Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko epiduraalin laitto?

Vierailija
14.09.2011 |

Olen menossa jalkaleikkaukseen, joka tehdään epiduraalipuudutuksessa. Pelkään kuollakseni tuota selkään pistämistä, koska minulle on tehty todella kivulias epäonnistunut selkäydinpunktio aiemmin.

Miten on, sattuuko tuo epiduraalin laitto, puudutetaanko selän iho, saako rauhoittavaa etukäteen?

Jos joku ammattilainen sattuu myös paikalle, olisi kiva kuulla hänenkin mielipide. Mutta asian kokeneet, teiltä toivon kommentteja, kiitos etukäteen. :)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettu epiduraali ja/tai spinaali yhteensä 5 kertaa. (Lisäksi veripaikka, eli pistos samaan kohtaan 4 kertaa)

Se varsinainen laittaminen ei satu. Mutta tuntuu musta todella iljettävältä.

Epiduraali tulee eri "kohtaan" kuin esim. selkäydinpunktio tehdään. Se siis tulee epiduraalitilaan, joka on ennen kovakalvoa oleva tila. Eli epiduraalissa ei kovakalvon läpi mennä, spinaalissa puolestaan kyllä.

Tsemppiä! Mä pelkään noita ihan hirveästi, mutta kerroin aina sitten sairaanhoitajille jne etukäteen ja pyysin jotakuta pitämään musta kiinni :), se auttoi.

Vierailija
22/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihmeessä juttelemassa etukäteen anestesialääkärin kanssa tuosta! Minä kävin ennen kahta viimeisintä kertaa - eli lääkäri tiesi valmiiksi, että tulee ns pelkopotilas :) ja osasi ottaa sen huomioon. Helpotti tilannetta suuresti.

Mulla kolme viimeistä epiduraalia/spinaalia sektion yhteydessä ja eka niistä meni kanssa pieleen, eli sen jäljiltä pelkäsin hullun lailla sektiota. Puhuminen auttoi ja se, että tiesin lääkärin tietävän, kuinka paljon pelkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruhjottu jättikokoista parsinneulaa selkärankaan. Eli sattui. Ja pahiten sattui jos vahingossa vähääkään liikahdin. yök. Mutta nämä on yksilöllisiä, eli sua ei välttämättä satu :)

Vierailija
24/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein muista kovin tarkasti, mutta ekalla kerralla taisi sattua vähän, kun muistan sen epäystävällisen ukon, joka tökki ja sorkki rankaani ja kun säikähdin kipua, niin vittuili vaan, että synnytys varmaan sattuu enemmän kuin tämä. No, puuduttikin niin hyvin sitten etten tuntenu mitään supistuksia koko synnytyksen ajan. Tunto oli ihan poissa ja vähän hankala ponnistaa sen takia.

Toisessa synnytyksessä oli älyn ystävällinen nuori nainen, joka puudutti ja selosti kaiken vaihe vaiheelta. Sitä en sanoisi edes, että sattui. Tuntui vaan jotenkin ikävältä jossain kohtaa ja supistuksien ollessa käynnissä piti huilata välissä. Ekalla kertaa ei mitään huilailtu ees.

Vierailija
25/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyneleet nousevat silmiin, kun luen ventovieraiden ihmisten tsemppauksia! :)

Onneksi rohkaisin mieleni ja kirjoitin tänne. Vähän pelkäsin, että saan jotain tökeröjä kommentteja, kun täällä sellaisiakin joku joskus saa.

Ihania viestejä, joista saan paljon tukea ja uskoa siihen, että kaikki menee hyvin. Itselläni on korkea kipukynnys, enkä yleensä pelkää mitään toimenpiteitä. Kolme synnytystäkin mennyt luomuna, vaikka kaikki lapset ovat olleet lähemmäs viisikiloisia.

Tästäkin asiasta puhuminen vaikka näin virtuaalisesti helpottaa tilannetta huomattavasti. Kiitos kaikille vastanneille! :)

Vierailija
26/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei sattunut. synnytyksessä siis laitettiin. pelkään piikkejä ihan hirveästi joten jännitin sitä etukäteen. mulla onneks puudutettiin selkä ensin, enkä tuntenut sitten muuta kuin puudutuspiikin. mies kertoi myöhemmin että epiduraalin laitto kuulema näytti tosi kamalalta ja verta tuli.. no ei kannata ajatella sitä.

Vierailija
27/27 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattunut. Synnytys kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän