Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö hylätä hyvä nimisuunnitelma, koska nimi tuntuu olevan nousussa?

Vierailija
13.09.2011 |

Eli olen jo kauan sitten suunnitellut antavani lapselleni tietyn nimen, jos tulee tyttö. Aiemmin nimi on ollut hyvin harvinainen, enpä ole juuri kellään kuullut. Nyt, kun tyttö on tulossa, olen ollut haistavinani, että kyseinen nimi on selvästi nousussa.

Meillä on hyvin yleinen sukunimi, joten haluaisin tytölle hieman harvinaisemman etunimen. Lisäksi sukunimi on äänteellisesti hankala; monet nimet kuulostavat sen kanssa pöljiltä. Tämä kyseinen ei.

Haluaisin lapselle ajattoman nimen, ei siis sellaista "toi on niin 2010-lukua". Lisäksi olen itse opettajana huomannut, kuinka tietyssä ikäluokassa tosi yleinen nimi tekee lapsen "persoonattomaksi". En esim. pysty itse muistamaan, kuka on kukin niistä 10 Oonasta tai Joelista, joita opetan.

Pitäisiköhän hylätä tuo "suosikkinimi" ja koettaa valita jokin muu? Onko sinulle käynyt niin, että luulit valitsevasi harvinaisen nimen, ja yhtäkkiä se onkin tosi suosittu? Harmittaako? Ei siis ollenkaan pahalla, haluaisin vaan kuulla kokemuksia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, se on Venla. Ei uskoisi enää kukaan, että oli harvinainen.

Tykkään nimestäni kyllä edelleenkin, mutta vähän tylsää on, kun tuli niin suosituksi. Vaikka eihän se oikeasti mihinkään vaikuta.

Vierailija
2/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidät sitä minään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkka tai Raili vois olla aika hyvä.

Vaikka suunnittelemani nimi on vanha, niin nämä eivät nappaa. Näissä on juuri se ongelma, että leimautuvat vahvasti tiettyyn ikäluokkaan, mitä en toivo.

Ja suunnittelemani nimi ei siis ole mikään väkisin väännetty wannabe-erikoinen nimi, vaan vanha nimi, jonka jokainen tietää, mutta joka on aika harvinainen eikä ole leimautunut mihinkään tiettyyn ikäluokkaan.

ap

Vierailija
4/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis vaihtaa alaa jos et pysty näkemään lapsia nimien takaa

Täytynee vaihtaa alaa, vaikka olen kyllä tosi pidetty ope.

Ongelma ei siis ole siinä, että en näkisi lapsia nimien takaa; tunnen heidät kyllä persoonina, mutta en pysty yhdistämään nimiä heihin, koska samannimisiä on niin paljon. En siis muista, onko tämä Oona S., Oona L. vai Oona M.

ap

Vierailija
5/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, mikä tuo nimi on...

Kun mulla on tämä hysteerinen pelko, että sitten muutkin nappaa maailman kivoimman nimen :D

ap

Vierailija
6/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me annettiin esikoiselle nimi, jonka en tajunnut olevan suht yleinen/nousussa. Nyt saman nimisiä löytyy tuttavapiiristä muutama ja nimi on hieman kasvattanut suosiotaan parina viime vuonna. Harmittaa tuo yleisyys, vaikka nimi tytöllemme kyllä sopii. Mutta hänellä on 3 etunimeä, joista kolmas on suht harvinainen, voi ottaa vaikka sen käyttöön jos häntä lukuisat kaimat alkavat ärsyttämään.

Vierailija
7/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo suuttu kun ope ei välttämättä muistakkaan, että heidän kullannuppunsa on just se THE oona...

Vierailija
8/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle melko harvinainen, mutta perinteinen suomalainen nimi mietittynä 11 vuoden ajan, ennenkuin sitten tyttö vihdoin syntyi.

Kyllä nimi oli jo kasvanut niin kiinni kaikkiin ajatuksiini ja itse lapseen raskausaikana, että annoin sen silti, vaikka nimi on nykyään jo "ei-niin-erikoinen". Ristiäisissä pappi vielä sanoi, että "olettepa hienon nimen löytäneet, ei varmaan tule montaa kaimaa vastaan" ja tuo kommentti sitten vähän nauratti, kun naapurissa olevan koulun pihalla tunnutaan huudeltavan montaakin kaimaa leikkeihin mukaan! :)

Minusta nimen trendikkyys ei sinällään ole tärkeää, vaan se, että nimi sopii lapselle. Toisaalta en halunnut lapsesta oman aikakauteni Katjaa tai Anttia, joita siis meidänkin luokalla oli parhaimmillaan 5 molempia.

Vierailija
9/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidät sitä minään.

Mun oppilaat kyllä vihaa mua ja vanhemmat samaten.

Mut hei, tämähän oli loistava tapa saada ketjuun keskustelijoita. Kerrot vaan, että olet ope, ja a vot, keskustelu käy kuumana kun opevihaajat innostuu!

ap

Vierailija
10/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opettaja ei näe lapsia persoonattomina

Ongelma ei siis ole siinä, että en näkisi lapsia nimien takaa; tunnen heidät kyllä persoonina, mutta en pysty yhdistämään nimiä heihin, koska samannimisiä on niin paljon. En siis muista, onko tämä Oona S., Oona L. vai Oona M.

ap

Vierailija
11/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, se on Venla. Ei uskoisi enää kukaan, että oli harvinainen.

Tykkään nimestäni kyllä edelleenkin, mutta vähän tylsää on, kun tuli niin suosituksi. Vaikka eihän se oikeasti mihinkään vaikuta.

ap

Vierailija
12/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tyttäreni nimi on kyllä ollut pitkään kestosuosikki. Toisaalta se on perinteinen suomalainen ja kansainvälinen nimi, joka löytyi myös suvusta. Pojalleni annoin nimen, jonka tiedän nyt olevan nousussa, mutta en valinnut nimeä siksi, vaan koska se on mieheni toinen nimi. Ja siis yhdessä nimet päätimme :)

Vierailija
13/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle melko harvinainen, mutta perinteinen suomalainen nimi mietittynä 11 vuoden ajan, ennenkuin sitten tyttö vihdoin syntyi.

että meilläkin tytöllä on toisena nimenä niin erikoinen nimi, että se on Suomessa annettu alle 5 tytölle. Yksi heistä on tytön isomummu. Niin mekin ajateltiin, että ottakoot sitten sen nimen käyttöön, jos alkaa kaimoja tulla vastaan joka oksalla.

Vierailija
14/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opettaja ei näe lapsia persoonattomina

ap

Ja sä olet todellinen selvännäkijä, kun pystyt täysin ihmistä tuntematta leimaamaan huonoksi ammatissaan. Ikävä ajatella kuinka huonoja muut opet sitten on, kun olen yksi kouluni pidetyimmistä opeista, ja itse myös pidän opettamisesta ja oppilaista tosi paljon.

En muuten missään sanonut, että näen oppilaat persoonattomina.

ap

Vierailija
15/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän vanhemmilleen että nämä muksut ovat persoonattomia etkä pysty erottmaan heitä toisistaan?

Vieläkö ne tykkäs susta sen jälkeen?

pidät sitä minään.

Mun oppilaat kyllä vihaa mua ja vanhemmat samaten.

Mut hei, tämähän oli loistava tapa saada ketjuun keskustelijoita. Kerrot vaan, että olet ope, ja a vot, keskustelu käy kuumana kun opevihaajat innostuu!

ap

Vierailija
16/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten missään sanonut, että näen oppilaat persoonattomina.

ap

"tosi yleinen nimi tekee lapsen "persoonattomaksi". En esim. pysty itse muistamaan, kuka on kukin niistä 10 Oonasta tai Joelista, joita opetan."

Tosi paljon pidätkin joo oppilaista joita et edes muista.

Vierailija
17/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suosituimmat nimetkään ei oo samalla tavalla yleisiä kuin mikat ja minnat mun lapsuudessa. Mulla oli teinistä asti suunnitelmissa antaa tietty nimi omalle tytölle, jos joskus tytön saan. Ko. nimi oli vielä pari kymmentä vuotta sit harvinainen, mutta kun tyttöni sitten syntyi, se olikin yksi suosituimmista tytön nimistä. On meistä molemmista kaunis ja meidän tytölle sopiva nimi ja sopii myös hyvin meidän sukunimeen.

T.Ainon äiti

Vierailija
18/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla kokemuksianne! Ei siis kuulosta ihan kauhealta ajatukselta, vaikka nimi tulisikin suosituksi.

Opettajakeskustelua en enää aio jatkaa, koska se ei ole tämän ketjun aihe. Jostain syystä tietylle porukalle sana "ope" näyttää olevan sellainen punainen vaate, että opettajaa pitää haukkua aina ja kaikesta.

Pyydän siis: unohtakaa, että olen opettaja, ja vastatkaa kysymykseeni. En halua olla sylkykuppina kaikille karmeille kokemuksillenne opettajista.

ap

Vierailija
19/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että missään ihmissuhdeammatissa ei saa ihmisiä nähdä persoonattomina.

Vierailija
20/30 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suosituimmat nimetkään ei oo samalla tavalla yleisiä kuin mikat ja minnat mun lapsuudessa. Mulla oli teinistä asti suunnitelmissa antaa tietty nimi omalle tytölle, jos joskus tytön saan. Ko. nimi oli vielä pari kymmentä vuotta sit harvinainen, mutta kun tyttöni sitten syntyi, se olikin yksi suosituimmista tytön nimistä. On meistä molemmista kaunis ja meidän tytölle sopiva nimi ja sopii myös hyvin meidän sukunimeen.

Mutta nyt yleisyyden takia poissuljettu; yleisen sukunimen kanssa se olisi aika huono yhdistelmä. Kaunis nimi kuitenkin!

ap

T.Ainon äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä