Pitäisikö huolestua, kohta 5 v ei piirrä vieläkään kuin suttua?
Nimittää sitä itse pyörremyrksyksi. Ei piirrä mitään mikä kuvaisi jotain, esim. ihmistä, autoa tms.
Pyydän usein piirtämään jotain, mutta sanoo vaan, että ei osaa. Hoitopaikalla ovat piirtäneet omat kuvat, joissa nimet alla ja meidän lapsen kuva on epämääräinen sotku viivoja kun muilla on hienojakin kuvia. Harmittaa ja huolettaa.
Kommentit (19)
Entä jos harjoittelisitte joillakin erittäin helpoilla kuvilla? Viivoilla, ympyröillä tms joilla kuitenkin olisi joku idea? Siis niin että kuvio olisi niin helppo että lapsi varmasti onnistuisi, mutta että ei kuitenkaan tuntuisi vain viivojen harjoittelulta. Meidän 4v piirtää paremmin kuin naapurin 10v, mutta toisaalta harjoittelee (eli siis piirtää) päivittäin vähintään muutaman kuvan. Sisarukset eivät ole yhtä innostuneita piirtämisestä.
Toisia ei vain kiinnostaa piirtää, erityisesti poikia. Mutta sen taustalla voi joskus olla jotain häiriötä kehityksessä. Meidän lapsen "vamma" havaittiin juuri huonon piirtämisen vuoksi, ja meidän tapauksessa oli hyvä, että siihen puututtiin ajoissa.
kuvallisessa kehityksessä, mutta Einsteinkin oppi puhumaan vasta 4-vuotiaana :-)
Osaako muovailla muovailuvahalla? Osaako pujotella helmiä lankaan? Osaako leikkiä hamahelmillä? Osaako rakentaa pikkulegoilla? Minkälainen kynäote on? Osaako sitoa kengännauhat? Osaako syödä haaraukalla ja veitsellä? Leikkaako saksilla? jne.
Pelkästä motivaation puutteesta en huolestuisi, mutta jos muukin sorminäppäryys on heikkoa, niin sitten asia kannattaisi selvitellä: onko viiveistä vai taustalla jokin ongelma.
eivät osaa piirtää ei sitten yhtään, isäni piirustuksentaidosta on oikein vitsailtu perhepiirissä, ei siis todellakaan osaa vähääkään piirtää. Ovat silti olleet elämässään erittäin menestyneitä miehiä. Eiköhän piirstustaito ole lahjakkuus, suurimmalla osalla on siiehn jonkinverran lahjoja, toisilla paljon ja toisilla sitten ei yhtään. Muistan kaverini joka ei osannut laulaa, lauluja ei tunnistanut kuin sanoista, jos joskus yritti. Siis jotain ihan kamalan kuuloista oli se "laulaminen". Hänellä ei myöskään ollut vähääkään rytmitajua ja siksi hän ei koskaan oppinut tanssimaan. Mutta elämässään hän on menestynyt tosi hyvin. Tällaista on, näitä ääripään juttuja.
että lasta ei taida vain kiinnostaa piirtäminen. Eli 5-vuotisneuvolassahan noita taitoja testataan, ja teillähän se on ihan kohta edessä.
Minä sitten neuvolan muorille aloin luettelemaan mikä kaikki muu ei suju, osa sellaisia taitoja, joita sen puoskarin olisi pitänyt siellä neuvolassa testata, mutta ei kuulemma ollut muistanut.
Kun ei nätillä tarttunut lapsen osaamattomuuteen, niin piti ottaa kovemmat puheet käyttöön. Sitten kyllä tajusi itsekin, että suhtautui liian rennosti ja laittoi lapsen eteenpäin tutkittavaksi. Nyt onkin käyty siitä lähtien kahden vuoden ajan fysio- ja muissa terapioissa, mutta kiitos avun saamisesta ei kuulu neuvolalle vaan ihan minulle itselleni!
tuo vanhempi "oppi piirtämään" vasta 6-vuotiaana, ja nyt piirtää mielestäni yhtäkkiä todella hyviä, pikkutarkkoja ja siistejä piirustuksia. Reilu vuosi sitten ei pystynyt sanomaan tyttöjen piirustuksista, kumpi on kumman, ihan oikeasti! Nuoremmalla oli jopa "parempia" piirustuksia silloin. Neuvolassa ja pk:ssa sanottiin silloin, että ihan normaalia, kaikkia ei kiinnosta tai ei vain malta.
Minun tyttärelläni oli sama juttu. Sitten eräänä päivänä piirsi tosi hienon Peppi Pitkätossun raidallisine sukkineen ym. Nyt harrastaa piirtämistä ja on siinä tosi hyvä.
Hän alkoi piirtää vasta kun osasi varmasti...
Entä kinkata, potkia palloa, ottaa kopin, heittää palloa? Tai niitä jonkun jo mainitsemia saksien käyttöä ym?
Jos puutteita on muussakin motoriikassa kuin vain piirtämisessä, niin ei silloin kyllä kyse ole kiinnostuksen puutteesta vaan juurikin siitä mitä lapsi sanoo, että hän ei osaa. Ja tuon ikäisen pitäisi jo osata.
Osaako muovailla muovailuvahalla? Osaako pujotella helmiä lankaan? Osaako leikkiä hamahelmillä? Osaako rakentaa pikkulegoilla? Minkälainen kynäote on? Osaako sitoa kengännauhat? Osaako syödä haaraukalla ja veitsellä? Leikkaako saksilla? jne. Pelkästä motivaation puutteesta en huolestuisi, mutta jos muukin sorminäppäryys on heikkoa, niin sitten asia kannattaisi selvitellä: onko viiveistä vai taustalla jokin ongelma.
Silloin en ollut edes vielä niin kiinnittänyt huomiota piirtämiseen. Nyt viime aikoina on alkanut mietityttää miksi ei osaa piirtää. Tykkää kyllä piirrellä silloin kun muutkin ja hoidossa piirtelevät.
Ehkä on vaan sitten tuo osa-alue jäänyt jälkeen. Muuten mielestäni on ihan normaalisti kehittynyt, vaikka kuopuksena joskus tekeytyy pienemmäksi saadakseen huomiota.
ap
tyttö ei piirtänyt mitään järjellistä 5v. Olin vähän huolissani että mitä käy kun lapsi aloitti päiväkodissa 5.5v eli nauraako kaverit riipomiselle. Mutta aivan yhtäkkiä lapsi oppi piirtämään ja nyt tasan 6v piirtää jo tosi hienoja ja yksityiskohtaisia piirustuksia!
Tai syödä haarukalla ja veitsellä? Leikkaaminenkin on vähän niin ja näin - riippuu niin paljon myös kiinnostuksesta ja harjoittelun määrästä.
Osaako muovailla muovailuvahalla? Osaako pujotella helmiä lankaan? Osaako leikkiä hamahelmillä? Osaako rakentaa pikkulegoilla? Minkälainen kynäote on? Osaako sitoa kengännauhat? Osaako syödä haaraukalla ja veitsellä? Leikkaako saksilla? jne.
Pelkästä motivaation puutteesta en huolestuisi, mutta jos muukin sorminäppäryys on heikkoa, niin sitten asia kannattaisi selvitellä: onko viiveistä vai taustalla jokin ongelma.
Mutta voi olla myös vaikeuksia hahmottamisessa, eli silloin ei pelkkä sorminäppäryys riitä. Osaako rakentaa esim. palikoista/legoista (kolmiulotteisen) mallin mukaan?
piirtämään jotain...
Tee mieluimmin niin, että alat itse piiirtämään, lapsi on siinä lähelläsi.
Teet esim. ympyrän ja kerrot että kun piirrät siihen pienemmän ympyrän tähän ja toisen tähän niin näyttääköhän ihmisen kasvoilta, kun on silmät..
Sitten piirrät nauravan suun. Lapsi huomaa että äiti piirsi kasvot.
Älä koskaan kiirehdi eteenpäin ennen kuin lapsi on onnistunut vaikka yhden viivan tekemisessä, sillä onnistumisen kokemus on suuri asia lapselle, ja saa hänet tekemään uutta.
Anna lapsen tehdä rauhassa osaamaansa. Lapseni tekivät näitä pyöreitä aina vaan uudestan muutamia viikkoja ilman silmiä ja suuta.
Sitten alkoi tulla silmät, suu.
Meillä on nippu papereita joissa on vain näitä naamoja alkuun. En hoputtanut ollenkaan tekemään muuta.
Aina pitää olla saatavilla paperia, hyvät kynät ja lapsella aikaa.
Äiti, sisarus tai muu voi olla piirtämässä, mutta ei sanella että lapsen tulisi tehdä näin ja näin...hyvin yksinkertaisia piiroksia joihin tulee pikku hiljaa jotain lisää...lapsi katsoo kun joku muu piirtää, hän voi alkaa itsekin jos ei painosteta eikä verrata muihin jne.
En tiedä mistä johtuu, mutta lapseni piirustuksia/maalauksia voi katsella Elfwoodista. Ostimme piirtolevyn jolla voi piirtää suoraan tietokoneeseen... Hän laittoi yläasteikäisenä töitään sinne, sai niistä hyvät arvostelut, ja töitä on mennyt jatkuvasti jo vuosia.
Muistan ajat jholloin lapsemme alkoivat kiinnostua piirtämisestä, piirsimme ja anoimme kehittyä ilman painotusta...
Päiväkodeissa esim. annetaan aihe lapsille josta täytyy piirtää, maalata...
kaikki lapset eivät saa heti aikaiseksi aikuisten haluamaa piirrosta tai maalausta. Lapsi voi hätääntyä kun ei "osaakaan" mitään tai kaveri sanoo osaavansa paremmin.
Toisaalta kynällä ei ole kiire...lapsi voi pitää ihan muustakin "tekniiikasta" ennen kyniä. Voi laittaa suolaa tai mannaryyniä esim. uunipellille tasaisesti, saa peltiä heilauttamalla...
lapsi voi "piirtää" etusormella kaaria, suoraa jne. musta pohja näkyy suolan tai mannaryynin väistyessä kun sormi kulkee.
Taas uunipellin heilutus ja "paperi" on "puhdas" odottaen uusia viivoja...
Tästä lapset pitävät, sitten kynällä jossain vaiheessa...
Miksi nykyään lapset laitetaan viivalle jopa siitä kuinka piirrät, leikit, puhut ym. nykyään meilläkinin jo 4v.
No eipä sitä saa enää olla lapsia, mitä aikaisemmin saadaan kaikki tähän oravanpyörään sitä parempi!
Taitojen kehitystä mitataan vain sen takia, että huomataan ajoissa, jos on jotakin haastetta. Jos lapsi ei vaikka leiki tai piirrä, jossakin on syy.
Vierailija kirjoitti:
kaikkia ei vaan kiinnosta piirtäminen!!
Niinpä. Ite 40v ja piirustustaito on tasoa tikku-ukko. Musiikissa osaan jonkin verran soittaa mitä kuulen, mutta piirtämisessä en osaa piirtää mitä näen.
Ota yhteyttä toimintaterapeuttiin. Aika vaikeeta tulee eskarissa olemaan, jos hienomotoriset taidot on heikkoja tai lapsi ei hahmota. Ei se tutkiminen ketään haittaa.
kaikkia ei vaan kiinnosta piirtäminen!!