Laadukkaita vaatemerkkejä?
Olen lopen kyllästynyt halpoihin vaatteisiin, jotka menettävät muotonsa, nyppäänyvät ja muutenkin kulahtavat muutamassa pesussa ja pahimmillaan haisevat liuotinaineilta. Olen jo vuosia yrittänyt välttää huonoja materiaaleja (=erityisesti akryylia ja muita keinokuituja) ja suosinut villaa, silkkiä ja pellavaa. Tästä huolimatta jatkuvasti saa pettyä vaatteiden laatuun. Tällä hetkellä käytössä on esimerkiksi DKNY:n, Theoryn ja BCBG:n vaatteita, mutta näissä on myös samat laatuongelmat kuin halvimmissa merkeissä.
Nyt kaipaisinkin vinkkejä oikeasti laadukkaista vaatemerkeistä, joiden vaatteet kestäisivät käyttöä mielellään vuodesta toiseen. Haluaisin, että vaatteet on tehty laadukkaista luonnonmateriaaleista ja mieluiten Euroopassa (en halua vaatteita, jotka on tehty lapsityövoimalla ja joissa on käytetty myrkyllisiä väri- yms. aineita).
Olen tällä hetkellä erityisesti kiinnostunut neuleista ja takeista sekä laukuista. Pidän yleensä vaatteista, joissa on joku "juju", eli saa olla vähän jotain omaperäisyyttäkin. Kuitenkin myös klassinen tyyli kiinnostaa juuri pitkän käyttöiän vuoksi. Olen 30-vuotias, 160 pitkä ja normaalivartaloinen, eli myös petit-mallistot kiinnostavat.
Hinnalla on toki väliä, mutta mieluummin vaikka säästän muutaman kuukauden ja ostan kalliin vaatteen, joka kestää hyvänä vuosia kuin ostan jatkuvasti uusia halpoja vaatteita, jotka näyttävät hyvältä korkeintaan ensimmäiseen pesuun asti.
Onko kokemuksia esim. Burberryn vaatteista? Ovatko heidän vaatteensa edelleen englantilaista laatua vai joko hekin ovat siirtäneet tuotantonsa Kiinaan? Myös italialaiset merkit kiinnostavat ja ylipäätään eurooppalainen tuotanto. Suomalaisista merkeistä on kehuttu ainakin Balmuiria, onko heidän tuotteistaan kokemuksia?
Kommentit (19)
mutta japanilaisen Unoqlon vaatteet on tosi hyviä ja edullisia! Itsekin kaipailisin vinkkejä Burberryn kestävyydestä, ainakin näppituntumalla vaatteet tuntuvat hyviltä mutta mistä sitä tietää?
Ostin keväällä Burberryn trenssin heidän omasta nettikaupastaan. Takissa oli etumuksessa todela näkyvä langankierto ja nappien ompelussa oltiin hutiloitu (päättelemättömiä langanpätkiä siellä täällä). Lapussa luki Made in China. Että sellaista laatua...
Kiitos jo näistä vastauksista! Eli Burberryn laatuunkaan ei siis voi luottaa, harmi. Luin tällä välin muitakin kirjoituksia Burberrystä ja muuallakin sanoivat, ettei laatu ole enää entisen veroinen.
Tällä hetkellä suunnittelen hankkivani Gloverallin duffelitakin. Ne sentään valmistetaan edelleen Englannissa ja ilmeisesti laatu on ihan hyvä.
Max & Mara taitaa olla italialainen merkki, mutta mahtavatkohan edelleen valmistaa tuotteensa italiassa?
Mulla on sieltä paljon neuleita ja voin kyllä laatua kehua. Villa säilyy kuin uutena lukuisien pesujen jälkeen ja on konepestävää villaa. Sieltä löytyy klassisia malleja ja oikeestaan vähän kaikenlaista. Sitä en tiedä, missä vaatteet valmistetaan. Useat merkit on kuitenkin saksalaisia.
Laadun puolesta voin suositella täysillä. Hintakaan ei ole kova, kun sama neule on vuosi vuoden jälkeen ihan uuden veroinen. Halvemmaksi nuo tulee kuin halpisketujujen rytkyt, jotka on jo usein eka peusn jälkeen kulahtaneita, venyneitä ja vanuneita :(.
Mulla on myös housuja, toppeja ja paitoja sieltä ja en voi muuta kuin kehua laatua. Suosittelen!
Olisin valmis maksamaan laadukkaista ja muodikkaista vaatteista, mutta nykyään tuntuu, että ns paremmatkin merkit tehdään Kiinassa. En halua maksaa senttiäkään ekstraa merkistä, jos vaate on pilalla parin pesun jälkeen.
ainakaan osta kotimaisia tunnettuja "laatumerkkejä", ne pettävät aina! Pienet valmistajat, jotka tekevät tuotteensa lähes käsityönä, ovat hyviä.
anopilla on usein Peter Hahnin neuleita, on kehunut kovasti ja sieltä näyttää löytyvän hyvä väri- ja mallivalikoima vaikka työkäyttöön. Hintaa on, mutta kaikki on tuotteiden pakkaamisesta lähtien eri tasolla kuin perinteisten postimyyntifirmojen tuotteissa ja palvelussa.
Meillä on käytössä sekä lapsilla että aikuisilla Bossia ja Armania ja ne ovat kestäviä ja hyvä laatuisia tuotteita. Suosittelen!!! Hintakaan ei ole kaikkein kaillein
Ihana ranskalainen (lasten)vaatemerkki. Niissä vaatteissa todellakin on joku juju jokaisessa. :)
Me&i on laadukas. Perusvaatteita. Tehty euroopassa eika lapsityøvoimaa. Neuleita ja laukkuja ei ole, mutta hyvia kayttøvaatteita. Tosin joka merkilla on maanantaikappaleita. Niin kalliilla kuin halvoilla:)
maanantaikappaletta. Eipä tulis mieleen suositella sitä aplle. Ne on muutenkin sellaisia kotivaatteita aikuisten malleina.
Me&i on laadukas. Perusvaatteita. Tehty euroopassa eika lapsityøvoimaa. Neuleita ja laukkuja ei ole, mutta hyvia kayttøvaatteita. Tosin joka merkilla on maanantaikappaleita. Niin kalliilla kuin halvoilla:)
Hei kiitos tuosta Peter Hahn -vinkistä! Onhan siellä osa aika tätimäistä tavaraa, mutta vaikuttaisi ainakin laadukkaalta ja osa malleista on jopa nuorekkaita!
Taidanpa laittaa sinnepäin viestiä ja kysellä, missä vaatteet on valmistettu...
Hei kiitos tuosta Peter Hahn -vinkistä! Onhan siellä osa aika tätimäistä tavaraa, mutta vaikuttaisi ainakin laadukkaalta ja osa malleista on jopa nuorekkaita!
Taidanpa laittaa sinnepäin viestiä ja kysellä, missä vaatteet on valmistettu...
Kuvittele ne vaatteet itsellesi ja yhdistele oman makusi mukaan, niin tätimäisyys on kaukana. Mun mielestäni juju on siinä, miten ja kuka ne vaatteet kantaa.
J.Lindeberg Filippa.K Whyred Tiger of Sweden Canada Goose Elvine Fred Perry Ben Sherman Nudie Makia Carhartt Wesc Cheap
kiertelemään käsityöläisliikkeissä, joissa myiydään ihan kotimaisia vaatteita. Näitä on varmaan joka kaupungissa omansa ja monia saa toki myös nettikaupoista. Esimerkiksi Oonan silkkivaatteet ovat laadukkaita (vaativat toki sitten silkille sopivat pesuaineet ym), Valkyrian designsin vaatteet ovat upeita ja ihania ja pääsääntöisesti villaa, monet vaikkapa Riiminka tekevät kivoja pellavavaatteita. Nämä omat esimerkkini ovat aika lailla Itä-Suomesta sillä Joensuu on vaatesostokaupunkini vaikka Helsingissä asunkin, monia kuitenkin saa muualtakin. Noissa kotimaisissa vaatteissa on usein jokin juju ja monet ovat myös kestäviä.
Helsingissä olisi varmasti valikoimaa paljon paljon enemmän mutta minulla on ollut paljon paremmat mahdollisuudet päästä ostosreissuille mummolakäyntien yhteydessä sillä lasta en vaatekaupoille yleensä raahaa mukaan. Vuokosta esimerkiksi myös itse tykkään. Myös erilaisilta messuilta yms. voi vaatteita käydä metsästämässä. En tiedä oliko tästä mun vastauksesta mitään hyötyä koska itseäni eivät oikein kiinnosta nuo luettelemasi vaatteet mutta kotimaisia kyllä löytyy moneen lähtöön.
Netistä olen katsellut, että Minna Hepburnilla on todella kauniita vaatteita mutta missä sitten on valmistettu ja ovatko laadukkaita, livenä en ole nähnyt.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2011 klo 17:57"]
Kiitos jo näistä vastauksista! Eli Burberryn laatuunkaan ei siis voi luottaa, harmi. Luin tällä välin muitakin kirjoituksia Burberrystä ja muuallakin sanoivat, ettei laatu ole enää entisen veroinen.
Tällä hetkellä suunnittelen hankkivani Gloverallin duffelitakin. Ne sentään valmistetaan edelleen Englannissa ja ilmeisesti laatu on ihan hyvä.
[/quote]
Parhaimpia ovat varmasti Gloverallin kaltaiset marginaalivalmistajat, jotka tekevät omaa alkuperäisjuttuaan, eivätkä muotia. Laatua eivät todellakaan tarjoa suuret "huippumerkit", jotka ovat käytännössä samaa kuin H&M ja muut halpavalmistajat, paitsi moninkertaisella hinnalla...
Kunpa vain tietäisi, mistä tuollaisia liikkeitä kannattaa etsiä...
Onko kenelläkään tietoa Jaeger -merkkisistä vaatteista? Materiaalit vaikuttavat hyviltä, mutta valmistusmaata ei kerrota missään (tarkoittanee sitä, että ovat myös kiinalaista "laatua").
Löysin myös tällaisen merkin kuin Izzy Lane, joka valmistaa vaatteita omista lampaistaan ja ilmeisesti tuotanto on kokonaan brittiläistä. Ovat saaneet jonkin palkinnon eettisestä toiminnasta. Hinnat ovat mielestäni aika kohtuulliset näihin seikkoihin nähden. http://izzylane.bigcartel.com/
neuvoa sinulle hyvin kestävät ja pestävät vaatteet.