Tuttava lähtee ylennyksen vuoksi töihin, kun lapsi on 6 kk
eikä lasta suinkaan jää hoitamaan isä, vaan lapsen mummo... Ei voi ymmärtää, miten joillakin työ menee lapsen edelle!
Kommentit (33)
eikä lasta suinkaan jää hoitamaan isä, vaan lapsen mummo... Ei voi ymmärtää, miten joillakin työ menee lapsen edelle!
Oletko sinä itse saanut traumoja, kun olit sitä ikäluokkaa joka laitettiin hoitoon 3 kk:n ikäisinä?
Ajattelepa nyt hetki tilannetta noin 15 vuotta myöhemmin: lapsi on lujasti kuluttava teini, ja jos vanhemmat eivät ole aikanaan huolehtineet urastaan, pahimmassa tapauksessa he ovat syrjäytyneet työelämästä kokonaan.
hyväksyvät sen, että mummosta tulee lapselle vanhempien kanssa tasaveroinen aikuinen, ehkä tärkeämpikin. Jollekin se voisi tehdä tiukkaa, mutta tosiaan ei maailmanlaajuisesti ole mitenkään harvinaista.
sinun päänsärkysi. Ehkä äiti katuu ratkaisuaan joskus, ehkä ei. Hänen ongelmansa.
Minua säälittää se äiti. Oikeasti, missaa niin suunnattoman paljon!
En ymmärrä miten ihmiset jaksavat jahkata muiden ratkaisusta tai aloittaa näitä samoja aiheita jatkuvalla syötöllä vain saadakseen aikaan kiihkeän av-riidan, jossa samat typerät kärjistykset taas jankataa sen seitsemään kertaan. Keksikää hei provot jotain uutta joskus!
hyväksyvät sen, että mummosta tulee lapselle vanhempien kanssa tasaveroinen aikuinen, ehkä tärkeämpikin. Jollekin se voisi tehdä tiukkaa, mutta tosiaan ei maailmanlaajuisesti ole mitenkään harvinaista.
ja ihan pelkästään rahan takia. Mies oli työttömänä kotona opiskelujen jälkeen. Meillä 3 lasta ruokittavana. Ei tarvinnut 2 kertaa miettiä, että mistä saataisiin rahaa?
Kirkko ei antanut ruoka-apua. Sanoi että he antaa jos sossu antaa. Sossu ei antanut...
Pärjätty on omin avuin. Tytärkin, tuo "äitinsä jättämä" on 16v. ja on todella fiksu ja kiva teini.
Meillä oli aivan hirveää vauva-aika ja olisin ollut enemmän kuin tyytyväinen, jos olisin edes välillä saanut etäisyyttä tilanteeseen. Olisin ilomielin lähtenyt töihin, jos olisin voinut. En todellakaan kokenut saavanai yhtään mitään lapsen ensimmäisestä vuotena!
Ihmettelen näitä tuomitsijoita. Jos itse olette tehneet eri tavalla, antakaa myös muiden tehdä omalla tavallaan.
paljon päälle 60-v. Eli hyvin jaksaa hoitaa. mummoille voi olla se 1,5 vuotias paljon raskaampi hoidettava ko vauva.
Onhan se vauva-aika lyhyt. Mutta minäkin aion lähteä töihin heti kun vaan töitä löydän. Isompien kanssa olin kotona niin, että esikoinen oli 5 ja toinen 3. En jaksa enää. Se oli raskasta.
Toivon vaan että naapurin pph:lle on silloin paikka vapaana kun töitä löydän. En toki 6 kk ikäisenä vauvaa saa hoitoon, eli kyllä äityisloman olen kotona. Mutta ymmärrän kyllä tätäkin äitiä. Ja pirteä mummo, joka rakastaa lasta on parempi kuin äiti, joka myös rakastaa, mutta haluaisi olla töissä mielummin.
Täällä asuinmaassani harvalla on varaa edes noin pitkään äitiyslomaan - monella se loppuu siinä 3kk korvilla jollei aikaiseminkin. Ja uskaltaisin väittää että täkäläiset on monessa suhteessa ainakin yhtä hyviä ja tasapainoisia ihmisiä kuin me kotona hoidetut suomalaiset möllikät... ;-D
Tuo järjestely kuulostaa minusta kivalta. Mummosuhde rulettaa. Minusta ainakin olisi kiva sitten mummona hoidella omia lapsenlapsia.
