Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tunnilla ei osaa tai ymmärrä jotain yksittäistä juttua

Vierailija
13.09.2011 |

niin kuinka yleistä on, ettei opettaja neuvo vaan saa tukiopetusta tai erityisopettajan apua?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tunnollinen tyttö kokee sen rangaistuksena. Ja niin koen minäkin.

Sinä tietenkin vahvistat tytön ajatusta että tuo on rankaisu?

Lapset yleensä haluavat erityisopelle. Siellä on kivaa. Monen eo:n luona saa vielä jotain bonusta. Pienet tarroja ja isot kahvia.

Oma lapseni ja minä olemme iloisia jos joskus pääsee erityisopen luo. Poikamme on erittäin taitava, mutta arka. Ei siis juurikaan puhu tunnilla isossa, mölyävässä ryhmässä. Erityisopen luona taas juttelee kovastikin. Eipä sinne erityisopelle kovin usein pääse.

Vierailija
22/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua fiksun lapsen leimaantuvan tyhmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. nyt ekaluokalla sujuvasti lukevat menevät välillä erityisopettajan luo tekemään haastavampia juttuja, kun luokassa muut opettelevat vasta kirjaimia.

Vierailija
24/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no enpä ole lapsen kanssa puhunut.

Jos lapseni on kertonut olleensa erityisopettajalla, niin olen heti puhunut lapsen kanssa innostuneesti. "Kivaa että sinäkin pääsit erityisopelle! Oliko se uusi erityisopettaja mukava? Mitä teitte? Kuulostaapa mielenkiintoiselta tehtävältä. Jne."

Äänensävylläni annan ymmärtää että pidän erityisopetusta hyvänä asiana. Tämä tosin on ollut helppoa, koska lapsella on jo viime vuodesta hyvät kokemukset edellisestä erityisopesta, jonka tosin näki vain pari kertaa, mutta aina oli mukavaa (kaikki tekivät esim. jonkun puheenymmärtämisen testin).

Vierailija
25/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kielsin jo kerran selkeästi laittamasta lasta tässä tilanteessa sinne.

Ope on laiska, ylikäveli ja tasan en teeskentele lapselleni, että asia meni nyt oikein.

Vierailija
26/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erityisopettaja mukana muutaman tunnin viikossa jokaisessa luokassa. Seuraa kaikkia oppilaita ja antaa tarvittaessa tukea.

Minusta todella hyvä systeemi. Tukea oppimiseen saavat kaikki, eivätkä pelkästään pahimmista ongelmista kärsivät.

Vierailija
27/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kielsin jo kerran selkeästi laittamasta lasta tässä tilanteessa sinne.

Kai kiellät myös terveystarkastuksessa käymisen ja hammastarkastuksessa käymisen? Ja luonnollisesti laastarin laiton ja hampaiden oionnankin.

Vierailija
28/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka koko muu koulu marssi kiltisti sen voikkasaliin ottamaan.

Hammastarkastukseen emme päässeet, emmekä oiontaan. Menin sitten yksityiselle.

Laastareita ei meidän koulun terkka laita. Täällä on ohje, että pitää mennä terveyskeskukseen. No, käytännössä olen hakenut lapsen ja vienyt yksityiselle lääkäriasemalle itse.

Vierailija
29/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, joo, joo, ja lässytilää. Tulihan se kirkasotsasaarnaajakin tänne.

Erikoisopetus on hemmetin kallista. Mieti itse, mikä on siinä oppilasmäärä per opettaja.

Joten sitä EI todellakaan ole tarjolla kepein perustein. Oikeasti tarvitsevatkaan eivät sitä SAA.

Vierailija
30/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos se niin kallista on, miksi helvetissä hassata sitä vääriin lapsiin!

Vierailija
31/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos se niin kallista on, miksi helvetissä hassata sitä vääriin lapsiin!

Esimerkiksi valtio korvaa erityisopetuksessa olevan lapsen kustannuksia 1,5 x tavallisen oppilaan kustannuksiin verrattuna, mikä ei tosin läheskään kata yksilöllisen erityisopetuksen kustannuksia.

Kyllä tämän luulisi kaltaisellesi paukapäällekin olevan selvää: jos opettaja opettaa yksilöllisesti yhtä lasta, se on kalliimpaa per tunti kuin jos hän opettaa kahtakymmentä.

SINUN näkökulmastasi erityisopetus on rangaistus. Meidän muiden näkökulmasta se ei sitä ole.

Sitä paitsi, sinulla on jännä ristiriita. Itse sanot, että lapsesi luokassa on levotonta ja vaikeaa keskittyä. Jos lapsesi syystä tai toisesta (en ota kantaa missä määrin tai mistä johtuen, koska siitä on vain sinun subjektiivisesti värittynyt kantasi) ei pysy hetkellisesti opetuksen mukana, on aivan järkevää, ettei yhtä oppilasta luokassa aleta kohdennetusti opastaa, vaan sen hoitaa laaja-alainen erityisopettaja.

