Muita, jotka käyneet yksin kaikki ultrat, neuvolat, ja lopulta synnyttäneetkin yksin?
Odotan lasta yksin. Tuskallista katsoa kun pariskunnat istuvat Kättärillä odottamassa vuoroa ultraan. Tänääkin olin ainoa yksinäinen odottaja.
Miltä on tuntunut hoitaa raskaus yksin loppuun asti?
Kommentit (54)
joku olevan mukana. Itse olin täälläpäin yksi niistä harvoista, jotka kävivät suuren osan neuvolakäynneistä, ultrat ym. miehen kanssa. Aina katselin odotushuoneissa, että moni oli liikkeellä ilmeisesti äitinsä kanssa tai yksin, enpä kyllä kysellyt, että oliko miestä kuvioissa alkuunkaan...
Eihän se varmasti sama asia ole, mutta eikö sinulla olisi mahdollista ottaa äitiä tai hyvää ystävää mukaan, niin ettei tarvitsisi olla ihan yksin uuden asian kanssa? Kun tätini odotti esikoistaan, päätti hänen miehensä häipyä kuvioista ja äitini oli sitten mukana neuvolat ja myös synnytyksessä. Ja epäilemättä äidistäni oli myös suurempi tuki ja hyöty, kuin luuseriukosta tädilleni.
synnytin yksin vaikka olin kyllä avoliitossa. Ei miestä vaan kiinnostanut enkä kyllä häntä sinne olisi halunnutkaan.
kun mies oli merillä. Hänellä taisi olla kurjempin olo, kun esikoisenkin näki vasta kuukausi syntymän jälkeen.
En kaivannut tukihenkilöä synnytyksiin, mutta muuten sain kivasti tukea ja apua vanhemmiltani ja siskolta :)
Oletteko kysyneet raskauteenne ja synnytykseen mukaan tukihenkilöä eli doulaa. Ei tarvitse odottaa/synnyttää yksin, jollei halua. Googlettakaa ja kysykää omasta neuvolastanne.
No mulla kävi melkeen samoin, mies liian lapsellinen tähän. En usko että tulee olemaan lapselle isäkään koska itse vielä sen verran lapsi :D mutta uskon että niin parempi, kuin se että tulisi kerran vuodessa lasta moikkaamaan ja sekoittaisi aina uudelleen pakan. Miten olet jaksellut? :)
mies joutui lähtemään ulkomaille töihin ja on edelleen. Kaipaa kovasti taas nähdä meitä.
Synnytyksessä oli mukana Doula ensi- ja turvakotijärjestön kautta. Otin suoraan sinne yhteyttä.
Kurja olo oli välillä yksin ollessa, mutta nyt en enää ole yksin!!!! Tosin, joskus harmittelen isän puolesta, kun ei aina näe lapsensa ensijuttuja. Ja vähän kateellisena katselen, kun pariskunnat ulkoilevat lastensa kanssa yhdessä.
Sitten kun lapsesi syntyy, älä jää yksin kotiin vaan mene mukaan srk:n ja/tai muihin äiti-lapsi kerhoihin ja tapaamisiin niin pian kuin vain jaksat,mutta tietty siten kuin itse haluat.
Muutama ystävä on, mutta heillä on lapsia, joten tässä he eivät voi paljonkaan auttaa. Kyllähän me juttelemme asioita, mutta.. yksin olen silti. En ole voinut kovin hyvin, masentaa kovasti ja olen ollut siitä johtuen työkyvytön nyt yli kuukauden :o( Lapsen isä ja hänen äitinsä odottavat tavallaan kovasti lasta, ja he ovat jo päättäneet nimenkin lapselle - ja tietysti miehen sukunimenkin. Tuntuu, että odotan lasta heille.
Miehellä on jo uusi nainenkin. Kaippa he kaikki odottavat että saavat synnäriltä viedä lapsen mukanaan.
ap
...paitsi että synnytyksessä oli mukana oma äitini (ei olisi kannattanut, olisi kannattanut ottaa doula).
Hankin lapsen tarkoituksella yksin, olin 30-vuotias enkä halunnut parisuhdetta.
Ihan hyvältä tuntui, olin vähän "uhmalla" ehkä ylpeäkin itsellisyydestäni. 
Kuinka monta kertaa doula tavataan? Maksaako jotain?
Tuntuu vaan niin pahalta. Kävin siis tänään siellä ultrassa, sain vauvasta ekat kuvatkin, mutten ole katsonut kuvia kertaakaan kun ne käteen sain. Pelkään että menetän vauvan noille ihmisille, joten tuntuu vaikealta kiintyä tuohon pikkuiseen.
ap
ap
Ainakin minua auttoi se, että kävin neuvolassa usein ja kaikki ympärillä olivat ystävällisiä.
Synnytykseen sain Doulan mukaan ja tavattiin kerran ennen synnytystä ja 3-4 krt sen jälkeen (oli mahtava tuki!)
Mutta sitten kun jäin vauvan kanssa yksin kotiin, tuki oli enemmän kuin tervetullut. Vauva oli helppo,mutta silti olin ekan 1-2 kk tosi uupunut. Jännitin kaikkea uutta, huolehdin kaikesta yksin, en ehtinyt syödä hyvin jne. JOTEN, selvitä jo etukäteen kuka/ketkä mahdollisesti voivat auttaa sinua tarpeen tullen esim. vain pyykinpesussa tms. KYSY ROHKEASTI apua/neuvoa/tietoa neuvolasta, sukulaisiltasi, ystäviltä ...vaikka hyviltä naapureilta. KUN SINÄ VOIT HYVIN, LAPSESIKIN VOI HYVIN - myös jo nyt odotusaikana!!!
LÄMPIMÄSTI ONNEA ODOTUKSEEN JA VOIMIA!
Mutta et tietenkään tee niin kuin he haluavat, sinä olet lapsen äiti ja sinä päätät. Nyt vaan päätät että keskityt itseesi ja vauvaan että teillä on hyvä olla. Tiedän että kuulostaa ärsyttävältä mutta mulla toimii. Olo paljon parempi ku valmistelee kotia ja itseään vauvaan. Päätin samalla muuttaa omaa elämää, ehkä siitä sain voimia olla "yksin". Päätin etten enään kattele mitään paskaa tai tyydy mihinkään huonoon. Miehen on ihan turha luulla että vauva saisi hänen sukunimen. :D
Kurja tilanne, mutta ymmärrä nyt, että ei ex-miehesi ja hänen uusi naisensa sinun vauvaasi vie! Äidin ja vauvan side on vahvin maailmassa ja sellainen, että siihen väliin ei tule kukaan. Sinä tulet olemaan vastasyntyneen vauvasi koko maailma ja vauvasi sinulle kaikki kaikessa. Näin sen on luontokin tarkoiuttanut ja niin menee useimmissa perheissä vaikka olisi se isäkin kuvioissa. Paljon parempi olla yksin lapsen kanssa kuin jonkun luuserimiehen. Synnytyksessä ja noissa neuvolahommissa ei rehellisesti sanottuna tee välttämättä miehellä yhtikäs mitään! Ja tämän sanon vaikka minulla on ihan kunnon mies. Synnytykset ovat naisten juttuja, ole ylpeä naiseudestasi ja tulevasta lapsestasi. Tsemppiä ja pää pystyyn!
Kuinka monta kertaa doula tavataan? Maksaako jotain?
Tuntuu vaan niin pahalta. Kävin siis tänään siellä ultrassa, sain vauvasta ekat kuvatkin, mutten ole katsonut kuvia kertaakaan kun ne käteen sain. Pelkään että menetän vauvan noille ihmisille, joten tuntuu vaikealta kiintyä tuohon pikkuiseen.
ap
ap
Helsingin ensikoti ry. OTA YHTEYS SINNE SUORAAN PUHELIMITSE ja kerro tilanteesi juuri niin kuin se on. Ihmiset ovat siellä ystävällisiä, eikä sulla tarvi olla mitään erityistä henkilökohtaista "ongelmaa" tms. että toivot Doulan mukaan synnytykseen.
Maksoi viime vuonna 42€.
Doulalla on vaitiolovelvollisuus, ei siis tuppaudu sun elämään tms. on TUKI,mutta ei ammattiauttaja.
Doulan kanssa sovitte yhdessä, tapaatteko ennen vai ette ja kuinka monta kertaa (minulle riitti 1 krt) - Doulalla on myös vara-doula automaattisesti, sun ei tarvitse siitä huolehtia!
Minulla on ainoastaan hyvät kokemukset Doulastani (mies ei päässyt mukaan synnytykseen).
KATSO niitä kuvia, nauti - olet luomassa uutta ja ihmeellistä elämää - lapsi on sinun omasi :)- ei häntä kukaan sinulta pois ota. Luota nyt itseesi, lepää, syö ja liiku hyvin. Anna itsellesi lupa nauttia raskaana olemisesta - se on ainutlaatuista aikaa elämässä.
ja lähti. Hän sanoo kyllä hoitavansa vauvaa kun se syntyy, mutta tässä raskaudessa hän ei halua olla mitenkään mukana. Synnytykseenkään ei tule, mutta tulee ehkä katsomaan vauvaa sairaalaan. Mikä sun kohtalo on ollut?
ap