Ja näinhän se ennen aikaan tehtiin, ennen hyvinvointivaltiota - työikäiset raatoi leivän eteen ja puolikuntoisemmat (vanhemmat lapset ja mummelit) katsoi pienten perään. Suomessa ollaan monessa suhteessa aika vieraannuttu elämän realiteeteista, ja tehdään sen sijaan näistä ylellisyyksistä kuten pitkästä vanhempainlomasta jonkinlainen normi, jolla paukuttaa päin pläsiä niitä, jotka valitsee toisin.
Tässä tapauksessa varmaan on ihan "lapsenhoitoiässä", kun kerran on näin suunniteltu.
Oman lapseni mummo oli 87-vuotias, kun vauva oli tuon ikäinen. Eli hän ei enää olisi todellakaan hoitanut.
Täällä asuinmaassani harvalla on varaa edes noin pitkään äitiyslomaan - monella se loppuu siinä 3kk korvilla jollei aikaiseminkin. Ja uskaltaisin väittää että täkäläiset on monessa suhteessa ainakin yhtä hyviä ja tasapainoisia ihmisiä kuin me kotona hoidetut suomalaiset möllikät... ;-D
Tuo järjestely kuulostaa minusta kivalta. Mummosuhde rulettaa. Minusta ainakin olisi kiva sitten mummona hoidella omia lapsenlapsia.
Ja näinhän se ennen aikaan tehtiin, ennen hyvinvointivaltiota - työikäiset raatoi leivän eteen ja puolikuntoisemmat (vanhemmat lapset ja mummelit) katsoi pienten perään. Suomessa ollaan monessa suhteessa aika vieraannuttu elämän realiteeteista, ja tehdään sen sijaan näistä ylellisyyksistä kuten pitkästä vanhempainlomasta jonkinlainen normi, jolla paukuttaa päin pläsiä niitä, jotka valitsee toisin.
Että kaikkialla muualla ihmiset tuntuvat olevan suht täyspäisiä vaikka menevätkin pikkuvauvoina hoitoon, mutta Suomessa lapset pitää hoitaa ainakin 15-vuotiaaksi kotona. Muuten siitä pikkupiltistä ei tule koskaan ihmistä.
päivähoitoa vaan äidit ovat kotona... aivanko se täällä unohdettais kokonaan.
Ja lapsi tulee varmasti ihan hyvin hoidettua. Monessa maassa tosiaan jo muutaman kuukauden ikäiset vauvat menee isohkoon ryhmään tarhaan. Ei se tietysti ole ideaali ratkaisu, muttei kovin huonokaan. Hyvin pärjäilee munkin tuntemat vauvasta saakka tarhassa olleet lapset.
Ja jos menettämisestä puhutaan, niin minä itse ainakin mielummin teen lyhennettyä nyt, kun lapset alakouluikäisiä. Todella antoisaa, kun ehtii heidän kanssa rauhassa jutella, hoitaa harrastusjuttuja. Lasten ei tarvitse olla yksinään pitkiä iltapäiviä ja nyt heillä oikeasti on sellaisia ongelmia, että on tärkeää, että se on juuri vanhempi, joka niitä kuuntelee. Tässä vaiheessa muotoutuu maailmankuva ja arvomaailma.
Ja mulla tuskin olisi ollut mahdollisuus tähän lyhennettyyn työviikkoon moneksi vuodeksi ellen olisi aikanaan varmistanut paikkaani työelämässä ja hoitanut asiantuntijuuteni oikealle uralle. Toisin kuin täällä luullaan, se työelämä ei sua odottele useimmilla aloilla.
Mulla ainakin olisi käynyt niin, että jos ylennys ei olisi aikanaan kelvannut, niin olisin joutunut "mommy trackille", jolta monet kaverini ovatkin sitten hetken päästä löytäneet itsensä työvoimatoimiston listoilta.
Vauva tarvitsee turvallisen hoitajan, mutta se voi olla aivan hyvin joku muu kuin vanhempi. Olen aivan samaa mieltä kuin joku toinen täällä, että kun en mikään hoiva, hoiva ihminen ole, niin siitä vauvan ja taaperon hoidosta on "antoisuus" kaukana ja sitä kyllä ehtii ihan tarpeeksi työpäivän jälkeenkin.
Ja teinien vanhemmmuus se vasta tärkeää onkin. Kummaa tuo vauvanhoidosta vöyhääminen, kun se vanhemmuus on kuitenkin liki 20 vuoden maraton ja hommat pitäisi koettaa hoitaa niin, että koko sillä ajalla on asiat hyvin.
Eivät siis palaa mihinkään töihin enää, koskaan.