Sinusta se oli stigmatisoivaa, mutta mietipä, miten stigmatisoivaa se olisi ollut, jos opettaja olisi erikseen juuri sinun lapsellesi alkanut vääntää rautalangasta asiaa, jonka muut luokassa (jopa ne mölyävät pojat) jo ymmärtävät!

Lisäksi sinun on hyvä tiedostaa, että laaja-alaiselle erityisopettajalle lähetetään jatkuvasti luokasta lapsia tukiopetukseen. Sinne ei mennä pysyvästi, vaan tunniksi tai pariksi, enimmäkseen. Joku voi tarvita tukea pidempään, mutta tavallisesti tuo on nimenomaan tapa järjestää tukiopetus.

Maailma muuttuu siis, "Eskoseni". Erityisopetus ei ole "tarkkis", vaan juurikin yksilöllistä erityistukea, joka lapsesi kohdalla toteutui lyhyenä tukiopetuksena.

Vierailija
32/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään sen kummempaa opetusta kuin se normaali.

Lapseni on jo saanut muun luokan kiinni, kun on nyt toipunut flunssasta (ja oppinut sen murteen). Opettajan ei sitä hänelle tarvinnut luokassa opettaa, kertasin itse sen hänen kanssaan kahtena iltapäivänä. JA hän on nyt saanut jo kahdesti kympin matikan kokeista sen jälkeen ko. aiheesta.

Koko erityisope-episodi oli käsittämätön ylireagointi/arviointi-virhe opettajalta. Ja näemmä sitten kalliskin.

Vierailija
33/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään sen kummempaa opetusta kuin se normaali. Lapseni on jo saanut muun luokan kiinni, kun on nyt toipunut flunssasta (ja oppinut sen murteen). Opettajan ei sitä hänelle tarvinnut luokassa opettaa, kertasin itse sen hänen kanssaan kahtena iltapäivänä. JA hän on nyt saanut jo kahdesti kympin matikan kokeista sen jälkeen ko. aiheesta. Koko erityisope-episodi oli käsittämätön ylireagointi/arviointi-virhe opettajalta. Ja näemmä sitten kalliskin.

NYT lapsesi on saanut muun luokan kiinni, ja SINÄ olet sen JÄLKEEN antanut lapsellesi tukiopetusta.

Mistä ihmeestä opettajan olisi voinut olettaa tietävän, että ahaa, tässä onkin lapsi, jonka äiti karttaa tukiopetusta (siitähän siinä on kyse, ei mistään ERITYISopetuksesta) ja haluaa vaikka itse sitten antaa sen tukiopetuksen...

Joka tapauksessa se tukitoimi oli hetkellinen ja tarkoitettu tukiopetukseksi - sinä vain et "tykkää" tukiopetuksesta, kun sitä kutsutaa erityisopetukseksi.

Vierailija
34/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi selvinnyt opelle suit sait, kun olisi uskonut meitä, kun sanoimme, että lapsi ei tarvitse sitä erityisopetusta.

Vierailija
35/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukiopetusta antanut, vaan ENNEN niitä erityisopen tunteja ja niitä kahta koetta, joista lapsi sai kympin.

SEN JÄLKEEN ope vaan nyt jääräpäisesti pitää kiinni kannastaan, että lapsi menee sinne, koska hän on niin käskenyt joskus kolme viikkoa sitten.

Ja nyt ei MILLÄÄÄN voi myöntää olleensa väärässä.

Vierailija
36/44 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukiopetusta antanut, vaan ENNEN niitä erityisopen tunteja ja niitä kahta koetta, joista lapsi sai kympin. SEN JÄLKEEN ope vaan nyt jääräpäisesti pitää kiinni kannastaan, että lapsi menee sinne, koska hän on niin käskenyt joskus kolme viikkoa sitten. Ja nyt ei MILLÄÄÄN voi myöntää olleensa väärässä.

Tuossakin puhut itsesi kanssa ristiin. Sanot, että ennen erityisopettajan tunteja annoit tukiopetusta. Sitten sanot, ettei niitä ole vielä pidettykään. Kumpi se nyt on?

Ja kyllä sinne erityisopetukseen mennään saman tien, ei viikkojen päästä.

Teillä on mitä ilmeisimmin pahoja keskusteluyhteyden ongelmia opettajan kanssa. Ja kun sinun inttämistäsi tässä on lukenut, niin pakko sanoa, ettei opettajaa ainakaan yksin voi niistä syyttää...

Vierailija
37/44 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mukaan koulussa lapsen VIIME VUODEN opettaja olisi pannut vaatimuksen matematiikan erityisopetuksesta todistukseen ja uusi ope näki sen Wilmasta ja pani lapsen vastoin tahtoa erityisopettajalle.

kamalia roistoja ne erityisopettajat...

Vierailija
39/44 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kysyvät minulta ja ei ole vielä tukiopetusta tarvittu.

Vierailija
40/44 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos juttu ei uppoa tunnilla opettamalla lapsen kaaliin ollenkaan - silloin tukiopetus tai erityisopetus lienee paikallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi