Tänään lapsen hoitopaikassa nähtyä..
Isä oli tuonut lapsen hoitoon. Lapsi kovin itkuinen ja hoitaja ottaa lapsen sitten syliin ja kertoo lapsella olleen huono aamu ja riitaa isänsä kanssa.
Katson lasta ja huomaan lapsen käsivarressa punaiset verenpurkaumat ja selvästi erottuvan käden jäljen käsivarren ympärillä. Lapsella siis t-paita, niin jäljet näkyvät hyvin.
Mitä tuosta pitäisi nyt päätellä vai pitäisikö päätellä mitään?
Kommentit (19)
jos käden jäljeltä näyttää niin on käden jälki. kurjaa.
se hoitaja ne jäljet? Itse ainakin olisin niistä huomauttanut, että pistävät perheen seurantaan ja ilmoittavat eteenpäin, jos lapsi useinkin tuodaan tuollaisilla mustelmilla hoitoon. Olisi kenties aiheellista nostaa kissa pöydälle.
voi päätellä mitään. Meillä poika saa kovin herkästi mustelmia kerran otin kädestä kiinni ja oma käden jälki jäi siihen. Silloin säikähdin mutta neuvolassa sanoivat että toisilla tulee helpommin kuin toisilla. Jos mustelmia nyt jatkuvasti tulisi niin sitten voisi ehkä ruveta miettimään mutta kerrasta ei kannata.
tapauksessa sanoisin, että lapsen on parempi olla hoidossa kuin kotona.
Lapselle tulee punaiset kädenjäljet jos hänestä otetaan kiinni. Ja joskus vain lapsesta pitää ottaa kiinni napakasti, esimerkiksi jos hän heittäytyy ja tempoilee, niin silloin on pakko pitää kiinni kädestäkin ettei pääse putoamaan kun rimpuilee.
Meidän lapsista on otettu olkavarresta kiinni monesti ja on siitä painaumat jäänytkin ja siltikään me emme pahoinpitele lapsiamme.
Ja kyllä meillä veljekset painivat ja taistelevat siihen malliin että pienistäkin käsistä niitä jälkiä tulee.
ja varmasti hoitaja ne jäjet huomaa ja tekee omat päätelmänsä. Tuli vain paha mieli lapsen puolesta.
-ap-
Voi tulla jo siitä jos lapsi raivokkaasti kiemurtlee vanhemman pitäessä kiinni, ei välttämättä kerro että mitään väkivaltaa olisi käytetty.
Tää on niin tätä "mun kaverini" tai "hoidossa nähtyä".
Yksittäiset mustelmatapaukset on yksittäisiä jos lasta pahoinpidellään niin mustelmia alkaa tulemaan usein paikkaan joihin ei yleensä niitä tule ja lapsi alkaa henkisesti voimaan pahoin.
Kiukkusuus on lapsellekin oikeus siinä missä aikuiselle ja joskus lapsi tarttee vaikka kantaa ja lapsi heittäytyy hankalaksi.
Iso kokonaisuus ratkaisee, ei vaan se että tänään oli mustelmaa.
asia ei varmastikaan kuulu sulle.
ja sitten kuullaan parin kymmenen vuoden kuluttua, kun joku aikuinen taas tilittää, miten kukaan ei puuttunut asiaan, vaikka varmasti kaikki tiesivät, mitä kotona tapahtuu :(
aikuisistakin voisi jonnekin tehdä ilmoituksia, niin minun suvussani tehtäisiin jatkuvasti ilmoituksia. Meillä on suvussa suurin osa sellaisia, joille tulee mustelmia todella herkästi, onneksi lapseni eivät ole perineet tätä taipumusta!
Yksi kerta on yksi kerta, mutta jos mustelmia näkyy useammin, niin kyllä hoitajatkin varmasti ovat ne huomanneet ja heidän velvollisuutensa on reagoida niihin.
