Onko yleistäkin että mokkapaloja kutsutaan suklaapiirakaksi?
Anoppi sanoi tuovansa lapseni synttäreille suklaapiirakkaa. Oletin että kyse on jostain leivonnaisesta, jossa kuorrute on tehty suklaasta. Toikin tavallisia mokkapaloja.
Kommentit (52)
No mutta onhan myös omenapiirakka ja mustikkapiirakka, jotka ovat pellille tehtyjä "lättänöitä" leivonnaisia, joissa täyte on päällä. Mielestäni piirakka voi olla sellainen, mutta "piiras" taas ennemminkin on tuollainen täytetty uunipaistos.
Eli mä teen mokkapaloihin päällisen tummasta suklaasta, jolloin voisi kutsua suklaapiirakaksi.
Ihan samaa leivonnaista voin kutsua mokkapaloiksi, suklaapiirakaksi tai suklaaneliöiksi.
Joskus teen suklaapiirakkaa jossa ei ole kahvia. Tuota en kutsu mokkapaloiksi. Muuten ainesosat melko samoja kuin mokkapaloissakin.
Mun tuttu kutsuu, mokkapaloja mustiksi pojiksi. En osaa selittää miksi. Perheessä on kolme poikaa...
kutsutaan "Rakkauden makupalaksi". En tiedä miksi. :)
Näin kutsuttiin ainakin 80-luvulla nuorten kesken:)
siinä oli nimenä Rakkauden munkki
on vaalea pohja ja kuorrutuksessa ei ole kahvia
on vaalea pohja ja kuorrutuksessa ei ole kahvia
on vaalea pohja ja kuorrutuksessa käytetään kahvia!
Niistä tulee mieleen paljon muistoja
-78 opin vihdoin viimein tekemään luistimilla piruetin, sen jälkeen tehtiin äidin ja kavereiden kanssa tietysti mokkaruutuja.
-82 harjoiteltiin suutelemista jonkun kirjan ohjeiden mukaan ja välillä syötiin itsetehtyjä mokkaruutuja.
-87 ensimmäinen rakastelukerta, olin leiponut mokkaruutuja mutta en pystynyt jännitykseltäni syömään itse ollenkaan:)(terveisiä vain Mikalle, sinusta tuli varmasti hieno mies)
yleisiä nimityksiä monetkin näistä. Mokkapalojen, -ruutujen ja suklaapiirakan nimellä olen näitä syönytkin.
Luulin muuten, että se vaalea versio on Tuulomaan torttu tai piirakka tai what ever, mutta muistan, kun mummon reseptikirjaa luin lapsena ja luin sen nimen sieltä "Tuulomaan" ja ajattelin heti, että se on jostain tuulisesta maasta peräisin :D Korjaantuipa sekin luulo heti jo 20 vuotta myöhemmin!
Tohtorinnan tortuksi meillä on sanottu
Häh, eikö se mokka -liite ilmiselvästi viittaa useimpien reseptien sisältämään kahviin!
Meillä on aina sanottu just suklaapiirakaksi, en edes osaisi sanoa niitä miksikään mokkapaloiksi. Äitin resepti on jostain 70-luvulta. Ite oon tuunannnut sen niin, etten laita ollenkaan kahvia, vaan enemmän kaakaojauhetta vain eli nyt mokkapalat-nimitys vasta kuulostaisikin väärältä! :-)
En ole kuullut että kutsuttaisiin suklaapiirakaksi. Itse sanon mokkapaloiksi ja pahin mitä olen kuullut on se, kun porilaiset (mahd. myös muut satakuntalaiset) sanovat kyseistä leivonnaista poikavauvaksi. What?
Olen aina kutsunut ko. leivonnaista Måna-Liisan kakuksi. Lieneekö nimi Pohjois-Satakunnasta vai Pirkanmaalta, en tiedä.
Jos niihin ei tule kahvia, ei niitä pidä mokkapaloiksi sanoa.
Jon kikkkelissä ei ole kahvia, voiko sitä sanoa mokkakikkkeliksi?
vaan aina sellaisiin kulmikkaisiin uunivuokiin.