Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kokeillut uusimman Maku-lehden kantarellikeittoa?

Vierailija
11.09.2011 |

Mä tein äsken ja oli pettymys. Ei ollut työläs tehdä ollenkaan, mutta odotin jotenkin enemmän. Ihan ok keitto, kyllä sen syö, mutta se "Wau" jäi puuttumaan.

Kokeilen toisen kerran jollain muulla tuorejuustolla kuin sillä vuohenjuustolla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kauhea kasa kantarelleja kaapissa ja tehnyt niistä jo kaikkea mahdollista.

Vastapalvelukseksi kerron, miten itse aion reseptiä soveltaa jotta se ei olisi niin pliisua.

Vierailija
2/3 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1l kantarelleja

1rkl voita

1 sipuli

1 valkosipulin kynsi

8dl vettä

2rkl kantarellifondia

1rs pehmeää vuohenjuustoa

(1rkl konjakkia)

2 rkl vaaleaa suurustetta

1/4tl mustapippuria

2 rkl persiljaa

Puhdista ja hienonna sienet. Ruskista ne voissa kattilan pohjalla (mä haihdutin veden eka pois ja sit voi perään). Lisää joukkoon hienonnetus sipulit ja kääntele hetki. Lisää vesi ja fondi, Anna hautua miedolla lämmöllä n. 10 min. Liuota joukkoon vuohenjuusto ja lisää halutessasi konjakki. Ripottele suuruste keittoon ja kuumenna. Mausta pippurilla ja persiljasilpulla.

Lisäsin makuni mukaan vielä fondia ja suolaakin, persiljan unohdin ostaa, eli sitä ei ollunna..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi sanoisin, että kannattaa kuullottaa sipulit kypsiksi ENNEN sieniä, sienet siis pannulla kypsän sipulin joukkoon. Laittaisin hippusen valkopippuria jo tässä vaiheessa.

Veden ja fondin sijaan keittäisin liemen itse. Vaikka broilerin jämistä ja luista, mukana pari sipulia kuorineen paloiteltuna, porkkanaa, useita laakerinlehteä, kourat mauste ja mustapippuria, suolaa, lipstikkaa (arominvahventeen asemesta) ja ehkäpä tärkeimpänä USEITA LORAUKSIA VALKOVIINIETIKKAA. KEitetään parisen tuntia ja siivilöidään.

Se, mitä keitosta nimittäin puuttuu, on pieni

taustan happamuus, joka saa maut vahvistumaan. Vuohenjuuston on varmaan ajateltua antavan happamuus, mutt selvästikään sitä ei ole tarpeeksi.

Meillä ollaan keliaakikkoja, joten itse suurustan kermaiset keitot ja kastikkeen aina kermalla ja keltuaisella. Jauho imee makuja itseensä, eli lisäisin tällöin yleistä maustemäärää reippaastikin.

Ja persilja on varmaan välttämätön, sitä ei saa keittää vaan se ripotellaan valmiin keiton pinnalle.

Mutta kiitos reseptistä, itse en olekaan koskaan yhdistänyt vuohenjuustoa ja kantarellia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän