululta läksyt.
itse ottaa selvää mitä on tehty ja ne kirjat tosiaan on siellä koulussa ja meikäläinen ei omien töiden kans kykene mitään kirjoja hakemaan.
Niin ja opettajalta ei saa milläänlailla kysyä!
Perseestä!
Juu ope ollu viimeksi luokalla 6.
Kyseeseen ei siis tule uppo outojen luokkakaverien kanssa kovinkaan moni juttu.
Luokalla ei ollut ketään tuttua koska juuri muutimme tälle suunnalle.
Joka päivä useampi oppilas joko kipeenä, tai ei muista mitä läksyä mistäkin aineesta. Opettajan työaika n klo 8-15. Sen jälkeen alkaisi vanhempien soitot ja viestittelyt. Ja tietenkin myös jo aamulla ennen työn alkua ekat puhelut ja viestit.
Mitä jos opettajalla on muutakin elämää kuin työ? Ehkä hänenkin täytyy laittaa lapsilleen aamiaiset, käydä itse suihkussa, pukeutua, syödä, viedä lapsensa päiväkotiin/kouluun, ehtiä itse töihin ajoissa, ja vastailla niihin puheluihin ja viesteihin?
Ja opettajilla ei enää ole työkännyjä, ei ainakaan tuntemillani opettajilla. Vain rehtoreilla nykyään. Joten kaikki viestit ope maksaa itse.
Asia on sujunut hyvin ja jouhevasti sinun puoleltasi, kun huolehdit vain oman lapsesi asiat, mutta opettaja huolehtii kaikkien luokan oppilaiden asiat. Ei niin jouhevaa.
Mieti asiaa toisenkin osapuolen kannalta.
oman kännykkänumeronsa vanhemmille. Kaikki on sujunut todella hyvin ja juohevasti. Ihmettelen opettajia, jotka eivät antaisi kännykkänumeroaan.
Kun lapsi on pois koulusta ja tekstaan asiasta opettajalle, niin hän kiittää tiedosta ja samalla kertoo päivän läksyt. Jos lapsi on enemmän pois, niin en kehtaa vaivata opettajaa enempää tekstareilla, vaan käyn koululla katsomassa taululta läksyt.
kun lapsi on sairaana, ei silloin pidä läksyjä miettiä, ne hoituu kyllä sitten myöhemmin.
Nyt jos kukaan ei tuo kirjoja kotiin ja ei saa kavereiltaan läksyjä, tulee heti wilmaan viestiä ja kolmesta merkinnästä jälki-istuntoa.
Jotenkin kamalaa, että pienet stressaavat jo sairaana, että jääkö joku tehtävä tekemättä, ettei jää jälki-istuntoon.
Lapseni oli sairaalassa nesteytyksessä rota-viruksen takia. Ilmoitin siitä opettajalle. Opettaja heti huolehtimaan, että ehdinhän hakea kaikki kirjat koulusta ja lapsi tekemään sairaalassa niitä tehtäviä. Sanoin, ettei taatusti tee sairaalassa kun makaa siellä kuivumistilassa tippakanyyli käsivarressa.
Menee hiukan jo liian pitkälle. Ei ihme, että nuoret on loppuunpalaneita jo parikymppisinä.
Kirjoja ei ole kyllä päästy hakemaan aina (asutaan 15 kilsan päässä koululta, ja jos itse on sairaana ja pikkusisarus, ei vain voi lähteä päivällä hakemaan), mutta läksyt on selvitetty ja rästit kiritty seuraavana päivänä.
Meillä opettaja laittaa läksyt Wilmaan ja joku luokkakavereista tuo koululla mahdollisesti olevat kirjat.
Olisiko kuntakohtaista?
Meillä lapset 6. ja 4. luokalla ja joka vuosi olut opettajilla työpuhelimet. Juuri (vasta nyt)saatiin toisenkin open numero, kun oli puhelimensa juuri saanut (löytänyt reksin muuttolaatikoiden pohjalta, kun koulu juuri muutti eri tiloihin..)
Mihin se lapsen koulusta poisjäänti ilmoitettaisiin, jos ei open puhelimeen? Siis kun aamulla huomataan, ettei lapsi ole terve lähtemään kouluun. Wilmaa ei pienemmällä ole käytössä.
Kyllä minusta aika rankalta näytti kun tyttö alikulkusillalla raahari reppuaan ja itki. Sinusta lie hauska vitsi. Oletko kenties opettaja?