Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suoraan sanominen on ilkeetä ja niin on piilovittuilukin

Vierailija
18.09.2011 |

Ärsyttää sellainen törkeyksien latelu mitä huudetaan vain seinille, niin ettei ole oikein varma et oliko se vittuilu tarkotettu mulle vai ei. Niin ärsyttävää. en tiä kumpi on pahempaa suoraan sanominen vai piilovittuilu. Ehkä mun mielestä se piilovittuilu on oilkeempää.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi jos ihmiset sanois vaan suoraan

Vierailija
2/3 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen kaveripiiri jossa piilovittuillaan/vittuillaan asioista. Sanotaan myös suoraan jos tarve vaatii.

Se nyt vain on valitettavaa että suurin osa tuntuu pitävän kaikkea suoraan sanomista ilkeilynä.

Esim. jos Rouva A kehuu ostaneensa hänen mielestään hienon mekon ja kysyy neiti B:ltä ja neiti C:ltä että mitä mieltä he ovat ja vaikkapa neiti C sanoo että on hieno, vaikkei oikeasti pidäkään sitä hienona ja neiti B sanoo että hänen mielestään ei ole hieno, koska ei ole hänen tyyliin sopiva, mutta sopii rouva A:lle hänen mielestään kuitenkin hyvin.

No, suurimman osan mielestä neiti B on ollut kusmulkku, koska sanoi oman mielipiteensä (pyydettäessä) ja neiti C on hyvä tyyppi.

Omasta mielestäni se neiti C on tuollaisissa tilanteissa se ilkeämpi, koska hän luultavammin se, joka kauhistelee sitten sen rouva A:n mekkoa hänen selkänsä takana.

Jos taas se "suoruus" on sitä että haukutaan toisten ulkonäöt, elämäntavat, lasten/koirankasvatustavat, talo mies ja kaikki niin se nyt on vain typeryyttä.

Itse sitäpaitsi käsitän piilovittuilun sellaisena, että jossain tilanteessa auotaan epäsuorasti päätä esim. asiakkaalle ja jota asiakas ei välttämättä edes tajua myöhemminkään.

Moni asiakaspalvelija tekee sitä.

Yleensä ne jotka "piilovittuilevat" vain oikeasti vittuilevat huonosti.

Meillä kaveripiirissä ja työporukassa auotaan päätä ihan avoimesti toisillemme, koska vaikkapa sen työporukan kanssa se vähentää stressiä ja helpottaa päivän kestämistä.

Tulipas novelli, mutta tosiaan itse käsitän nuo asiat näin.

Asiat voi sanoa suoraan mutta asiallisesti. Itse vihaan sitä että jos kysytään mielipidettä ja sitten se kerrotaan niin vedetään herneet nenään kun kuuleekin itselleen epämieluisen asian. Siksipä en enää kerro mielipidettäni kuin parhaimmille kavereilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuilu on ilkeää. Jotkut ikävä kyllä käyttää vittuilustaan nimeä "suorapuheisuus".

Suoraan sanominen tarkoittaa kyllä joo oman mielipiteensä ilmaisua, mutta vittuilua se on siinä vaiheessa kun pointtina on nimenomaan toisen ihmisen arvostelu tai mollaaminen.

Hyvää suorapuheisuutta on "Älä viitsis laittaa tuota T-paitaa tyttäresi vanhojen tanssi-iltaan, se on juhlava tilaisuus" tai "Tuo käsikirjoitus ei sovi mainoskampanjan muuhun imagoon"

Siis mielipiteensä ilmaiseminen ja kaunistelematta jättäminen tilanteessa jossa se mielipide on hyödyksi tai joku sitä mahdollisesti tiedustelee. Perusteltukin sen täytyy olla.

Toisen ihmisen haukkuminen, nöyryyttäminen tai alentaminen ei ole suorapuheisuutta. Se on ihan vain laiska-aivoisuuden yksi elementti.