Pitäisikö hylätä hyvä nimisuunnitelma, koska nimi tuntuu olevan nousussa?
Eli olen jo kauan sitten suunnitellut antavani lapselleni tietyn nimen, jos tulee tyttö. Aiemmin nimi on ollut hyvin harvinainen, enpä ole juuri kellään kuullut. Nyt, kun tyttö on tulossa, olen ollut haistavinani, että kyseinen nimi on selvästi nousussa.
Meillä on hyvin yleinen sukunimi, joten haluaisin tytölle hieman harvinaisemman etunimen. Lisäksi sukunimi on äänteellisesti hankala; monet nimet kuulostavat sen kanssa pöljiltä. Tämä kyseinen ei.
Haluaisin lapselle ajattoman nimen, ei siis sellaista "toi on niin 2010-lukua". Lisäksi olen itse opettajana huomannut, kuinka tietyssä ikäluokassa tosi yleinen nimi tekee lapsen "persoonattomaksi". En esim. pysty itse muistamaan, kuka on kukin niistä 10 Oonasta tai Joelista, joita opetan.
Pitäisiköhän hylätä tuo "suosikkinimi" ja koettaa valita jokin muu? Onko sinulle käynyt niin, että luulit valitsevasi harvinaisen nimen, ja yhtäkkiä se onkin tosi suosittu? Harmittaako? Ei siis ollenkaan pahalla, haluaisin vaan kuulla kokemuksia?
Kommentit (30)
Nykyään suosituimmat nimetkään ei oo samalla tavalla yleisiä kuin mikat ja minnat mun lapsuudessa. Mulla oli teinistä asti suunnitelmissa antaa tietty nimi omalle tytölle, jos joskus tytön saan. Ko. nimi oli vielä pari kymmentä vuotta sit harvinainen, mutta kun tyttöni sitten syntyi, se olikin yksi suosituimmista tytön nimistä. On meistä molemmista kaunis ja meidän tytölle sopiva nimi ja sopii myös hyvin meidän sukunimeen.
T.Ainon äiti
Sen oli siis tarkoitus mennä näin:
Mutta nyt yleisyyden takia poissuljettu; yleisen sukunimen kanssa se olisi aika huono yhdistelmä. Kaunis nimi kuitenkin!
ap
Osuiko?
Ja Eevi on myös kaunis!
ap
että lapset ei koulusssa ole yhtään ketään opettajien silmissä, jos niillä ei ole omituinen nimi, ja että opettajat eivät näe tässä mitään väärää.
että lapset ei koulusssa ole yhtään ketään opettajien silmissä, jos niillä ei ole omituinen nimi, ja että opettajat eivät näe tässä mitään väärää.
Viestisi meni perille, eikä ketään kiinnosta.
t. ei-ap
et nimi on Ava/Aava! ;)
Ne on molemmat jo aika yleisiä, en sanoisi, että nousussa enää. Mutta hauskaa, kun ihmiset yrittävät arvata :)
ap
Lapset, joilla on tavallinen nimi ei saa koulussa tasa-arvoista kohtelua.
Missä on tasa-arvovaltuuutettu?
Viestisi meni perille, eikä ketään kiinnosta.t. ei-ap
löytyy jonkin verran vähän joka ikäluokasta eli nimen perusteella on vaikea sanoa, onko sen niminen ihminen pikkulapsi, teini, kolmekymppinen, keski-ikäinen vai vanhempikin. Itselläni ja siskollani on myös tällainen perusnimi, joka ei ole ollut hullun suosittu koskaan mutta ei mikään outo nimi ikinä.
Mutta ap:n ongelmaan voisi sanoisin samaten kuin joku muukin aiemmin, että tuskin mistään nimestä tulee enää sellaista, että luokalla on puolet sen nimisiä. Eli jos vaan tykkäät nimestä, niin anna se lapsellesi.
Opettajana jää kyllä helpommin mieleen, jos jonkun teinin nimi on vaikka Anne tai Heikki, sillä sen nimisiä teinejä ei ole niin paljon kuin Joeleita tai Jennoja. Mutta olisin silti laittanut nuorimman lapseni nimeksi Joel, jos hän olisi ollut poika.
Alisa, Linnea, Vivian tai Stella?
Osuiko?