Vanhankansan vinkkeja tms. KAMALAN nuhan taltuttamiseen?
Elämäni pahin nuha menossa, nenä kutisee ja vuotaa, aivastuttaa koko ajan, nenänalunen verillä niistämisestä, silmät vuotaa..Pää ihan tukossa limasta.
Onko sinulla esim. vanhankansan vinkkejä nuhan helpottamiseen. Oma mummoni kertoi joskus että nuhan saa paranemaan pesemällä sieraimet mäntysuovalla. No mäntysuopaa ei nyt satu olemaan talossa, joten olisiko kellään muita vinkkejä (miel. mukavampia kuin mäntysuopa) =))
Kommentit (8)
täältä lähtee mummoni ohjeet:
sipulimaito: keitä maitoa johon pilkot sipulia ja juo sitä. (en todellakaan pystynyt, teki mieli parantua ;)
asettele tyynyn vierelle kuorittuja valkosipulinkynsiä ja tyynyn alle pussiin pilkottua keltasipulia.
Kovaan kuumeeseen kaalihauteet jalkoihin: ryöppää kaalinlehdet nopeasti, viipaloi sitruuna, aseta sitruunaviipaleet alle ja kaalinlehdet päälle ja sukka päälle.
aina lapsille heti ensimmäisiin oireisiin silputtua sipulia ohuen harson sisällä kaulaan. Pyytävät jo ite sipulikravattia, jos alkaa olla huono olo :)
täältä lähtee mummoni ohjeet:
sipulimaito: keitä maitoa johon pilkot sipulia ja juo sitä. (en todellakaan pystynyt, teki mieli parantua ;)
asettele tyynyn vierelle kuorittuja valkosipulinkynsiä ja tyynyn alle pussiin pilkottua keltasipulia.
Kovaan kuumeeseen kaalihauteet jalkoihin: ryöppää kaalinlehdet nopeasti, viipaloi sitruuna, aseta sitruunaviipaleet alle ja kaalinlehdet päälle ja sukka päälle.
siis mummoni ohjeista unohtui konjakki, jota antoi myös lapsille rkl jos flunssa oli tulossa ja nuhaan ja yskään rkl hunajaa 3x päivässä.
Mamma sanoo aina että nuha lähtee hikoilemalla ja lepäämällä. Eli lämmin vaatkerta päälle ja peiton alle. Oikein epämukavan kuuma on juuri oikea lämpötila. Valkosipulia kannattaa syödä sellaisenaan (minulla auttaa limaisuuteen) ja kuuman juominen siinä hikoillessasi niin avot, olet kuin uusi. Nesteitä muutenkin mahdollisimman paljon.
En syö ikinäkoskaan antibiootteja.
Sieraimet huuhdellaan lämpimällä suolavedellä useasti päivässä. Pöpöt lähtevät ja räkä valuu veden mukana ulos, niin ei tarvitse niistä nenäänsä ihan verille.
Niksi Pirkan ohjeen mukaan olen viipaloinut sipulin sukkiin ja sukat jalkaan yöksi ja avot: eipä yskitä! Valitettavasti ei voi käyttää päivisin :-) - paitsi tietty jos vain makoilee sängyssä.
Keskimmäinen syntymän aikoihin mulla oli flunssa ja kova yskä. Kyselin Naistenklinikalla sipulia ja hoitsut tuijottivat kuin vähä-älyistä. Antoivat yskänlääkettä vaan eipä siitä ollut apua.
nenä menee tukkoon, niin ota chili ja muut voimakkaat mausteet käyttöön, nuudeleita chilimausteella tai chilipähkinöitä, näitä syön itse nuhaisena vaikka muuten ei maistu kumpikaan.
Vaikka lääkkeitä et haluaisi käyttää, niin tehokas tulehduskipulääke helpottaa oloa, vaikka buranaa tai muuta samoja vaikuttavia aineita sisältävää.
nuha lähtee nussimalla!
kVoithan tuota kokeilla myös valkosipulimaitoa (lämmintä).