Mitä tupareihin syötäväksi?
Ajattelimme tehdä kinkkupiirakan ja jonkun kasvispiirakan. Mitäs muuta suolaista noiden lisäksi? Entä makeaa? Naposteluun on sitten perinteisiä sipsejä dippikastikkeilla ja karkkia. Kun niitä kaikkien tekee kuitenkin mieli napostella pitkin iltaa, vaikka maha olisikin täynnä.
Kommentit (8)
on vähän vaikea keksiä mitään muuta, joka olis helppo valmistaa isolle seurueelle. Uuniperunoitakaan ei oikein saa mahtumaan niin paljon kerralla uuniin...
Onks ne juustot ja suolakeksit sitten poislaskuista? Tai joku makaroonisalaatti, jollet tykkää vihreistä salaateista?
tai tee vaikka " salaattipöytä" mistä jokainen voi koota haluamansa salaatin. Erilaisia vihreitä salaatteja, kurkkuja, tomskuu, paprikaa, fetajuustoo, oliiveja, sipulia, tonnikalaa jne. jne. omiin astioihin joista tosiaan voi kasata mieleisensä salaatin. Lisäksi hyvää kastiketta.
Toi itse kasattava- salaatti idea oli muuten hyvä!
Nina Lincolnin suklaajuustokakku
Pohja
9 Digestivekeksiä
n 35 g voita
Täyte
200g tummaa suklaata
200g maustamatonta tuorejuustoa tai Philadelphia-juustoa
1,5 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
2 munaa
2 dl kuohukermaa
(100g pekaanipähkinöitä)
Koristeeksi suklaata.
- Murenna keksit tehosekoittimessa ja lisää sulatettu voi. Painele seos irtopohjaiseen kakkuvuokaan (laita pohjalle leivinpaperi).
- sulata suklaa vesihauteessa/mikrossa.
- sekoita juusto ja puolet sokerista, mausta vaniljalla.
- Erota munien keltuaiset ja lisää juuston joukkoon.Sekoita joukkoon myös hieman jo jäähtynyt suklaa.
- vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja lisää loppu sokeri. Lisää vaahto suklaamassaan. Vaahdota kerma ja lisää myös suklaamassaan. Pähkinät voi lisätä täytteen joukkoon tai laittaa kakun päälle.
- kaada seos keksipohjan päälle. PAKASTA seuraavaan päivään.
- ota pakastimesta puoltatuntia ennen tarjoilua ja koristele raastetulla suklaalla tai pähkinöillä.
Resepti on Kotilieden kaikkien aikojen suosituin/menestynein resepti.
OMA KOMMENTTINI:
Kakku pitää tarjota " jäisenä" joten älä ota sitä enempää kuin puoltatuntia ennen pakkasesta, sulaa nopeasti aika löysäksi mutta pysyy kyllä kasassa, on vaan paremman makuinen ihan kylmänä. Todella makea eli sopii hyvin jälkiruoaksi (eli yksi pala ja lisäksi kenties jotain raikasta kuten mansikoita). Itse laitoin pähkinät täytteen joukkoon mutta itse asiassa jättäisin ne ihan kokonaan pois !
Onkohan se monelle hengelle? Meitä olisi ehkä 20 tyyppiä.
Mä itse en pidä oikein mistään salaateista, joten niitä ei ehkä siksi tarjoilla (korkeintaan joku pieni perussalaatti). Ja noita dippivihanneksia on ollut viimeiset 10 vuotta kaikkien tupareissa, synttäreillä yms. joten nekin jätetään tällä kertaa väliin. Lisää ehdotuksia?
...jos ei salaattia halua. Salaatti kyllä sopisi piiraiden kanssa vaikka feta-sellainen. Juustoja jos haluaa, niin brietä, sinihomejuustoa, mustaa pekkaa (pippurijuustoa) ja paria laatua tuorejuustoja.
Sit vois olla coctail-piirakoita ja munavoita.
Myös ne kolmioleivät erilaisine täytteineen on aika hyviä tai tavallisia leipiä erilaisine päällysineen (lohileipä, kinkkuleipä, maksapasteijaleipä....)
Erilaisia pasteijoita (pakasteestakin löytyy tosi hyviä, Kotiuuni tms.)
Tässä muutamia ideoita.
En halua laittaa tarjolle 10 eri sorttia syötävää, koska puolet jää sitten syömättä. Jos salaattia ei lasketa, mikä suolainen syötävä sopii kinkku- ja kasvispiirakan lisäksi tarjolle?