Hankalin kysymys jota sinulta on kysytty työhaastattelussa?
Olen menossa työhaastatteluun ensi maanantaina ja yritän valmistautua edessä olevaan koitokseen. Eli minkälaisia hankalia tai yllättäviä kysymyksiä on tullut vastaanne työhaastatteluissa? Kiitosta vaan avusta :)
Kommentit (32)
Oli todella vaikea keksiä esimerkkiä. Selitin jotain, kun työkaveri lupailee jotain tosi tärkeää ja sitten hän ei toimikkaan niin kuin lupasi ja ikävät seuraamukset kannan siitä kuitenkin minä, projektin aikataulu pettää jne. Sain sen projektipäällikön paikan.
edellisessä työpaikassasi, mikä muutti koko yrityksen käytäntöjä tai toiminnan suuntaa?
Ihmettelin hieman kysymystä, koska olin työskennellyt noin 5000 hengen organisaatiossa ja en ole ollut mikään johtaja tms. vaan ihan rivi työntekijä. Teki mieli sanoa, että jos olisin koko konsernin suuntaa jollain tavalla muuttanut, niin en kyllä tätä paikkaa hakisi.
Joku kysymys on esitetty ruotsiski - ja se haastattelu oli sitten siinä.
Toisella kerralla on kysytty, mitä mieltä olen jostain zxzx:stä, onnistuisiko yhteistyö vai onko kilpailua. Minä en mokomasta ollut koskaan kuullutkaan, mikä ei tietenkään estänyt vastaamasta. Taisi olla väärä vastaus...
Samassa paikassa sain myös itse esittää kysymyksen. Sekin oli varmaan väärä, talousasioita koskeva, kun haastattelijat vaikuttivat ... sanoisinko että kiusaantuneilta.
En saanut sitäkään paikkaa.
Näköjään tavoitteena on ollut saada työnhakija "jostain kiinni".
Onneksi ne nykyään on enemmänkin keskustelutyyppisiä, jossa osaava haastattelija osaa tehdä yrityksestä ja työyhteisöstä kiinnostavan.
Itse lähtisin aika nopeasti pois haastattelutilanteesta, jossa minua yrittäisi ammattitaidoton esimies/HR hiostaa.
Vastaus vielä ap:n kysymykseen: jos sinua ei valittaisi tähän paikkaan, niin mistä luulet sen johtuvan?
mielestäsi kolme suurinta *****toimintaan liityvää haastetta, ja miten niitä lähtisit purkamaan? Mene viereiseen huoneeseen ja laadi puolen tunnin esitys valitsijoille.
tehokas valuuttapolitiikka vai onko mielestäsi kyse historiallisista sosiopoliittisista tekijöistä? Vastaus piti antaa englanniksi.
ns. käytännön "kielikokeet", jolloin haastattelija on vain yhtäkkiä vaihtanut puhekieltä (huonolla aksentilla puhuen).
Työministeriöön hain ja tiedän heidän käyttävän hyvin vanhanaikaista perinteistä talouspolitiikkaa. Taisin kehua liikaa uuskeynesiläisyyttä ja dynaamisia talousmalleja, vaikka tiesin heidän linjansa. En saanut paikkaa.
- Kerro viisi huonoa puoltasi. Olin varautunut klassiseen kolmeen ja menin vähän kipsiin. En saanut paikkaa.
- Pidätkö lapsista? Onko sulle lapsia tulossa? Onko omaa "kollia" katsottuna? Oi jee, se olikin sekopäinen haastattelu. Kaksi kukkamekkotätiä hehkuttivat sitä, miten ihanaa oli kun edellinen määräaikainen oli ollut raskaana ja kaikki olivat saaneet ihastella massua. Olin niin nuori, etten edes tajunnut miten asiaton haastattelu se oli. En saanut paikkaa (ehkä siksi etten ollut raskaana??? )
- Mitä tarkoittaa [vaikea ja harvinainen alan termi]? Mikä mielestäsi on nyt ajankohtaista alalla X ? Olin onneksi opiskellut etukäteen ja katsonut huolella kohteeni kotisivut. Sain paikan.
noin multa kysyttiin kerran. Premissit olivat totta, minä OLIN ylikoulutettu ja liian hyvä. Siihen sitä sitten änkytettiin jotain, eikä se ihan putkeen mennyt.
Sinänsä ihan näppärä kysymys, mutta yllättävä. Meni siis vähän pasmat sekaisin. Taisin sönkätä jotain, että hankala kysymys, koska olen aina tullut hyvin toimeen omien esimiesteni kanssa. Sain paikan ja täällä ollaan edelleen :)
Samaisessa haastattelussa kysyttiin myös, tiedänkö mikä on firman vuosibudjetti. Ei mitään hajua, mutta heitin rohkeasti hatusta. Ei tietenkään osunut, mutta suurusluokka taisi olla riittävän lähelle.
tuon kirjoittaja