Maksatteko koululaisen talvitakista 70-140 euroa??
Olen kahden alakoululaisen äiti ja olen kokeillut vuosien varrella Reimatecit, Lassiet, Lennet, Ticketit, Jontahanit, Remut.. (unohtuikohan vielä joku). Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki ovat ihan yhtä kelpoja lastenvaatteita. Vuosi vuodelta kipukynnykseni madaltuu hinnan suhteen. Miksi maksaisin 120-140 euroa yhdestä talvitakista??!! Viime talvi meni esikoisella 20 euron aletakilla (Lassie) ja kuopus kulki Reimateceissä. Ei mitään eroa.. Reimatec-takkiin tuli ekan kuukauden aikana kestotahrat jostain öljytystä keinusysteemistä. Siinä on myös yksi kulumalla tullut reikä...
Kertokaahan mitä olette valmiita maksamaan lasten talvivaatteista ja miksi. Mikä saa ihmiset ostamaan Tickettiä ja Cupcacea yli satasella per vaate??
Kommentit (40)
ja muulloinkin vapaa-aikana ulkoillessa eli käyttää sitä tosi paljon. Hänen takkinsa maksaa kyllä yli 100 e mutta eipä hajoa vetoketjut tai ompeleet, on lumistopparit ynnä muut.
Hän voikin istten mennä terapiaan tms keskustelemaan traumoistaan, kuinka hänellä ei koskaan ole ollut mitään kosteussuoja-haalaria, vaan kuriksia on puettu tarvittaessa haalarin päälle :D Haalarit, ja muut talvitamineet ovat olleet ihan tavallista Lassieta, H&M:ia jne....
Takissa minulla on hintarja n. 50e, housuissa 30e ja haalarissa n. 50e. Tuon alle olen tähän mennessä saanut ihan kelpo talvivaatteita, jotka ovat jopa kestäneet kierrätystä lapselta toiselle.
Meillä on vuosien aikana ollut myös muutama joko saatu tai käytettynä ostettu kosteussuojahaalari tai housut/ puku (mm reimatec, lassietec ja pop), enkä nyt mitään suuempaa eroa noiden ja halvempien välillä ole nähnyt. En ole keksinyt mitään syytä, miksi haalarista tai talvitamineista pitäisi maksaa tolkuttomia summia.
yli 200e. Samat vaatteet ovat sitten toimivia myös lautaillessa. Arvostan vaatteessa toimivuutta ja istuvuutta. Esim lumilukot ja hiharesorit ovat aivan ehdottomia.
Nuoremmalle ostin 8848 haalarin myö toimivuuden vuoksi. Olihan ne Cupcaket yms kivan näköisiä mutta hirveen huonon mallisia hoikalle tytölle ja niistä puuttui lumilukot yms. Hirveen kivannäköinenhaalari ei ollut mutta se on sivuseikka. Työvaatteiden pitää olla toimivat, myös lapsilla.
Minulle riittää, että takki on lämmin, mukava ja kivannäköinen, mielellään edes osittain kotimainenkin toki. Tulot ovat keskivertoa paremmat, mutta vaatteisiin ei meillä törsätä.
"Hyvä se, että sinä olet valmis laittamaan rahaa lapsen vaatteisiin. Mutta sinulla lie ei se viisikymppiä pois ruokarahasta sitten?"
Me on saatu toimeentulotukea viimeiset 6 vuotta, eli köyhiä ollaan. Silti meillä on ollut varaa laittaa kahden lapsen talvivaatteisiin rahaa 200 euroa/lapsi/vuosi. Mutta meillä ei olekaan autoa, tv-kanavat ei näy, lehtiä ei tilata, vältetään linja-autoa (liikutaan kävellen, pyörällä, rattailla), hoidetaan asioita mahdollisimman paljon sähköpostilla (puhelinlasku noin 10 euroa/kk) jne. Lisäksi lyhennetään opintolainaa toimeentulotuen perusosasta. Sanoisin, että se, onko "varaa" talvivaatteisiin on pitkälti valintatilanne.
Me tulemme toimeen ns omillamme (emme saa elämiseen tukea). Mutta silti en näe mitään järkeä laittaa yhteen vaatteeseen (tai kahteen, jos on 2- osainen puku) mitään 200e/ lapsi! Meillä tuo tekisi 1000e/vuosi! Kyllä todellakin sillä tonnilla voi tehdä jotain järkevämpää, kustantaa lapset vaikka leirille, ostaa jotain muuta ekstraatai vaikka käydä minilomalla jossakin. Niin minä valitsisin, ja luulen että lapset tekevät ihan mielellään jotain muutakin kuin katselevat sitä pukua, eivät nuo lapset ole sitä kallista pukua vaatimassa! Kyllä se halu ja uskomus puvun "paremmuuteen" syntyy ihan aikuisen päässä.
Jos ei ole varaa laittaa paljon rahaa vaatteisiin, niin sitten ei laita. Jos toiset tykkää ja voi laittaa, niin sitten niin. Eihän omassakaan lapsuudessa ollut teccejä tai muita ihmeellisyyksiä. No, minulla on varaa ostaa kalliimpaa niin ostan.
kengistä puhumattakaan. Useimmat lapset saavat esim. kesäisin halvimmat sandaalit mitkä cittarista löytyy. Sitten ne hiertävät jalkoja ja tulee rakkuloita. Sama juttu vaatteiden kanssa. Lapsille ei osteta kunnon vaatteita ja kun tulevat meille kylään, niin mä yritän epätoivoisesti kuivatella niitä ettei lasten tarvitse lähteä märillä vaatteilla kotiin. Alakouluikäiset pyytävät lainaan meiltä vaatteita, koska äiti suuttuu, jos vaatteet menevät likaisiksi.
Meidän perheessä lapset saavat olla lapsia eikä vaatekuluissa säästetä.
"Mutta silti en näe mitään järkeä laittaa yhteen vaatteeseen (tai kahteen, jos on 2- osainen puku) mitään 200e/ lapsi!"
Mä puhuin talvivaatteista. Meillä käytetään muitakin talvivaatteita kuin haalaria tai kaksiosaista pukua. Meillä käytetään myös kenkiä, hattuja, hansikkaita, villa/fleecehaalaria, aluslapasia, kypärämyssyä jne.
"luulen että lapset tekevät ihan mielellään jotain muutakin kuin katselevat sitä pukua, eivät nuo lapset ole sitä kallista pukua vaatimassa! Kyllä se halu ja uskomus puvun "paremmuuteen" syntyy ihan aikuisen päässä."
Ja itse asiassa mä uskon, että meidän lapset arvostavat puvun laatua. Me ulkoilemme paljon. Kunnon puku kestää, ei hiosta eikä kastu. Hinta ja laatu nyt vain korreloivat jotenkin. Huomaan kyllä sen niin omissa kuin lastenvaatteissa. Meillä ei vaatteet ole katselemista varten, vaan käyttöä. Ne ostetaan ominaisuuksien perusteella (mm. hengittävyys, vedenpitävyys, kestävyys, hyvät heijastimet, helppo puettavuus) ei ulkonäön.
ostaa kun anoppi ostaa mun puolesta ;DD
En ikimaailmassa ostais EDES itelleni mitään noin kallista.
Kuka nyt haluaa maksaa lasten vaatteista, nehän jää heti pieniksi?
Huhhuh. Onneksi ei oo lapsia.
Ostan yleensä takit sellaisella kasvunvaralla että menevät 2 talvea, mutta silti pidän kipurajana 50 euroa. Meillä on lasta, tyttö ja poika ja molemmille siis vaatteet hankittava. Ostan paljon alesta ja jonkun verran myös Huuto.netistä. Vaikka olemme hyvätuloisia, pidän sulana hulluutena maksaa liki 100 euroa tai enemmän yhdestä takista. Tarvitaanhan niin paljon kaikkea muutakin.
"En ikimaailmassa ostais EDES itelleni mitään noin kallista."
Mikä on kallista? Se on suhteellista. Ostin itselleni hyvät talvikengät, maksoivat 160 euroa. Nyt ne ovat olleet käytössä 8 vuotta ainoina talvikenkinä. Ovatko ne olleet kalliit vai ei?
Lapset ovat erilaisia ja perheet ovat erilaisia. Toiset liikkuvat ja ulkoilevat paljon. Vaatteilta vaaditaan käytön mukaan eri asioita. Sillä vaan nyt on eroa mennäänkö päiväkotiin/kouluun/töihin autolla vai kävellen/polkupyörällä. Mitä harrastetaan? Miten ulkoillaan ja millä ilmalla?
Mun äiti aina valitti, miten minun vaatteet kuluvat ja tulevat kalliiksi. Vertasi itseensä. Minä menin kouluun kävellen/polkupyörällä ympäri vuoden. Äitini meni henkilöautolla töihin. Minä harrastin liikuntaa, äitini ei. Minä pidin omia vaatteita koko päivän, äidilläni oli työpaikan työvaatteet. Osa lapsista ulkoilee vähän, liikkuu vähän ja vain seisoskelee pihalla. Osa taas juoksee, konttaa, laskee mäkeä, pyöräilee, pelaa pallopelejä, harrastaa monipuolisia ulkoliikuntalajeja, kulkee metsissä, ulkoilee säällä kuin säällä (myös sateella ja pakkasella) jne
just osti tokaluokkalaiselle tytölleni talvitakin 129,- . Ja tämä on siis jo toinen talvitakki. Vähän sporttisemman ostin viime talvena alesta, mutta alennettunakin se taisi maksaa jotain 60-70 euroa (en muista enää ihan tarkkaan). Meillä on aina (koko perheellä) pari talvitakkia, urheilullisempi ja sitten vähän siistimpi. Satsaan kyllä hyviin ulkovaatteisiin ja vaatteisiin yleensäkin. Itselle voin ostaa tosi kalliinkin takin, sehän menee useamman vuoden.
panostan lapsieni ulkovaatteisiin. Vedenpitävyys on ykkösjuttu. Varsinkin koululaisilla. Rankkasateessa pakko polkea kouluun (vertaa pk lapset ei ulkoile rankkasateessa). En halua että lapseni esim on talven loskakeleillä litimärkiä. En myöskään halua että alakoululaiseni tulevat kesken leikkien sisälle koska ovat läpimärkiä lumessä möyrimisestä. Mä pidän ulkoilua ja liikuntaa tärkeänä
panostan lapsieni ulkovaatteisiin. Vedenpitävyys on ykkösjuttu. Varsinkin koululaisilla. Rankkasateessa pakko polkea kouluun (vertaa pk lapset ei ulkoile rankkasateessa). En halua että lapseni esim on talven loskakeleillä litimärkiä. En myöskään halua että alakoululaiseni tulevat kesken leikkien sisälle koska ovat läpimärkiä lumessä möyrimisestä. Mä pidän ulkoilua ja liikuntaa tärkeänä
Niin toki käytän järkeä ja ostan aina aliesta seuraavaksi kaudeksi. Housut ostan laadukkaammat talveksi, takki menee pienemmälläkin vesipilariarvolla. Syksyvaatteissa panostan enemmän takin vedenpitävyyteen (syyssateet), mutta housut silloin taas heikommat esim H&M vedenpitävät riittää kun meillä koululaiset ei möyri hiekassa,(vaan siinä lumessa sitten talvella).
en edes kehtaa myöntää miten paljon meidän yhden päiväkoti-ikäisen lapsen talvivaatteisiin pistän rahaa :) Mutta mitä sitä syyllistämään niitä keillä se on mahdollista, meillä se ei ole mistään pois että ostan kalliin haalarin ja takin/housut yms. Toki voisin ostaa halvempaa jos olisi pakko mutta kun ei ole, ostan juuri sen mikä miellyttää silmää ja on ominaisuuksiltaan hyvä. Päiväkodissakin on kyllä sanottu että meidän lapsi on esimerkki siitä miten lapsella on aina käytännölliset vaatteet ja oikeanlaiset joka kelille. Joten helpottaa se itseäkin kun ei tarvitse sataa eri vaatekertaa pukea kun joku ei pidä vettä yms. Tiedän kyllä että halvemmallakin pääsisi, mutta miksi pitäisi kun ei tarvitse.
lapsia!. Itse lapsettomana taivastelin lastenvaatteiden hintoja, mutta nyt kun itsellä lapsi 2 v. niin kyllä vaan niihin uppoaa rahaa vaikka kuinka yrittää säästää. Minä en todellakaan halua ostaa lapselleni huonoja vaatteita, kun joutuu päiväkodin pihalla olemaan 2 kertaa päivässä. En osta kalleinta vaan käytännöllistä ja sellaista missä on lapsen hyvä liikkua.
Taas alkuperäinen kysymys jäi unohduksiin, kun ruvettiin haukkumaan kalliita merkkejä ja niitä jotka ostaa niitä. Tyypillistä av:tä.
En ikimaailmassa ostais EDES itelleni mitään noin kallista.
Kuka nyt haluaa maksaa lasten vaatteista, nehän jää heti pieniksi?
Huhhuh. Onneksi ei oo lapsia.
Toiminut hyvin. Samoin kaphallin ulkohousut ja kevätvaatteet.
Talvitakki maksaa muistaakseni noin 40 e. Värit ovat olleet kivoja ja hyvin kestäneet käytössä
kalliita vaatteita ostavia. Kysymys kuului että laitatko rahaa paljon lasten vaatteisiin ja miksi. Jos sulla ei ole varaa ostaa kuin yksi kympin takki lapselle, niin se on sun asias se. Se kenellä on varaa ja haluja laittaa enemmän rahaa lasten vaatteisiin ei ole yhtään sen huonompi vanhempi.