Itse muistan kerran, kun aiheutin omalle pojalleni kamalat mustelmat olkavarteen. Kädestä saattoi suurinpiirtein laskea äidin sormet ja mitata kämmenen koon. Se tapahtui tilanteessa, jossa 4-5-vuotias poikani säntäsi äkillisesti kohti autotietä ja minä hätäisesti nappasin hänestä kiinni estääkseni onnettomuuden. Säikähdyksissäni otin turhankin lujaa käsivarresta kiinni. Ennemmin mustelmat kuin lapsi auton alla.
Eli ei yksittäinen tapaus automaattisesti pahoinpitelyä tarkoita
huolestunut olo tapauksesta, mutta todennäköisesti lapsi on vain saanut uhmiskohtauksen ja isä on joutunut väkisin kantamaan autoon / pitämään paikoillaan että saa turvaistuimen vyöt kiinni eikä myöhästy itse töistä. Sellainen vanhempi joka oikeasti pahoinpitelee lastaan, harvemmin haluaa erikseen tuoda esiin päiväkodissa että heillä oli hieman huono aamu tai riitaa... Joka tapauksessa jos tuossa perheessä jotain ongelmaa on, uskon että päiväkodin henkilökunta huomaa tilanteen sinua paremmin ja osaa siihen myös puuttua.
Tää on niin tätä "mun kaverini" tai "hoidossa nähtyä".
Yksittäiset mustelmatapaukset on yksittäisiä jos lasta pahoinpidellään niin mustelmia alkaa tulemaan usein paikkaan joihin ei yleensä niitä tule ja lapsi alkaa henkisesti voimaan pahoin.
Kiukkusuus on lapsellekin oikeus siinä missä aikuiselle ja joskus lapsi tarttee vaikka kantaa ja lapsi heittäytyy hankalaksi.
Iso kokonaisuus ratkaisee, ei vaan se että tänään oli mustelmaa.
Eikö saa aidosti tulla paha mieli, jos näkee itkuisen lapsen, jolla käsissä mustelmia? Itse sinä pahoinpitelet lapsiasi, kun noin hälläväliä-asenne sinulla kerta on.
-ap-
Mutta voihan se jälki olla vaikka sisaruksen, serkun tai jonkun kaverin tekemä, jos on ollut riitaa.. Ei kai mustelmat heti tarkoita että vanhemmat pahoinpitelee.. Mutta kannattaa tietysti seurailla..
esim. isä on pitänyt lapsen käsivarresta kiinni, kun on pitänyt pukea tms. ja lapsi on kiskonut itseään väkisin irti.
Jälki on voinut tulla myös toisen lapsen kanssa leikkiessä, joku on voinut vaikka iskeä käsivarteen hampaansa.
Jos isä olisi tahallaan aiheuttanut jäljet, olisi hän varmaan laittanut lapselle pitkähihaisen paidan päälle peitelläkseen niitä.. Tms.
Mutta tosiaan, näitä ei ap:n tarvitse pähkäillä. Päiväkodin henkilökunta kyllä tarvittaessa puuttuu asiaan.
Miksi sillä lapsella oli lyhythihainen paita tähän aikaan vuodesta?
Miksi sillä lapsella oli lyhythihainen paita tähän aikaan vuodesta?
Minulla ja lapsilla on tänään t-paidat päällä, rikotaanko jotain lakia...?
niin sellainenhan syntyy nimenomaan kiinni pitäessä, ei lyödessä tms. Eli jos lapsi on rimpuillut rajusti, niin jälki voi tulla. Hyvähän tuossa olisi, että henkilökunta seuraisi, tuleeko jatkuvasti vastaavaa tai muutakin, mutta sivullisen ei tuota tarvitse murehtia. Minun ystävilläni on ollut lapsi, joka on ollut pienenä erittäin uhmakas ja raivokas, ja suuttuessaan mm. hakannut itse päätään lattiaan, ja yrittänyt vahingoittaa itseään. Joitakin lapsia on vain pakko pitää väkisin kiinni, jos riehuvat.
anna päiväkodin/pphn tehdä päätelmät, asia ei varmastikaan kuulu sulle.