Minkälainen Ilmajoki on asuinpaikkana?
Olemme harkitsemassa muuttoa etelä-Suomesta etelä-Pohjanmaalle ja mietimme, millainen Ilmajoki olisi kuusi henkisen perheen asuinpaikkana? Lapsemme harrastaa paljon eri liikuntalajeja ja yksi lapsistamme soittaa pianoa ja viulua. Asuinpaikkavaihtoehtoina olisi myös Jalasjärvi tai Seinäjoki. Osaisiko joku kertoa, mihin kannattaisi perheellisen muuttaa? Tykkäämme enemmän rauhallisesta asuinalueesta kuin ihan keskikaupunkien vilinästä, mutta peruspalvelut pitäisi olla helposti saatavilla.
Kommentit (67)
Seinäjoen läpi menee ns. Punainen linja. Liikennevaloja on muutaman kymmenen metrin välein, eikä niiden rytmitys toimi. Pieneenkin kaupunkiin saa ruuhkan kun oikein yrittää.
Ei niissä nyt tokikaan tuntikausia joudu odottamaan, mutta sen parikymmentä minuuttia helposti, missä ajassa ajaa jonnekkin ilmajoelle jos ei joudu seinäjoen keskustan läpi ajamaan.
Ideapark on torpattu
http://yle.fi/uutiset/lapuan_ideapark_kaatui/6196777
Turha Lapualaisten kehuskella sillä enää. : )
Tähkäkään eli Jarkko Suo ole asunut Teuvalaa kahteenkymmeneen vuoteen :) Harvoin varmaan edes käy.
Lauri Tähkä Elonkerjuunsa kans teki bänät niin se kauppakin lopetti. Alaspäin menöö sekin maine kuin lehemän häntä.
Teuva on ihan mieletön paikka, eksoottinen, kiihkeä ja viriili!
Nuorilla kaksi vaihtoehtoa: kirkolliset menot tai ryyppääminen. Joka helvetin paikassa Lauri Tähkä sitä Lauri Tähkä tätä ja palvelut aivan umpisurkealla tasolla. Mieheni on kotoisin Teuvalta ja luojan kiitos hänkään ei viihtynyt sielä takapajuisessa perähikiässä, joten muutimme Tampereelle. Teuvalta ei myöskään saa töitä - lähimmät työpaikat ovat Kauhajoella (30km) ja Seinäjoella (80km).
Äitini on Ylistarosta kotoisin ja yrittivät tuolla seudulla asua isän kanssa, mutta isä sanoo, ettei perheessä muita kuin äitiäni hyväksytty oikeaksi paikalliseksi. On sitä mieltä, että vaikka olen itse tuoltapäin (Ilmajoen naapurikunnasta) syntyjäni ja puolet sukujuurista lakeuksilla, niin ei minun kannata täältä etelästä sinne yrittää "kotiinpaluuta". Kun olen lähes koko ikäni etelässä asunut, en koskaan pääsisi porukoihin.
Pohjalaiset auttavat aina toisiaan.
Oletko ap pohjalainen?
Olen käynyt yhden kerran ilmajoella.... mitenkä sen nyt sanoisi... juurikaan mitään palveluita ei ollut,kaikki käy seinäjoella töissä tai kaupassa. Kylässä 2 baaria josta toisessa kävin juomassa siiderin. Olin baarissa noin 2 tuntia ja 2 tai 3 tyyppiä ihan uppo-outoa tuli kuittaamaan että "sinä et ole ilmajoelta". Olin siis miehen sukulaisissa käymässä kesäretkellä ja eksyttiin sit huurteiselle. Paikalliset yh-mutsit innostu baarissa kun tuli vierasta verta paikalle,seurueemme poikamiehillä oli vientiä :). Tuli tuon vlopun aikana käsitys että joillekin ilmajoki on todellakin maailmannapa,missään muualla ei olla asuttu. Itse en muuttaisi ikinä noin sisäsiittoiseen kylään.
Näin sekä maalla, pikkukaupungissa että suurissa keskuksissakin asuneena voin sanoa, että kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Ilmajoki on pienenä kuntana vähän kaikesta eristyksissä, mutta oman rauhan siellä varmasti saa tosi hyvin, jos sellaista arvostatte. Ihmiset eivät ole helsinkiläisittäin koppavia ja mukatärkeitä, vaan nurkkakuntaisia ja juoruilevia. Niin tai näin, aina väärinpäin.
Me muutimme Jalasjärvelle, vaikka emme ole täältä alunperin. Ihmiset ovat todella ystävällisiä. Muuton jälkeen kunnasta otettiin jopa yhteyttä ja kerrottiin missä voi tavata muita lapsiperheitä ja harrastaa. Naapureihin tutustuttiin käytännössä heti, mitä ei koskaan tapahtunut Seinäjoella jossa asuimme kymmenen vuotta. Kunnan rahatilanne olisi mainio ilman jakkin sotkua, josta lopullista päätöstä ei ole vielä tullut. Lakisääteisistä palveluista pitää senkin jälkeen huolehtia. Päivähoitoon olemme olleet täällä enemmän kuin tyytyväisiä. Tk:hon pääsee aina saman päivän aikana. En kyllä keksi muuta huonoa, kuin että Seinäjoki voisi kauppojen puolesta olla vähän lähempänä. Toivottavasti tilanne ei huonone jos liitytään Seinäjokeen. Mahdollisia liittymiskuntia on kyllä muitakin.
Minä muuttaisin ennemmin lasten kanssa kurikkaan,harrastukset siellä,tontit halpoja. Tuossa ylhäällä joku jo mainitsi niin lapsille monipuolista musiikinharrastusta ja liikuntamahdollisuuksia. Jos ilmajoella asuu,niin pitää kuljettaa seinäjoella.
On ihan höpöhöpöä, että muualta muuttanut ei voisi sopeutua Etelä-Pohjanmaalle. On totta, että pohjalaiset voivat aluksi hiukan "ujostella" ja tarkkailla, millainen tulokas oikein on, mutta suurimmaksi osaksi pohjalaiset ovat vieraanvaraista, avuliasta ja seurallistakin väkeä. Parhaiten pärjää ja sopeutuu, kun ei jää odottamaan muiden lähestymistä vaan ottaa itse reippaasti kontaktia.
Alkuperäiseen kysymykseen, itse suosittelisin Seinäjokea, jo ihan lasten harrastusten helpomman saatavuuden vuoksi. toki pienimissäkin kunnissa tarjontaa on.
muuttaisi sinne mistään hinnasta.
Ilmajoella vierailulla ja lähdimme koiraa ulkoiluttamaan. Kävelimme siinä keskustassa ja huomasimme, kun pankin siivooja luki pankinjohtajan pöydällä ollutta paperia. Toisessa kädessä moppi ja toisessa paperi. Ei tajunnut, että kaikki näkyy.
Tästä on jo aikaa eli tapahtui 1993 syksyllä.
Jäipähän sekin eukko nyt kiinni! :)
On kuulemma niin omintakeista seutua.
Ilmajoelta ainakin on lyhyt käydä Seinäjoella harrastuksissakin.
On kuulemma niin omintakeista seutua.
Ilmajoella en ole aikoihin käynyt, mutta pieni paikkahan se on. Lisäksi uhkana on liittyminen Seinäjokeen, joka karsii palveluja tehokkaasti. :(
Jalasjärvelle muuttaisin noista vaihtoehdoista (tosin sama Seinäjoki-uhka sielläkin häämöttää). Mutta minä tykkään Jalasjärvestä. :)
kateellisia, juoruilevia ja niin ylpeitä ilmajokisuudestaan. Pienellä paikkakunnalla tiedetään ihmisten asiat paremmin kuin ko ihmiset itse. Seinäjoelle muuttaisin.
Niiden Aikuiskoulutuskeskuksen valtionapujen takia?
niin ei tarvitse Seinäjoelle reissata harrastuksiin. Täältä löytyy niin liikunta- kuin musiikkiharrastuksetkin ihan paikan päältä.
t. kurikkalainen
P.S. Se on totta ettei täältä tuttavia aikuiset saa, eräskin tässä jäi kunnan hommista eläkkeelle 40 v jälkeen, ja totesi, että ainuttakaa ystävää hän ei ollut täällä asuessaan saanut. Minä olen asunut Etelä-Pohjanmaalla nyt 15 vuotta, eikä muita tuttuja ole kuin työkaverit, eikä niihinkään pidetä yhteyttä vapaa-ajalla.
Ihmiset ovat kateellisia, juoruilevia ja niin ylpeitä ilmajokisuudestaan.
Kaikkea sitä kuuleekin...
Seinäjoen läpi menee ns. Punainen linja. Liikennevaloja on muutaman kymmenen metrin välein, eikä niiden rytmitys toimi. Pieneenkin kaupunkiin saa ruuhkan kun oikein yrittää.